براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی:

ایدز درمیان 10 عامل اصلی مرگ در جهان مقامی کسب نکرد

۵۴ درصد از مرگ و میر ها در جهان به دلیل 10 بیماری اتفاق افتاده است که بیماری های قلبی ایسکمیک و سکته های قلبی اصلی ترین دلیل هستند

4 مهر 1397 ساعت 13:27


سالم خبر: سازمان بهداشت جهانی گزارشی در مورد اصلی ترین دلیل مرگ در جهان تهیه کرده است . براساس این گزارش که بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۶ تهیه شده است ۵۴ درصد از مرگ و میر ها در جهان به دلیل 10 بیماری اتفاق افتاده است که بیماری های قلبی ایسکمیک و سکته های قلبی اصلی ترین دلیل هستند.
 
به گزارش سالم خبر، آمارها حاکی از آنند که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۵.۲ میلیون  نفر در دنیا به دلیل این دو بیماری از دنیا رفته‌اند.این دو بیماری طی ۱۵ سال گذشته اصلی ترین دلیل مرگ افراد در جهان بوده اند .
 
سومین عامل مرگ  مردم در جهان بیماریهای مزمن مسدود کننده ریه بود که جان سه میلیون نفر را در جهان ستانده است. در این سال در حالی بیماری دیابت عامل مرگ ۱.۶ میلیون نفر در دنیا معرفی شد که در سال ۲۰۰۰ میلادی تنها یک میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده بودند.
 
مرگ در اثر بیماری زوال عقل در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی دو برابر شده است . هم اکنون این بیماری جام پنجمین بیماری مرگبار در جهان را بالا برده است  در حالی که در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان چهاردهمین بیکاری مرگبار در دنیا معرفی  شده بود. جالب این جاست که نقش این بیماری در مرگ ومیر افراد در کشورهای صنعتی و ثروتمند بیش از کشورهای فقیر است.
 
در سال ۲۰۱۶ میلادی عفونتهای دستگاه تنفسی  به عنوان تنها بیماری قابل سرایت در فهرست ده بیماری مرگبار جهان معرفی شد . در این سال سه میلیون نفر در دنیا به دلیل عفونتهای دستگاه تنفسی جان خود را از دست دادند.
 
بیماری وبا همچنان جان می ستاند به طوری که نرخ مرگ و میر به دلیل وبا در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی یک میلیون نفر کاهش یافته است اما هنوز سالانه ۱.۴ میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به این بیماری از دنیا می روند. بیماری سل هم جایگاه خود را در این رقابت حفظ کرده و سالانه ۱.۳ میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می کشاند.
 
جالب این که در گزارش اخیر از بیماری ایدز سختی به میان نیامده است و این بیماری به دلیل افزایش سطح اگاهی در دنیا و درمان های سریع دیگر در فهرست ده بیماری که عامل اصلی مرگ در دنیا هستند قرار ندارد.
 
در سال ۲۰۱۶  میلادی تنها یک میلیون نفر در اثر بیماری ایدز جان خود را از دست دادند در حالی که در سال ۲۰۰۰ شمار جان باختگان دنیا در اثر ایدز برابر با ۱.۵ میلیون نفر بود.
 
در سال گذشته تصادفات جاده ای به عنوان هفتمین عامل مرگ در دنیا معرفی شد. مطالعات نشان می دهد ۱.۴ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل تصادفات جاده ای از دنیا رفتند که ۷۴ درصد از آنها  مردان و پسران بودند  و با ارتقای کیفیت جاده ها و افزایش سطح اگاهی مردم در مورد خطراتی که به دلیل عدم رعایت قوانین رانندگی در جاده های بین شهری ایجاد می شود، می توان از شمارتلفات  تصادفات جاده ای در دنیا کاست.نکته مهم این است که در سال ۲۰۰۰ تصادفات جاده ای جان کمتر از ۹۰۰ هزار نفر را دردنیا گرفته بود و در این سال دهمین عامل مرگ در دنیا معرفی شده بود.
 
 
عوامل اصلی مرگ در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶
عامل مرگ در سال ۲۰۱۶ عامل مرگ در سال ۲۰۰۰ رتبه
بیماری قلبی ایسکمیک بیماری قلبی ایسکمیک ۱
سکته سکته ۲
بیماریهای مزمن و مخرب ریوی عفونتهای دستگاه تنفسی ۳
عفونتهای دستگاه تنفسی بیماریهای مزمن و مخرب ریوی ۴
الزایمرو دیگر بیماریهای زوال عقل وبا ۵
برونشیت و سرطان ریه سل ۶
دیابت ایدز ۷
تصافات جاده ای اختلالات مادر زادی ۸
وبا سرطان ریه و برونشیت ۹
سل تصادفات جاده ای ۱۰
 
 


کد مطلب: 2349

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2349/ایدز-درمیان-10-عامل-اصلی-مرگ-جهان-مقامی-کسب-نکرد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com