۰

با بحران دارویی فاصله زیادی داریم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۲۳۴۵
با بحران دارویی فاصله زیادی داریم
سالم خبر : سخنگوی سازمان غذا و دارو درمورد مسائل حوزه دارو گفت: هدف استکبار جهانی از تحریم، افزایش رنج و زحمت ملت هاست. بنابراین اینکه تصور کنیم تحریم ها هیچ اثری بر بازار داخلی از جمله بازار دارو یا سلامت نداشته باشد، قاعدتا انتظار واقع بینانه ای نیست. تهدید و تحریم طراحی و انجام میشود و مناسبات بین المللی محدود می شود تا رنج ملت ها افزایش یابد و بقیه موارد صرفا حاشیه است و کاربرد تبلیغاتی دارد.
 
به گزارش ایفدانا و به نقل از روزنامه آرمان، کیانوش جهانپور اظهار کرد: در حوزه دارو به سبب زیرساختها و اقدامات سالیان گذشته، قاعدتا دست و پا بسته نیستیم، همچنین ذکر این نکته نیاز است که هیچ کشوری در دنیا تولیدکننده صددرصد داروهای موردنیاز و حتی قسمت اعظم مواد اولیه موردنیاز تولیدی داروهای خود نیست، با این همه ایران تولیدکننده 96 درصد داروهای مصرفی خود است و حداقل بیش از نیمی از مواد اولیه داروها در داخل کشور تولید می شوند. این موضوع در منطقه، قاره آسیا و حتی سطح جهان یک رکورد است. این عامل موثری برای مقاومت در برابر تهدید های بین المللی است.
 
 او خاطرنشان کرد: باتوجه به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی قاعدتا تاثیر تحریم ها با سیاستگذاری درست و روان‌سازی فرآیندها به میزان کمتری از خواست و انتظار دشمن رسیده و خواهد رسید، البته تمام این موارد به منزله آنکه تحریم ها بی تاثیر هستند، نیست و در شرایط خاص نیازمند تدابیر ویژه هستیم و این تدابیر ممکن است زحمت مردم را برای مدتی هر چند کوتاه برای گذار از این گلوگاه افزایش دهد.
 
 جهانپور ادامه ادامه داد: مدعی نیستیم در حوزه دارو هیچ کمبودی وجود ندارد؛ چنانچه هیچ بازار دارویی دنیا این ادعا را ندارد و کمبود دارو در یک سطحی، یک موضوع جهانی است و تمام کشورهای دنیا با شدت و حدت مختلف در برخی از اقلام دارویی خود به دلایل مختلف و در برهه های مختلف ممکن است کمبود داشته باشند. ایران نیز همواره در زمان های مختلف فهرستی تحت عنوان کمبود اقلام دارویی دارد. 
 
وی تصریح کرد: در بهترین شرایط کمبود اقلام دارویی داشته ایم، اگرچه کمتر از میزان کنونی در این فهرست بوده، اما تمام این موارد با رصد مداوم نشان دهنده آن است که با وضعیت بحران دارویی فاصله زیادی داریم و خواهیم داشت، در این راستا تدابیری برای توزیع کنترل شده فهرست کمبود اقلام دارویی وجود دارد و این داروها در داروخانه های منتخب به صورت کنترل شده توزیع می شوند. همچنین برای تولید و واردات آنها اقدامات فوریتی صورت می گیرد.
 
 جهانپور گفت: در مقطعی در سال های ۹۰ و ۹۱ شاید بیش از 10 درصد اقلام دارویی دچار کمبود شد و در آستانه بحران دارو بودیم. امروز حتی نزدیک به این وضعیت هم نیستیم، ممکن است در داروخانه های خاص و منتخب که داروهای بیماران خاص ارائه می شود تجمع و ترافیک نسبی داشته باشیم، اما هیچ گاه صفی برای انتظار به منظور دریافت دارو نداشته ایم و جز اقلام کمبودی که کسر کوچکی از 2800 داروی موجود در کشور است، در تامین سایر داروها مشکلی نداریم. البته شاید یک قلم داروی در یک نسخه در بازار به صورت مستقیم در دسترس نبوده یا نیازمند مراجعه به داروخانه ای خاص حتی در شهر دیگری باشد، اما اکثر نسخ بصورت شبانه روزی در داروخانه ها تامین می شود و نظام سلامت پیوسته در حال ارایه سرویس هست و از منظر ناظران و کارشناسان وضعیت به طور کلی قابل قبول است، اگرچه ایده آل نیست.
کد مطلب : ۲۳۴۵
نام شما

آدرس ايميل شما