۰
رییس سازمان غذا و دارو:

بین تأمین ارز و تخصیص‌ آن به صنعت داروسازی 40 درصد اختلاف وجود دارد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۲۳۱۹
بین تأمین ارز و تخصیص‌ آن به صنعت داروسازی 40 درصد اختلاف وجود دارد
سالم خبر: غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه ایران فارما با بیان اینکه نمایشگاه ایران فارما محلی برای نمایش دستاوردهای چهار دهه تلاش در حوزه تولید دارو بعد از انقلاب اسلامی است و قدرت صنعت داروسازی ایران را به جهانیان نشان می دهد گفت: کیفیت‌ بسیاری از داروهای ایرانی قابل مقایسه با کیفیت داروهای تولید شده در کشورهای پیشرفته و صنعتی بوده و این یکی از دستاوردهای‌ انقلاب اسلامی در کشور است.

به گزارش سالم خبر، وی افزود: بخش دارو به عنوان یکی از خطوط مقاومت محسوب می‌شود و به رغم همه محدودیت‌ها و تهدیدها، کشور امروز از نظر تامین داروی موردنیاز در شرایط قابل قبولی  است و ظرفیت های خوبی هم در صنعت داروی ایران وجود دارد و می توانیم با تمام کشورهای دنیا تبادل دانش و تجربه داشته باشیم، ضمن اینکه ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور انجام می شود.

اصغری ادامه
داد: این نمایشگاه می تواند زمینه همکاری و تعامل بیشتری بین حلقه های مختلف صنعت داروی کشور در بخش های مختلف اعم از تولید مواد اولیه، صنایع جانبی، بسته بندی، تولید مواد جوانبی و... ایجاد کند و علاوه بر آن، بسترساز ارتباطات گسترده تر با جوامع بین المللی شود. همچنین کسانی که در این زمینه فعال هستند می توانند داروهای جدید را در این نمایشگاه به نمایش بگذارند.

وی گفت: در شش ماهه اول امسال میزان ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک تقریبا معادل واردات این محصولات در سال ۹۶ بوده است و میزان ارز تخصیص یافته به دارو و مواد اولیه در شش ماهه نخست سال 97 بیش از شش ماهه نخست سال 96 بوده و در واقع ارزی که امسال برای دارو در نظر گرفته شد بیش از سال 96 است.

معاون وزیر بهداشت ، با اشاره به وضعیت نقدینگی شرکت های دارویی کشور گفت: با این حال بین تأمین ارز و تخصیص‌ آن به صنعت داروسازی 40  درصد اختلاف وجود دارد که
به دلیل کمبود نقدینگی در صنعت دارو است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: این کمبود نقدینگی به دلیل بدهی های دولت به بخش دارو اتفاق افتاده، به طوری که میزان مطالبات سررسید شده این بخش به بیش از  ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است، و ما امیدواریم تا پایان مهر ماه نقدینگی مورد نیاز به صنعت داروسازی تزریق شود تا با وارد شدن ماده اولیه مورد نیاز زنجیره تأمین دارو دچار مشکل نشود.

وی گفت: از تولیدکنندگان بخش خصوصی تشکر می‌کنیم که ماده اولیه مورد نیاز خود را تا یک سال و حتی بیش از آن تأمین کرده‌اند و از سه
هلدینگ دارویی برکت، بانک ملی و تیپیکو هم انتظار داریم که مانند بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری و فعالیت بیشتر در زمینه‌های مختلف از جمله تامین مواد اولیه به سایر شرکت‌های دارویی کمک کنند.

اصغری ادامه داد: البته این هلدینگ ها برای آنکه از عهده این مسوولیت برآیند نیازمند حمایت های دولتی در این زمینه
هستند و هرچند تسهیلاتی‌ در زمینه ترخیص‌ از گمرک‌، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و حق اعتباری‌ صنعت برای دریافت تسهیلات بانکی‌ در ستاد ویژه تدابیر ارزی دولت در نظر گرفته شده است، اما هیچ یک کافی نیستند و مشکل مطالبات صنعت را چاره نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت اوراق به شرکت‌های دارویی که 10 ماه پیش کالا فروخته‌اند هم مشکل نقدینگی آنها را حل نمی کند گفت: ما به دنبال آن هستیم که اوراق از طریق سازمان برنامه و بودجه به پول نقد تبدیل شود و معادل ریالی به شرکت‌های داروسازی‌ پرداخت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم‌ تا پایان مهر تزریق‌ پول و ارز به صنعت داروسازی‌ انجام شود تا این حوزه در تأمین ماده اولیه دچار مشکل نشود. زیرا اگر پرداخت مطالبات صنعت داروسازی‌ به آبان ماه برسد هزینه‌های جانبی دور زدن تحریم‌ها به صنعت داروسازی تحمیل خواهد شد.
 
کد مطلب : ۲۳۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما