متهم اول مرگ ناگهانی جوانان؛ عارضه قلبی

27 شهريور 1397 ساعت 12:12


سالم خبر: مرگ ناگهانی در بین جوانان کمتر از 35 سال، اغلب به دلیل نقایص ناشناخته قلب یا نادیده گرفتن اختلالات قلب است. این این مرگ ناگهانی در بین جوانان اغلب در طول فعالیت های بدنی مانند ورزش های سخت و اغلب در مردان بیشتر از زنان بروز می کند.

به گزارش سالم خبر از نشریه سلامت قلب سلف، میلیون ها تن از ورزشکاران در مقاطع ابتدایی، دبیرستان و کالج سالانه بدون وقفه رقابت می کنند.  اما چگونه متوجه شویم که فرزندمان طی فعالیت های ورزشی و روزانه خود در معرض خطر مرگ ناگهانی هست؟

بیشترین مرگ و میر ناشی از ایست قلبی در افراد مسن، به ویژه در افرادی که بیماری شریان کرونری دارند اتفاق می افتد.  این درحالیست که ایست قلبی علت اصلی مرگ ورزشکاران جوان نیز محسوب می شود، اما بروز آن معلوم نیست. شاید یک در هر 50 هزارنفرمرگ ناگهانی یک جوان به دلیل ایست قلبی در ورزشکاران جوان اتفاق افتد.

چه چیزی باعث مرگ ناشی از قلب در جوانان می شود؟

علل مرگ ناگهانی قلب در جوانان متفاوت است. اغلب مرگ ناشی از ناراحتی قلبی است. به دلایل مختلف، چیزی عامل یا عواملی موجب می شود قلب از کنترل خارج شود. این ریتم قلب غیر طبیعی به عنوان فیبریلاسیون بطنی شناخته می شود.

برخی از علل خاص مرگ و میر ناشی از قلب در جوانان عبارتند از: كارديوميوپاتي هيپرتروفيك (HCM). در این شرایط به طور معمول ارثی، دیوارهای عضله قلب ضخیم می شود. عضله ضخیم می‌تواند سیستم الکتریکی قلب را مختل کند، منجر به ضربان قلب سریع یا نامنظم (آریتمی) می شود که می تواند به مرگ ناگهانی قلب منجر شود.

كارديوميوپاتي هيپرتروفيك نیز به عنوان یکی از علل گرچه معمولا غيرعادي نيست اما شايع‌ترين علت مرگ ناگهاني قلب در افراد زیر 30 سال محسوب می شود ضمن آنکه شایع ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران است که غافلگیرانه جان آنان را می ستاند.
اختلالات شریان کرونر نیز می تواند یکی از دلایل غافلگیرانه مرگ در سنین جوانی باشد به طوری که شریان ها می توانند در طول ورزش فشرده شوند و جریان خون به قلب را فراهم نکنند.

سندرم طولانی QT یا اختلال ریتم قلب ارثی می تواند ضربان قلب سریع و دلخواه را ایجاد کند، که اغلب منجر به خستگی می شود. جوانان مبتلا به سندرم طولانی QT، ریسک خطر مرگ ناگهانی شان بیش از دیگران است.

سایر علل مرگ ناگهانی قلب در جوانان شامل اختلالات ساختاری قلب مانند بیماری های ناشناخته قلب که در هنگام تولد (مادرزادی) و اختلالات عضلانی قلب وجود دارد.

علل دیگر عبارتند از التهاب عضله قلب، که می تواند ناشی از ویروس ها و سایر بیماری ها باشد. سندرم QT طولانی، سایر اختلالات سیستم الکتریکی قلب مانند سندرم بروگادا می تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

Commotio cordis، یکی دیگر از نادرترین علت مرگ ناگهانی قلب که ممکن است در هر فرد اتفاق بیفتد. یک ضربه به قفسه سینه، مانند ضربه توسط یک بازیکن فوتبال یا هاکی می تواند فیبریلاسیون بطنی را دقیقا در زمان ضربه موجب شود.

فیبریلاسیون بطنی خطرناک‌ترین نوع آریتمی است که نیاز به مراقبت‌های اورژانسی و فوری دارد. در این نوع از آریتمی، پیام‌‌های الکتریکی متعددی از نقاط مختلف قلب ارسال می‌شوند و انقباضات قلب نامنظم می‌گردند. گرچه سرعت تپش قلب ممکن است به 300 ضربان در دقیقه برسد، اما تپش‌های قلب به طورکامل ناموثر می‌باشند و خون بسیار کمی از قلب خارج می‌شود

آیا با این علائم  پرچم قرمز والدین، مربیان و دیگران باید برای جوانان بالا گرفته شود که آیا در معرض خطر مرگ ناگهانی هستند یا نه؟

چندین بار این حوادث بدون هشدار رخ داده است، نشانه های این موارد می تواند غش ناگهانی (سنکوپ) باشد. این اتفاق در طول فعالیت بدنی می تواند نشانه ای از وجود یک عارضه در قلب باشد.

سابقه خانوادگی در مرگ های ناگهانی یا ناشناخته قبل از 50 سالگی می تواند یکی از سیگنال های این بیماری باشد.

تنگی تنفس یا درد قفسه سینه می تواند نشان دهنده این باشد که شما در معرض خطر مرگ ناگهانی قلب هستید. این علائم همچنین می‌توانند سایر مشکلات بهداشتی در جوانان، مانند آسم را نشان دهند.

اما سوال اینجاست که خطر مرگ ناگهانی ناشی از عوارض قلبی می تواند برای فعالیت جوانان ایجاد محدودیت کند؟ و پاسخ اینکه اگر علائم و سیگنال های عوارض قلبی در برخی تشخیص داده شود پزشکان معمولا توصیه می کنند که  از ورزش های رقابتی دوری کنید ضمن آنکه بسته به شرایط فرد امکان دارد این پرهیزها همراه با درمان های پزشکی یا جراحی مناسب برای کاهش خطر مرگ ناگهانی نیزباشد.
 
 


کد مطلب: 2276

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2276/متهم-اول-مرگ-ناگهانی-جوانان-عارضه-قلبی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com