۰

بی خوابی شبانه ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۲۲۶۷
بی خوابی شبانه ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد
سالم خبر: آلزایمر یکی از بیماری های بسیار سخت  است که هنوز راهی برای درمان آن یافت نشده است.
 
 به گزارش سالم خبر از انجمن آلزایمر آمریکا  داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی روزانه، فعالیتهای مغزی و داشتن خواب کافی در شب از عواملی است که مانع از ایجاد بیماری آلزایمر می شود .
 
مطالعات نشان داده است افرادی که در طول روز خواب آلود هستند و شبها از خواب کافی و مناسب برخوردار نیستند، شانس ابتلا به آلزایمر در آنها بالاتر است.
 
آدام اسپیرا ،پژوهشگر دپارتمان سلامت ذهنی  در دانشگاه جان هاپکینز امریکا می گوید: اختلال در خواب با ابتلا به بیماری آلزایمرارتباط مستقیم دارد، بنابراین شاید بتوان بیماران را با استفاده از داروهایی که خواب آنها را تنظیم می کند درمان کرد.استفاده از این داروها برای افراد مبتلا به آلزایمروافراد مستعد در ابتلا به این بیماری می تواند مانع پیشرفت بیماری شود که کمک بزرگی به بیماران است.
 
آدام اسپیرا ادامه داد که علاوه بر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر، عواملی از قبیل شاخص توده بدنی، سن ، تحصیلات و جنسیت  هم در خواب الودگی در طول روز اهمیت داشته اند به این معنا که افراد چاق بیش از افراد با وزن عادی در طول روز خسته و خواب آلوده بودند وافراد مسن بیش از افراد جوان این تجربه را دارند. اما با خارج کردن تاثیر این فاکتورها روی افراد ی که در مطالعه شرکت کردند، مشخص شد افرادی که در طول روز خسته و خواب آلوده هستند و شبها خواب راحتی ندارند ۲.۷۲ درصد  بیش از دیگران با خطر ابتلا به  بیماری الزایمر روبرو هستند . این موضوع پیشرفت بزرگی در شناخت و درمان بیماری آلزایمر محسوب می شود.
 
طبق این مطالعه افرادی که در طول روز خواب آلوده هستند پروتیین بتا امیلوید در مغز آنها بیشتر است. این پروتیینی است که باعث ایجاد آلزایمر می شود . اسپیرا بر این باور است که خواب آلودگی در طول روز و  بی خوابی در شب باعث ایجاد این پروتیین در بدن افراد می شود . یک نظریه دیگر این است که نا منظم بودن برنامه خوابی افراد باعث می شود تا طی یک مکانیزم شناخته نشده ای ، پروتیین ایجاد کننده اآلزایمر در بدن بوجود بیاید و افزایش میزان این پروتین است که با گذر زمان زمینه را برای خواب الودگی در طول روز و در نهایت بیماری آلزایمر فراهم می کند.
 
‌مرکز مطالعات بیماری آلزایمر در امریکا اخیرا مطالعه ای روی حیوانات انجام داده است تا ساز و کار ایجاد پروتین بتا امیلوید را  تعیین کند. طبق این مطالعه حیواناتی که خواب شبانه محدود دارند ، تولید پروتیین بتا امیلوید  در بدنشان بیشتر است مطالعات روی انسانها هم این رابطه را اثبات کرده است.البته پیش تر هم بیخوابی شبانه بیماران مبتلا به این بیماری گزارش شده بوده است اما تاکنون تصور بر این بود که این بیماری روی مغز تاثیر می گذارد و باعث بی خوابی شبانه می شود اما مطالعات اخیر اثبات کرده است که برنامه نامنظم خواب است که باعث می شود شانس ابتلا به این بیماری بیشتر شود.
 
اسپیرا با اشاره به این مطلب که هنوز راه درمانی برای این بیماری یافت نشده است گفت: ما دریافتیم که برنامه نامنظم خواب شبانه باعث ایجاد آلزایمر می شود بنابراین به بهانه تماشای تلویزیون و میهمانی  و دیگر کارهای غیر ضروری برنامه خواب خود را بر هم نزنید و بدانید بهترین راه حل مقابله با ایجاد این بیماری است.پس خواب منظم شبانه، ورزش  و رژیم غذایی سالم را در دستور کار خود  قرار دهید.
 
 
کد مطلب : ۲۲۶۷
برچسب ها
خواب آلزایمر
نام شما

آدرس ايميل شما