براساس یک تحقیق دانشگاهی در لیسبون پرتغال:

افزایش مصرف کافئین طول عمر بیماران کلیوی را افزایش می دهد

25 شهريور 1397 ساعت 11:41


سالم خبر: مصرف کافئین به بیمارانی که با بیماریهای مزمن کلیوی دست به گریبان هستند کمک می کند تا بیشتر عمر کنند.
 
به گزارش سالم خبر از نشریه نفرولوژی، دیالیز و پیوند کلیه ، براساس مطالعه انجام شده توسط مرکز بیمارستانی شمال لیسبون در کشور پرتغال و برمبنای مطالعه روی ۵ هزار بیمار مبتلا به بیماریهای مزمن کلیه در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ میلادی مشخص شد که افزایش مصرف کافئین می تواند طول عمر بیماران را تا پنج سال افزایش دهد.
 
کلیه ها نقش بسیار مهمی در سلامت افراد دارند و افرادی که دچار بیماری‌های مهلک کلیوی هستند توان وامکان ادامه بقا را ندارند. این افراد حتی در سالهای زندگی خود ساعتهای بسیاری را در بیمارستان ها می‌گذرانند و به دلیل مصرف داروهای مختلف کیفیت زندگی بسیار پایینی دارند. اما اخیرا مطالعه دانشگاهی لسبون پرتغال نشان داده است که با یک راهکار بسیار ساده می توان طول عمر بیماران کلیوی را افزایش داد و آن افزایش میزان مصرف قهوه در طول روز است . سوال اصلی و اولیه این مطالعه این است که آیا چای یا قهوه ای که برای صبحانه میل می‌کنید می تواند موجب افزایش طول عمر شما شود یا خیر؟
 
"میگویل ویرا" پژوهشگر ارشد این پروژه با تاکید بر این نکته که فاکتورهای مهم دیگری از قبیل سن، جنسیت، نژاد، میزان استعمال دخانیات، رژیم غذایی و حتی بیماری‌های دیگر هم به عنوان فاکتورهای تاثیر گذار روی طول عمر افراد در نظر گرفته شده است اما این مطالعه نشان داد با وجود در نظر گرفتن تمامی این فاکتورها، باز هم افزایش مصرف کافئین شانس زندگی طولانی تر را برای بیماران کلیوی بیشتر می کند. 
 
براساس این مطالعه میزان مصرف قهوه و کافئین در میان مردان سفید پوست با سطح تحصیلات و درآمد بالا بیش از دیگران بوده است اما اغلب این افراد یا در زمان انجام مطالعه سیگار می کشیدند یا به تازگی سیگاررا ترک کرده بودند و اغلب این افراد از مشروبات الکلی هم استفاده می کردند. مصرف بالاتر کافئین در این قبیل از افراد – با سابقه مصرف الکل و سیگار- باز هم شانس مرگ در اثر نارسانی کلیه یا بیماریهای مزمن دیگر را ۲۵ درصد کم می کند.
 
این مطالعه هنوز سازوکار اثرگذاری مصرف کافئین روی بیماری کلیه را نشان  نداده است و برخی بر این باورند که تاثیر کافیین روی این بیماران می تواند تاثیری روانی باشد. رابرت کورگی ، یکی از پژوهشگران  دانشگاه نیویورک می گوید: تا کنون پزشکان به اغلب بیماران توصیه می کردند مصرف کافئین را کاهش دهند اما این مطالعه باعث شد تا تاثیرات مثبت این ماده غذایی هم شناسایی شود.شاید دلیل تاثیر مثبت کافئین روی بیماران کلیوی این باشد که کافئین باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون می شود و این مساله روی کلیه ها هم تاثیر زیادی خواهد داشت.
 
مطالعات روی سازو کار تاثیر گذاری کافئین روی بیماران کلیوی هنوز ادامه دارد اما به تمامی بیماران توصیه شده است تا قهوه و کافئین را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند و در نظر داشته باشند که این روش درمانی بسیار کم هزینه و اثر گذار است، پس فعلا  قهوه و چای صبحانه را فراموش نکنید.
 


کد مطلب: 2247

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2247/افزایش-مصرف-کافئین-طول-عمر-بیماران-کلیوی-می-دهد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com