۰
در نشست مشترک انجمن ها واتحادیه های صنوف تجهیزات پزشکی اعلام شد :

عزم جدی برای رفع مشکلات تامین کنندگان تجهیزات پزشکی وجود ندارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۲۲۴۲
عزم جدی برای رفع مشکلات تامین کنندگان تجهیزات پزشکی وجود ندارد
سالم خبر : گرچه بعد از تلاش ها و پیگیری های مداوم اتحادیه ها و انجمن های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، بخشی از مطالبات شرکت های تامین کننده تجهیزات پزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی، به صورت اوراق یا پول نقد پرداخت شده، اما با این حال همچنان حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان از مطالبات این شرکت ها باقی مانده که نحوه و زمان پرداخت آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

محسن کارگر، عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای مهندسی پزشکی در سومین نشست مشترک نمایندگان و اعضای انجمن ها و اتحادیه های مختلف صنف تجهیزات پزشکی که پیرامون پیگیری مطالبات فعالان این صنف از مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: با پیگیری های که تاکنون از سوی اتحادیه های و انجمن های مختلف انجام شده، می توان ادعا کرد که در حال حاضر نهاد یا ارگان ذیربطی وجود ندارد که در جریان وضعیت مطالبات ما قرار نگرفته باشد، با این حال آنطور که باید و شاید به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکرده ایم. هیچ شرکت تامین کننده تجهیزات پزشکی ای امروز وجود ندارد که همه مطالبات خود را دریافت کرده باشد  و حتی برخی در معرض ورشکستگی و برخی مجبور به تعطیلی شده اند.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی حیات و ادامه فعالیت همه شرکت ها، در گرو هم اندیشی، همکاری و هماهنگی همه ما برای بازپس گیری مطالباتمان است. علاوه بر این، برای ادامه نیافتن روند به تعویق افتادن مطالبات در آینده و تکرار نشدن آن  لازم است کارگروهی متشکل از نمایندگان همه انجمن ها و اتحادیه های ایجاد شود تا راهکارهای موجود را بررسی و در دستور کار قرار دهند.

رامین فلاح عضو دیگر هئیت مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزان پزشکی و نایب رییس انجمن شرکت های مهندسی پزشکی در این باره گفت : تا پیش از این بر طبق قانون، میزان مازادی که بعنوان حفظ قدرت خرید  اوراقی که بابت مطالبات شرکت ها در اختیار آنها قرار می گرفت، از زمان فاکتور شدن کالاها اعمال می شد اما میزان این رقم که در حال حاضر ما در ازای مطالباتمان دریافت می کنیم از زمان دریافت اوراق تا زمان سررسید آنها سالیانه 15 درصد است و این در حالیست که ممکن است زمان تحویل جنس به انبار مراکز 1 تا دو سال قبل بوده باشد. ضمن آنکه نرخ تنزیل این اوراق در زمان فروش 30 درصد است. این در حالی است که این نرخ تنزیل در هزینه های ما لحاظ نمی شوند اما سود اوراقی که بابت بدهی سال های گذشته است، محاسبه شده و ما باید 25 درصد آن را بابت مالیات بپردازیم.

فلاح تاکید کرد: در اوراق تهاتر که از هفته پیش عرضه آنها شروع شد هم، شروطی وجود دارد که موجب می شود شرکت های تامین کننده تجهیزات پزشکی نتوانند از آنها استفاده کنند. بنابراین، هرچند اغلب شرکت ها به ویژه آنها که همه محصولاتشان در وزارت بهداشت قیمت گذاری می شود، اوضاع مالی خوبی ندارند و چه اوراق را دریافت کنند و چه از پذیرش آن سرباز بزنند زیان کرده اند، اما دریافت یا عدم دریافت را مدیران شرکت ها باید بر اساس شرایط خاص شرکت خود تصمیم بگیرند .

وی گفت: بنابراین آنچه به ذهن می رسد این است که عزم جدی برای رفع مشکلات تامین کنندگان تجهیزات پزشکی وجود ندارد و حتی تلاش های ما برای تجمیع مطالبات هر شرکت از مراکز مختلف برای صرفه جویی در زمان و هزینه شرکت ها در روندهای بروکراتیک، تا به امروز چندان نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

پس از آن مریم قاسمی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی ودندانپزشکی و آزمایشگاهی، با بیان اینکه عدم انسجام و یکپارچگی تامین کنندگان تجهیزات پزشکی تاکنون، نقطه ضعف اصلی آنها در پیگیری حقوقشان بوده است ، افزود: ما بارها از مسوولان خواسته ایم که مطالبات بخش تجهیزات پزشکی را نشان دار کنند و حتی این خواسته محقق هم شد اما مشکل آنجاست که هیات امنای دانشگاه ها می توانند و این اجازه را دارند که ردیف های بودجه ای بیمارستان ها را بر اساس اولویت هایی که خودشان تشخیص می دهند، تغییر دهند. بنابراین تمام تلاش ما برای اصلاح این نواقص و جلوگیری از ادامه این روند است.

قاسمی تصریح کرد: از آنجا که هیچ گاه آمار دقیقی از میزان کل مطالبات بخش تجهیزات پزشکی وجود نداشته، به اداره کل تجهیزات پزشکی، پیشنهاد کردیم تا سامانه ای برای تجمیع این اطلاعات ایجاد شود. بنابراین سامانه راه اندازی شد و ما بارها میزان مطالبات خود را گزارش کرده ایم، اما خروجی این سامانه و مسیری که در پیش گرفته، نشان از اقدامی عملی برای پیگیری مطالبات ما ندارد.

وی در ادامه گفت: اگر قرار است اوراق به عنوان سرفصلی از بودجه های آتی در معاملات تعریف شود، باید تلاش کنیم که شرایط اوراق به گونه ای شود که توان مالی شرکت ها را از بین نبرد. ضمن آنکه باید راهکارهای عملیاتی ای را تعریف کنیم که ما را به سمت نقدفروشی سوق دهند.

حسین رضوانی رییس انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی ایران هم در این جلسه گفت: حدود 1750 میلیارد تومان از سوی بیمه سلامت و دو هزار میلیارد تومان از سوی تامین اجتماعی برای پرداخت به بخش های دارو و تجهیزات پزشکی تعیین شده که در جلسه ای که با نمایندگان مجلس برگزار شده بود، امیدهایی ایجاد شد مبنی بر این که این پرداخت به صورت نقدی انجام شود.

وی ادامه داد: بنابراین از آنجاکه تامین اجتماعی تعهد به پرداخت نقدی هم کرده است امیدواریم در ماه های آتی گشایش هایی در این باره ایجاد شود. همچنین ما در پی این هستیم که هزینه تنزیل اوراق هم از سوی وزارت اقتصاد و دارایی کاهش پیدا کند. 
 
کد مطلب : ۲۲۴۲
برچسب ها
تجهیزات پزشکی
نام شما

آدرس ايميل شما