۰
سازمان بهداشت جهانی پس از ارزیابی 400 هزار نوع دارو مصرفی کشورهای مختلف گزارش داد:

هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری عرضه داروهای تقلبی

برخی از داروهای موجود در بازار کشورهای فقیر و با درآمد متوسط که در رده داروهای بی کیفیت ارزیابی شده اند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۲۱۶۹
هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری عرضه داروهای تقلبی
سالم خبر: سازمان بهداشت جهانی پس از ارزیابی ۴۰۰ هزار نوع داروی مورد استفاده در این کشورها  اعلام کرد ۱۴ درصد از داروهای موجود در بازار کشورهای  فقیر و با درآمد متوسط یا تقلبی هستند یا با وجود اینکه تاریخ مصرف آنها گذشته است اما به مردم عرضه می‌شوند.
 
به گزارش سالم خبر، براساس این گزارش بخشی  از این داروها هم بسیار بی کیفیت هستند و اصلا تاثیری در درمان بیماران  ندارند. استفاده از داروهای بی کیفیت نه تنها بیمار را درمان نمی‌کند بلکه بدنش را در مقابل داروهای دیگر مقاوم می کند که بسیار خطرناک است.
 
کیفیت داروها در کشورهای در حال توسعه دنیا در تضمین سلامت مردم ساکن در این کشورها اهمیت زیادی دارد به همین دلیل گزارش‌های بسیاری در مورد ضرورت توجه به این مساله و عدم عرضه داروهای تقلبی و بی کیفیت ارایه شده است.
 
اما مطالعات اخیر نشان می دهد
در کشورهای فقیر احتمال استفاده از داروهای تقلبی و حتی مضر برای درمان بیماری های به ظاهر ساده بسیار بیشتر از سایر کشورها است که این موضوع ضمن آسیب وارد کردن به سلامت جامعه می تواند هزینه های زیادی را نیز به اقتصاد کشور تحمیل کند.
 
سازمان بهداشت جهانی در گزارش  اخیر خود خبر از تقلبی بودن بخشی از داروهای موجود در بازار کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط داد که مصرف این داروها باعث می شود تا سلامت و زندگی انسانها در این کشورها به خطر بیفتد.
 
همچنین در برخی از داروهای موجود در بازار کشورهای فقیر و با درآمد متوسط که در رده داروهای بی کیفیت ارزیابی شده اند ، مواد اولیه فعال و اثرگذار در درمان  بسیار زیاد است و این سهم بالا موجب می شود تا بیمار مسموم شود یا تاثیرات  معکوس روی بدن بیمار ایجاد شود. حتی در برخی موارد احتمال مرگ بیمار در اثر استفاده از این
داروها وجود دارد و این مرگ در اثر استفاده از دارویی ایجاد می شود که برای درمان یک بیماری ساده تجویز شده است.
 
نیمی از نمونه های تهیه شده برای این گزارش از کشورهای افریقایی تهیه شده بود و مشخص شد که یک دارو از  هر پنج دارو ناایمن هستند. یک سوم از داروهای تهیه شده برای این مطالعه از کشورهای آسیایی تهیه شد و مشخص شد که در قاره آسیا ۱۴ درصد از داروها تقلبی هستند و با پس از گذشتن تاریخ مصرف انها به بیماران فروخته می شوند .
 
در میان داروهای تقلبی گزارش شده، بیشترین سهم به آنتی بیوتیک ها و  داروهای ضد بیماری مالاریا اختصاص داشت. در مجموع ۱۹ درصد از داروهای ضد مالاریا و ۱۲ درصد از داروهای آنتی بیوتیک یا تقلبی بودند یا ناایمن. اما آماری در مورد تعداد افرادی که در اثر مصرف این داروها آسیب دیده بودند در دست نیست.
 
سازمان بهداشت جهانی  اعلام کرد هزینه ای
که استفاده از داروهای تقلبی و نا ایمن به اقتصاد کشورها تحمیل  می‌کند بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که ناشی از از بین  رفتن انسانهای مختلف، ابتلای آنها به بیماری‌های سخت‌تر در نتیجه استفاده از داروهای تقلبی و حتی طولانی‌تر و سخت‌تر شدن درمان بیماری افراد و نا توانی آنها در کاراست.
 
 ساچیکو اوزاوا، پژوهشگر دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: خرید داروهای ارزان قیمت از طریق اینترنت و از منابع غیر قانونی درکشورهای صنعتی احتمال تقلبی بودن داروی خریداری شده را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که قانون به شیوه فروش اینترنتی دارو کمی سختگیرانه است بطوریکه در کشورهای صنعتی مردم باید قبل از خرید دارو از قانونی بودن مرکز عرضه کننده دارو اطمینان حاصل کنند در غیر این صورت احتمال استفاده از داروی تقلبی در این کشورها هم وجود دارد.
 
کد مطلب : ۲۱۶۹
نام شما

آدرس ايميل شما