در نشست نمایندگان و اعضای تشکل های تجهیزات پزشکی مطرح شد:

روش و مکانیزم قیمت گذاری توسط اداره کل تجهیزات پزشکی معیوب است

فعالیت بدون ضوابط مشخص در حوزه قیمت گذاری هر روز مشکلات ما را پیچیده تر خواهد کرد

14 شهريور 1397 ساعت 15:12


سالم خبر: تمامی نمایندگان و اعضای تشکل های مختلف تجهیزات پزشکی روز دوشنبه 12 شهریور در نشست مشترکی در محل اتحادیه صنف تهیه، تولید و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی به ارائه گزارشی از نتایج جلسات مختلف با مسئولان سازمان ها و نهادهای مختلف در مورد قیمت گذاری کالاهای تجهیزات پزشکی پرداختند.

نمایندگان و اعضای اتحادیه صنف تجهیزات و ملزومات  پزشکی و آزمایشگاهی، انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، انجمن شرکتهای مهندسی پزشکی و انجمن صادر کنندگان تجهیزات پزشکی در این نشست حضور داشتند.

حسین رضوانی، رییس انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی ایران در این نشست گفت: به دلیل عدم وجود ضوابط و قوانین مستدل جهت قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی و به جهت شفاف سازی در این خصوص برای تمامی تامین کنندگان و بررسی تخصصی قیمت هر کالا ، لازم است کارگروه یا کمیته ای متشکل از نمایندگان همه تامین کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی تشکیل شود تا باتوجه به هزینه های عملیاتی و تخصصی موجود، بتوانند مستندسازی قیمت گذاری کالاهای این بخش را با توجه به قوانین سازمان حمایت از مصرف کنندگان، بهتر و اقتصادی تر انجام دهند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از نتایج جلسات تخصصی هیات مدیره های تشکل های مختلف تجهیزات پزشکی با نمایندگان مجلس، مسوولان وزارت بهداشت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت و گفت: دو بند در قوانین دفتر تعزیرات اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت وجود دارد مبنی بر اینکه گران فروشی و عدم تامین به موقع تجهیزات پزشکی خلاف قانون است. بنابراین همه ما در حال حاضر مجرم محسوب می شویم، حال آنکه نه مطالباتمان به موقع پرداخت شده و نه ارز لازم تخصیص پیدا کرده است و نه در سه سال گذشته قیمتهای تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی متناسب با افزایش قیمت ارز افزایش یافته است.

رضوانی افزود: در جلساتی که با مسوولان داشته ایم مدام این موضوع را تکرار کرده ایم که تامین کنندگان تجهیزات پزشکی، چه تولیدکنند و چه واردکننده، همه برای ادامه فعالیت خود نیاز به ارز داریم، در حالی که بانک مرکزی حاضر نیست ارز را به صورت نسیه در اختیار ما قرار دهد، پس با چه منطقی انتظار می رود که ما در ازای مطالبات انباشته خود از دو سال پیش تا به امروز، به دریافت اوراق دوساله تن در دهیم و کمبودی هم در این حوزه ایجاد نشود؟

رییس انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی ایران گفت: بنابراین قرار بر این شد که از 4750 میلیارد تومان پول و اوراق نشانه دار درنظر گرفته شده برای بازپرداخت مطالبات معوق بخش های دارو و تجهیزات پزشکی،  سه هزار میلیارد تومان به صورت اوراق، ( هزار میلیارد تومان آن با پرداخت 20 درصد اوراق اضافه تر برای حفظ قدرت خرید با سررسید  سیزده یا چهارده ماهه و دو هزار میلیارد آن، 30 درصد اوراق اضافه تر برای حفظ قدرت خرید با سررسید دو ساله) توزیع و طبق درخواست وزیر بهداشت، 1750 میلیارد باقیمانده به صورت نقد پرداخت شود.

وی ادامه داد: خبر دیگر برای شرکت هایی که از سال 95 به بعد به سیستم بانکی به جز بانک های پاسارگاد و کشاورزی، بدهکار هستند این است که برای آنها امکان تهاتر بدهی هایشان با اوراق خزانه از امروز کلید خورده است که این امکان برای همه بخش های اقتصادی و صنایع مهیا شده و تنها مربوط به بخش دارو و تجهیزات پزشکی نمی شود. حسن این اوراق این است که حداقل ده درصد ریالی صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به دریافت اوراق دارند.

رییس انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی ایران تاکید کرد: قانونگذار، نظر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را در قیمت گذاری به رسمیت می شناسد.

وی گفت: ما تامین کنندگان تجیزات پزشکی در دوره های قبلی تحریم ها اجازه ندادیم که هیچ کمبودی در این حوزه بوجود بیاید و این مساله ای است که تمام مسوولان خود بر آن صحه گذاشته اند. امروز هم اگر کمبودی وجود دارد نه به علت منفعت طلبی ما بلکه به علت به سوءمدیریت در حوزه سلامت است. بنابراین اگر ما تنها حدود 40 یا 50 درصد از مطالباتمان را هم نقد دریافت کنیم، می توانیم نیاز بازار را در شرایط تحریمی پیش رو تامین و از بروز بحران در این زمینه جلوگیری کنیم.

در ادامه این نشست مریم قاسمی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی ودندانپزشکی و آزمایشگاهی گفت: در جلسه ای که با مسوولان وزارت بهداشت و کمیسیون قیمت گذاری در مورد قیمت گذاری کالاها و تجهیزات پزشکی برگزار شده بود، ما تلاش کردیم تا تاثیر نوسانات قیمت ها در افزایش هزینه های تولید را به طور مکتوب و مستند ارایه کنیم. طبق مستندات مکتوب موجود با صرف نظر از افزایش 400 درصدی قیمت موادی مانند آب اکسیژنه ، در بقیه موارد، قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید از 89 درصد تا حدود 140 درصد افزایش داشته اند که این افزایش قیمتها،  تاثیر بسزایی در  قیمت تمام شده محصول خواهد داشت

وی افزود: در این جلسه به مسوولان اعلام کردیم که روش و مکانیزم قیمت گذاری که امروز در اداره کل تجهیزات پزشکی  مورد استفاده قرار می گیرد معیوب است و چالش های فراوانی را برای صنعت تولید تجهیزات پزشکی بوجود آورده  زیرا با این مکانیزم که از هیچ ضابطه مکتوبی پیروی نمی کند و با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصادی موجود، امکان و ابراز لازم در این خصوص در اداره کل وجود ندارد .

قاسمی ادامه داد: در این جلسه اتحادیه های مختلف تامین کننده تجهیزات پزشکی خواستار ورود سازمان حمایت به بحث قیمت گذاری شدند، زیرا از سابقه و امکانات بیشتری نسبت به اداره کل تجهیزات پزشکی برای قیمت گذاری برخوردار است.

وی در پایان تصریح کرد: مهمتر از همه آنچه که گفته شد این است که  بر اساس قانون  عمل کنیم و قانون را در کشور فصل الخطاب قرار دهیم  زیرا ادامه فعالیت بدون ضوابط مشخص در حوزه قیمت گذاری هر روز مشکلات ما را پیچیده تر خواهد کرد و تولید را نابود خواهد نمود. بنابراین امید است هر چه سریعتر تصمیم نهایی در این خصوص اخذ گردیده و رفع مشکل به زمانی موکول نشود که نوش داروی بعد از مرگ سهراب باشد. 

 
 


کد مطلب: 2167

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2167/روش-مکانیزم-قیمت-گذاری-توسط-اداره-کل-تجهیزات-پزشکی-معیوب

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com