دورچین غذای خود را مملو از سیر و پیاز کنید

13 شهريور 1397 ساعت 11:49


سالم خبر: براساس آخرین تحقیقات افزودن پیاز و سیر بیشتر به وعده های غذایی نه تنها طعم و عطر خوبی به غذا می بخشد که می‌تواند به کنترل افسردگی کمک کند.

به گزارش سالم خبر از فود نیوز، این دو ماده ی غذایی صرفنظر از بوی آن که مورد پسند همگان نیست تاثیرات منفی رژیم های پرچرب را خنثی می کند و در نتیجه موجب کاهش وزن می‌شود. ضمن آنکه استفاده از سیر و پیاز در درازمدت با تضمین سلامتی و تندرستی ریسک ابتلا به بیماری های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلب و عروق را به شدت کاهش می دهد.

به تازگی محققان نانجینگ چین مقاله ای در مجله تغذیه و متابولیسم منتشر کرده اند که طی آن اثبات کرده‌اند روغن سیر و پیاز می‌تواند خاصیت ضد چاقی داشته باشد. با آزمایشات مختلف روی موش ها دانشمندان اثبات کردند که این ماده می‌تواند اثر چربی غذا را خنثی کند و در نتیجه در انسان نیز به همین صورت بر وزن، چربی خون و توده های چربی تاثیر مثبت داشته باشد.

سیر و پیاز باستان

با آگاهی بر اثر شگفت انگیز سیر و پیاز است که رد پای استفاده از این دو مواد غذایی در فرهنگ های مختلف سراسر جهان طی هزاران سال پیش به خوبی قابل مشهود است.

مصریان باستان 1500 سال به سال قبل از میلاد برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند رشد غیر عادی اعضای بدن، عفونت های انگلی یا بیماری های روحی و روانی سیر تجویز می ‌کردند.

آشوریان نیز از سیر به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می­کردند. شواهد بازمانده از یونان باستان نشان می دهد که یونانیان سیر را قبل از مسابقات المپیک برای افزایش قدرت مصرف می‌کردند. حتی بقراط بنیانگذار معروف پزشکی مدرن، سیر را برای انواع بیماری ها توصیه می­کرد.

پیاز نیز مانند سیر تاریخچه پزشکی، طولانی و درخشانی در کارنامه ی خود دارد. مصریان کارگران اهرام را برای قوای کافی با پیاز تغذیه می­کردند. در هند باستان نیز از پیاز در یک رساله معروف پزشکی به نام "چاراکا سامهیتا" 6 سال قبل از میلاد مسیح از پیاز به عنوان دارو یاد شده است.

روغن سیر و پیاز چربی سوز است

برای استخراج روغن مورد نیاز این مطالعه، حبه های سیر و قطعات پیاز خرد شده را در آب مقطر خیسانده و سپس چندین ساعت در دستگاه تقطیر روغن‌گیری کرده اند سپس روغن های سطحی را خشک کرده و در دمای اتاق در تاریکی چند روز نگهداری می‌کنند.
محققان با استفاده از 96 موش در 8 گروه این آزمایش را انجام دادند.

با توجه به وزن،  سطح تری گلیسیرید و کلسترول  96 موش نر به صورت اتفاقی در هشت گروه شامل:

  1. 1. گروه عادی
    2. گروه با چربی خون بالا (مصرف کننده آب)
    3. گروه با چربی خونه بالا (مصرف کننده پلی سوربات 80)(پلی سوربات در صنایع غذایی مانند ساخت بستی و شیرینی پزی کاربرد دارد)
    4. گروه مصرف کننده روغن سیر با دوز پایین
    5.گروه مضرف کننده روغن سیر با دوز متوسط
    6. گروه مصرف کننده روغن سیر با دوز بالا
    7. گروه مصرف کننده روغن پیاز با دوز پایین
    8..گروه مصرف کننده روغن پیاز با دوز بالا
پس از مدتی با بررسی نتایج آزمایشات متوجه شدند گروه 2و 3 اضافه وزن بیشتری نسبت به گروه 1 دارند اما گروه هایی که روغن سیر و پیاز مصرف کردند یا هم وزن یا در بیشتر موارد وزنی کمتر از وزن گروه 1 داشتند.
 


کد مطلب: 2151

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2151/دورچین-غذای-خود-مملو-سیر-پیاز-کنید

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com