۰

انتظار طولانی ۷۸ میلیون نوزاد در جهان برای شیرمادر

شیر مادر بقای نوزادان در ۲۸ روز اول تولد را تضمین می کند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۲۱۲۹
انتظار طولانی ۷۸ میلیون نوزاد در جهان برای شیرمادر
سالم خبر: سازمان بهداشت جهانی طی آخرین مطالعه گسترده خود درباره رابطه‌ی بین نرخ مرگ و میر نوزادان در ۲۸ روز نخست زندگی آنان و استفاده از شیر مادراعلام کرد که استفاده نوزاد از شیر مادر در اولین ساعت پس از تولدش  مزایای سلامتی زیادی برای او تا پایان عمرش دارد ضمن اینکه باعث می شود روزهای اولیه زندگی خود در کره خاکی را با سلامت بیشتری طی کند و در برابر بسیاری از عوامل محیطی آسیب رسان به سلامتش در ۲۸ روز اول زندگی ایمن شود.
 
براساس گزارش این سازمان این آمار با توجه به مصرف شیر مادر در اولین روز پس از تولد  تهیه شده است و اثرات تداوم این روش تغذیه ای برای نوزادان مورد بررسی قرار نگرفته است.
 
طبق این مطالعه  شانس زنده ماندن نوزادانی که در اولین ساعت بعد از تولدشان از شیر مادر تغذیه می کنند بیش از دیگر نوزادان است. هرچه فاصله تولد نوزاد تا اولین دوره مصرف شیر مادر طولانی تر باشد، خطرات بیشتری سلامت او را تهدید می کند. این شانس برای سلامت و زنده ماندن نوزادان در ۲۸ روز اول تولد و بهبود وضعیت سلامتی تا انتهای عمر نوازد ارزیابی می شود.
 
شیر مادر همیشه یکی از مهمترین و اصلی ترین روش­های تغذیه نوزادان در دنیا بوده است  و مقالات زیادی در مورد اهمیت استفاده  نوزاد از شیر مادر تالیف شده است.در تمامی این مطالعات در مورد اثر مثبت استفاده از شیر مادر روی سلامت نوزادان صحبت شده است اما اخیرا طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تاخیر در مصرف شیرمادر توسط نوزاد بین ۲ تا ۲۳ ساعت  خطر مرگ او را در ۲۸ روز اول تولدش ۱.۳ برابر می‌کند و اگر بیش از یک روز یا ۲۴ ساعت بین تولد تا اولین بار مصرف شیر مادر توسط نوزاد فاصله بیفتد ریسک مرگ نوزاد در ۲۸ روز اول زندگیش دوبرابر می شود.
 
انتظار طولانی ۷۸ میلیون نوزاد
 
به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۸ میلیون نوزاد در دنیا بیش از یک ساعت برای مصرف شیر مادر خود منتظر ماندند یعنی تنها ۴۲ درصد از نوزادان متولد شده توانستند از این مزیت تغذیه ای برخوردار شوند. جالب این جاست  که مصرف شیر نوزاد در اولین ساعت تولد در کشورهای فقیر و کم درآمد بیش از کشورهای ثروتمند است. نکته مثبت این گزارش  افزایش سهم نوازادان استفاده کننده از شیر مادر نسبت به سال ۲۰۰۵ است . درآمار سال ۲۰۰۵ میلادی اعلام شد که تنها ۳۷ درصد ار نوزادان در اولین ساعت تولد خود از شیر مادر استفاده کردند اما در سال ۲۰۱۷ سهم این نوزادان به ۴۲ درصد رسید. اطلاع رسانی در مورد مزایای این مساله اصلی ترین و مهمترین عامل  افزایش سهم نوزادانی بود که در اولین ساعت تولد از شیر مادر استفاده کردند.
 
با وجود اهمیت  این مساله ، تنها دو نوزاد از هر ۵ نوزادی که در دنیا متولد می شود، در اولین ساعت بعد از تولدش از شیر مادر مصرف می کند. بالاترین نرخ مصرف شیر مادر در اولین ساعت تولد در کشورهای جنوب و شرق افریقا است که این نرخ ۶۵ درصد است و کمترین نرخ هم در کشورهای شرق آسیا و پاسیفیک دیده می شود که این نرخ برابر با ۳۲ درصد است.
 
 
کد مطلب : ۲۱۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما