۰
در حاشیه امضای تفاهم نامه وزیران بهداشت و امور خارجه عنوان شد:

تحریم موضوع جدیدی نیست که مسوولان را دچار اضطراب کند

تحریم های بسیاری علیه کشور وضع شده اما همه‌ی دنیا در آمریکا خلاصه نمی شود
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۲۱۲۷
تحریم موضوع جدیدی نیست که مسوولان را دچار اضطراب کند
سالم خبر: دو وزیر کابینه دولت دوازدهم شب گذشته در نشستی با امضای تفاهم نامه ای مشترک در زمینه ی همکاری در حوزه سلامت تعاملات جدیدی را آغاز کردند. این تفاهم نامه قرار است همزمان با آغاز تحریم ها علیه کشور تعاملات خارجی در حوزه سلامت و ارتقای نظام سلامت را ارتقا و افزایش دهد.

به گزارش سالم خبربه گفته ی هر دو وزیر برقراری مجدد تحریم موضوع جدیدی نیست که مسوولان را دچار اضطراب کند چون بیش از سه دهه است که کشور دچار تحریم است کمااینکه مردم، دانشمندان و بخش خصوصی کشور به تحریم عادت کرده و همیشه در صدد چاره ای برای آن بوده اند.

در این نشست سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، تاکید کرد: تحریم های زیادی علیه کشور ما وضع شده و توجه داریم که همه دنیا در آمریکا خلاصه نمی شود و در قرن بیست و یکم، تحریم قطعی وجود ندارد و ایران، دوستان زیادی در دنیا و منطقه دارد که به کمک خواهند کرد و بالاتر از همه بعد از خدا، مردمی را داریم که در صحنه های مختلف امتحان های بسیار بزرگ و سخت تری را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

وی همچنین تصریح کرد: در شرایط کنونی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور، تمهیداتی اندیشیده شده و همه کمک خواهند کرد اگرچه آمریکایی ها مدعی هستند که حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی شود اما با توجه محدودیت های مالی، نفت و تحریم های ثانویه برای کمپانی های بزرگ، به دنبال آسیب رساندن به مردم، کودکان و افراد نیازمند است و مردم مسلمان دنیا با این روش های غیرانسانی، آشنایی دیرینه دارند اما بر اساس وعده های الهی، حق و حقانیت و نصرت الهی ، باقی و ماندنی و باطل و افکار شیطانی از بین رفتنی است.

وزیر بهداشت، گفت:
وزارت بهداشت باید در مرز دانش حرکت کند، مردم از وزارت بهداشت انتظار دارند که در حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، بالاترین استانداردهای بین المللی را رعایت کند،بنابراین وزارت بهداشت بر اهمیت وزارت امور خارجه در این زمینه واقف است.

وی با تقدیر از وزیر امورخارجه با بیان اینکه شرایطی که در سال 92 دولت را تحویل گرفتیم با امروز کاملا متفاوت است، خاطرنشان کرد: تلاش و مجاهدت دکتر ظریف و مجموعه وزارت امور خارجه، در قالب برجام در حوزه سلامت کاملا مشهود است، البته برخی از اقدامات این وزارتخانه به صورت غیرمستقیم در حوزه سلامت موثر بوده، برای مثال در بحث مواد غذایی، سموم و نوع مواد اولیه ای که از رهگذر این توافقات حاصل شد نیز توانست ما را به منابع بهتر، اصلی تر و امن تر در حوزه غذا نزدیک کند.

 هاشمی با بیان اینکه زمینه های همکاری بین وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه زیاد است، اظهار داشت: دیپلماسی سلامت در بسیاری از مواقع، مانند موضوع منا و حج می توانست کمک کننده باشد، بنابراین در این روزها نیز می تواند نقش موثری ایفا کند.

وزیر بهداشت افزود: رابطه وزارت بهداشت در مقایسه با سایر دستگاه ها با کشورهای همجوار و همسایگان مان بهترین است، یعنی تقریبا با کشورهای مختلف منطقه اجماعی وجود دارد و در سطح بین المللی هم تقریبا مواضع یکسانی اتخاذ می کنیم؛ رقابت های معمول سیاسی که وجود دارد نیز خوشبختانه در این حوزه هنوز ورود پیدا نکرده و در صورتی که ضرورت پیدا کند، طبیعی است، وزارت بهداشت هم شاید در حوزه دیپلماسی بتواند نقش آفرینی کند. 

وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی از دستگاه های اجرایی که به طور ملموس نقش سیاست
خارجی را چه در دوره بسط و چه در دوره قبض متوجه می شود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و دلیل آن مراودات گسترده ای است که وزارت بهداشت به دلیل سلامت مردم ایجاد کرده است، وزارت بهداشت باید در مرز دانش حرکت کند، زیرا مردم از ما انتظار دارند، در حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، بالاترین استانداردهای بین المللی را رعایت کنیم، لذا وزارت بهداشت بر اهمیت وزارت امور خارجه در این زمینه واقف است.

هاشمی در تاکید کرد: طبیعی است که در دوران تحریم نیز نقش وزارت امور خارجه بسیار کلیدی خواهد بود و مذاکرات مفصلی نیز در این زمینه انجام شده است، بنابراین جا دارد، از همراهی این وزاتخانه تشکر کنم، چراکه دغدغه مردم، بیماران، کودکان، بزرگسالان و سالمندان و زنان باردار، در حوزه دارو، واکسن و غذا و تجهیزات پزشکی را برطرف می کند، بنابراین یکی از اولویت های وزارت امور خارجه نیز کمک به حوزه سلامت در دوره تحریم است، تا مردم دچار مشکل نشوند.

وظیفه داریم که زمینه را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی تسهیل کنیم

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز در این نشست مشترک عنوان کرد که خوشحالیم که وزیر بهداشت کشورمان در سال جاری در دو مجمع عمومی  سازمان ملل به عنوان یکی از معدود افرادی حضور خواهند داشت که سخنرانی کرده و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه می دهند. 

این وزیر افزود: وزارت امور خارجه، متصدی همه وزارتخانه های کشور نیست بلکه برای حوزه های دیگر تسهیل گر است و امیدواریم بتوانیم در بخش سلامت، خدمات بهتری در حوزه دیپلماسی به وزارت بهداشت ارائه دهیم تا بتوان تمام دستاوردها و خدمات نظام سلامت ایران را بیشتر از گذشته 
به سایر کشورها نشان داد

وی بر لزوم همکاری های بیشتر وزارت امور خارجه با وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکید کرد و گفت: با تلاش و همکاری میان دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه می توانیم  در حوزه سلامت  با سایر کشورها تبادل فناوری و آموزش پزشکی داشته باشیم و از امکانات سایر کشور ها در حوزه سلامت استفاده کنیم. 

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به اینکه حوزه گردشگری سلامت، می تواند نقش مهمی در نشان دادن جایگاه ایران در میان کشورها داشته باشد، افزود: این حوزه همراه با نوآوری است و حوزه گردشگری سلامت در ارزآوری به کشور نقش مهمی دارد و در حال حاضر کشورهای همسایه از امکانات سلامت ایران استفاده می کنند.

 ظریف تاکید کرد: حوزه گردشگری سلامت، معرف شخصیت علمی کشور است.

وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور، وظیفه داریم که زمینه را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی تسهیل کنیم، گفت: حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از حوزه هایی است که نباید تحریم شود و از حوزه های مستثنی از تحریم است، اما امریکا بازهم شعار می‌دهد و تحریم در این حوزه را هم به صورت غیر مستقیم انجام می دهد.

ظریف افزود: وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را خواهد کرد که در تامین دارو و تجهیزات پزشکی حتی در بخش خصوصی نیز مشکلی برای مردم ایجاد نشود و دسترسی به خدمات بیشتر شود.

وی در گفت: همچنین این وزارتخانه تلاش می کند تا در بخش آموزش علوم پزشکی و فناوری در میان سایر کشورها بیشتر شناخته شود و امیدواریم با عزت و سربلندی و با آرامش بتوانیم از برخی مشکلات خارج شویم.
 
 
 
کد مطلب : ۲۱۲۷
نام شما

آدرس ايميل شما