براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی:

سرطان  ریه، مهلک ترین نوع سرطان در جهان شناخته شد

سرطان کلیه در مقام دوم کشنده ترین بیماری ایستاد

7 شهريور 1397 ساعت 14:33


سالم خبر: سرطان یکی از مهلک ترین بیماری ها در قرن بیست و یکم میلادی است و از ۶ مرگ در دنیا یکی به دلیل ابتلا به انواع سرطان است. سرطان ریه هم هم در میان تمامی انواع سرطان بالاترین قربانی را می گیرد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۶۹ میلیون نفر در دنیا در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست داده اند. سرطان ریه بسیار کند پیشرفت می کند و سالها طول می کشد تا علایم آن توسط بیمار مشاهده شود . به همین دلیل است که در اغلب موارد کنترل این بیماری بسیار سخت است و مبتلایان که بعد از مشاهده علایم این بیماری به پزشک مراجعه می کنند، جان خود را از دست می دهند.
 
براساس گزارش ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی در پنج سال اخیر، سرطان ریه مهلک ترین سرطان در دنیا بوده و در جایگاه دوم سرطان کلیه قرار داشته است.
 
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تعداد افرادی که در اثر سرطان در سال ۲۰۱۶ از دنیا رفته‌اند برابر با ۸.۸ میلیون نفر بوده است. در این سال یک نفر از هر شش نفر افرادی که از دنیا رفته‌اند به سرطان ریه مبتلا بودند.  در سالهای اخیر ۷۰ درصد از مبتلایان به سرطان در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط زندگی می کردند و پنج عامل بسیار مهمی که باعث افزایش شانس ابتلا به این بیماری می شود در این کشورها بیشتر وجود داشته است.
 
سازمان بهداشت جهانی در گزارش رسمی خود نوشت که شاخص بالای توده بدنی یا اضافه وزن زیاد، استفاده کم از سبزی و میوه ، کمبود فعالیت بدنی و فعالیت ورزشی، استعمال دخانیات و در نهایت استفاده از نوشیدنی های الکلی احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد. ولی اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف در مورد این عوامل افزایش دهنده شانس ابتلا به سرطان در کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط باعث شد تا بالاترین سهم مبتلایان در این کشورها ساکن باشند.
 
اما در میان عواملی که شانس ابتلا را افزایش می دهند، استعمال دخانیات بالاترین ریسک را ایجاد می‌کند. در سال ۲۰۱۶ میلادی عامل ۲۲ درصد از مرگ های  ناشی از سرطان استعمال دخانیات بوده است.از طرف دیگر  سرطان‌هایی که در اثر عفونت‌های درمان نشده یا پیش رونده ایجاد می شود هم سهم زیادی از قربانیان را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۵ درصد از مبتلایان به سرطان در کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط را افرادی تشکیل می دادند که یا به هپاتیت مبتلا شده بودند یا به ویروس HPV مبتلا شده بودند.
 
سرطان هزینه های زیادی را هم به اقتصاد دنیا تحمیل می کند . در سال ۲۰۱۰ میلادی هزینه ای که این بیماری به اقتصاد دنیا تحمیل کرده بود برابر با ۱.۱۶ هزار میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بالغ بر ۲.۸ هزار میلیارد دلار برسد به همین دلیل مقابله با پیشرفت این بیماری نه تنها برای جوامع بلکه برای اقتصاد دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به این مهم توجه شود.
 


کد مطلب: 2098

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2098/سرطان-ریه-مهلک-ترین-نوع-جهان-شناخته

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com