۰
رئیس انجمن ارولوژی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

آمار سرطان پروستات در کشور پایین اما سنگ کلیه بالاست

دوره ی یائسگی مردان از سن 60 تا 65 سالگی آغاز می‌شود
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۲۰۸۴
آمار سرطان پروستات در کشور پایین اما سنگ کلیه بالاست
سالم خبر: رئیس انجمن اورولوژی ایران اعلام کرد: اگر چه بیماری های پروستات یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردان در کشور است اما آمار سرطان پروستات مردان در کشور نسبت به سایر کشورها کمتر است.

عباس بصیری در گفت و گو با سالم خبر بیماری های پروستات را از شایع ترین بیماری های مردان در کشور دانست و گفت: بیماری های مربوط به پروستات در سنین جوانی با التهاب و عفونت پروستات آشکار می شود اما در سنین بالاتر با بزرگ شدن پروستات و مشکلاتی در دفع ادرار(کم آمدن، باریک بودن و قطره قطره شدن ادرار) این بیماری بروز می کند.
 
وی ادامه داد: حدود 5 تا 10 درصد از بزرگی پروستات ها می‌تواند از نشانه های احتمالی سرطان باشد که خوشبختانه آمار سرطان پروستات در کشور ما به نسبت کشورهای غربی کمتر است.
 
رئیس انجمن اورولوژی ایران درد و سوزش هنگام ادرار، درد زیر شکم و پهلو همراه با تهوع و استفراغ، وجود خون در ادرار، بی اشتهایی و خستگی بی دلیل، بند آمدن ادرار یا قطره ای شدن ادرار و التهاب مجاری ادراری را از علائم خطر در مردان دانست و بیان داشت: سن، ژنتیک و رژیم غذایی از عوامل مستعد کننده مردان به این بیماری است که در صورت هر گونه مشاهده علائم باید به پزشک مراجعه شود.
 
بصیری درمان این عارضه را علاوه بر دردناک بودن گران دانست و گفت: بیماری های مربوط به پروستات در سنین جوانی خود را با التهاب و عفونت پروستات آشکار کرده اما در سنین بالاتر با بزرگ شدن پروستات و مشکلاتی در دفع ادرار(کم آمدن، باریک بودن و قطره ای شدن ادرار) خود را نمایان می کند.
 
وی غذاهای سرخ شده، فست فودها، عدم تحرک و کاهش مصرف میوه و سبزیجات را در ایجاد سرطان پروستات تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: در ایران و سایرکشورهای منطقه به دلیل تغییر شیوه زندگی، شیوع سرطان پروستات بیشتر شده است ضمن آنکه بهبود مراقبت های سلامت و آگاهی موجب تشخیص موارد بیشتری از این بیماری در مراحل قابل درمان شده است که خود در درمان های موثر این بیماری اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.
 
شیوع بالای سنگ دستگاه ادراری در مردان ایرانی
 
بصیری درباره بیماری سنگ های دستگاه ادراری در مردان گفت:  ایران یکی از معدود کشورهایی است که بیماری سنگ کلیه به شدت شیوع دارد و دلیل آن نیز مربوط به موقعیت جغرافیایی، مسائل ژنتیکی، تغذیه، آب و هوا است.
 
وی با اشاره به اینکه  در ایران بیش از 4 میلیون نفر مبتلا به سنگ های کلیه و مجاری ادراری هستند، تصریح کرد: مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند.
 
رئیس انجمن اورولوژی ایران سابقه خانوادگی، تغذیه، شغل، بی تحرکی، مصرف نمک زیاد و عوامل ژنتیکی را از شایع ترین علل بروز سنگ در افراد دانست و گفت: این بیماری به عنوان یک تهدید بهداشتی در کشور است که باید توجه بیشتری به این مسئله کرد. بنابراین توصیه می شود افراد بیشتر  به تغذیه و تحرک خود توجه داشته باشند و از مصرف بالای نمک جدا خودداری کنند.
 
بصیری ادامه داد: سرطان های دستگاه ادراری در رتبه سوم شایع ترین بیماری های کلیه و مجاری ادراری قرار دارد که سرطان پروستات، مثانه، کلیه و سرطان های دستگاه تناسلی بالاترین آمار سرطان در مردان ایرانی را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که امکانات و گزینش درمانی در سرطان مثانه کم است و جزء بیماری های خطرناک و کشنده قرار گرفته است.
 
مردان هم یائسه می شوند

وی با بیان اینکه نارسایی مردانگی، هورمونی یا همان یائسگی مردانه در سنین مختلف در مردان ایجاد می شود، گفت: سن متداول آن بین 60 تا 65 سالگی است که در این سنین میزان ترشح هورمون های مردانه کاهش پیدا می کند و تمایلات جنسی آن ها را تحت شعاع قرار می دهد.
 
رئیس انجمن اورولوژی ایران عدم تمایلات جنسی مردان به دلیل کاهش هورمون های مردانه را با روش های نوین قابل درمان دانست.
 
وی همچنین افزود: همه مردان در زمان یائسگی در معرض سه بیماری همچون التهاب ، بزرگ شدن خوش خیم و سرطان پروستات قرار می گیرند.
 
 
کد مطلب : ۲۰۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما