مسول آزمایشگاه مرکز تحقیقات علوم اعصاب در گفت و گو با سالم خبر:

یکی از علل شایع صرع در ایران ضربه‌های مغزی ناشی از تصادفات است

5 شهريور 1397 ساعت 14:09


سالم خبر: مسول آزمایشگاه مرکز تحقیقات علوم اعصاب با بیان اینکه 30 درصد از بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان هستند، گفت: پنج درصد بیماران صعب العلاج را می توان با جراحی درمان کرد اما بخش اعظم آنان به میزان 70 درصد از مبتلایان با دارو بیماری خود را می توانند کنترل کنند و زندگی عادی داشته باشند.

پروفسور علی گرجی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب همچنین گفت: این درحالیست که 30 درصد از بیماران مصروع که مقاوم به درمان هستند و با وجود مصرف 2 تا 3 نوع دارو حملات صرع آن ها ادامه دارد.

وی در حاشیه ششمین کنگره بین المللی صرع بیمارستان خاتم الانبیا با بیان اینکه آمار بیماران مبتلا به صرع در کشور 800 تا 900 هزار نفر است از عوامل ابتلا به این بیماری توضیح داد که علت شایع صرع در ایران ضربه‌های مغزی از تصادفات رانندگی، سوء مصرف موادمخدر،‌عفونت‌های مغزی، اختلال  در کنترل قند و کلسیم خون،‌مشکلات ژنتیکی، سکته و تومورهای مغزی است

گرجی همچنین بر بررسی دقیق تشخیص بیماران صرع مقاوم به درمان تاکید کرد و گفت: تشخیص و ارزیابی مجدد بررسی داروها، انجام MRI و... ضرورت دارد و در صورتی که تایید شود فرد مبتلا به صرع ، مقاوم به درمان است جراحی بسته به محل درگیری در مغز برای آن پیشنهاد می شود.

وی ادامه داد: پنج درصد بیماران مصروع صعبالعلاج را می توان را با جراحی درمان کرد که در سمپوزیوم صرع جدیدترین و آخرین دستاوردهای پزشکی، رادیولوژی، تشخیصی و درمانی ارائه و مورد بحث و تبادل صاحبنظران قرار گرفته است.

مسول آزمایشگاه مرکز تحقیقات علوم اعصاب با بیان اینکه حدود 800 تا 900 هزار نفر در جامعه ایرانی مبتلا به صرع هستند، بیان داشت: تصادفات، معلولیت ها و ... در این زمینه تاثیرگذار است. البته برخی از بیماران علت بیماری شان مشکل خودایمنی همچون بیماری های MS و روماتولوژی است. بنابراین برای این افراد داروی درمان سیستم ایمنی تجویز می شود که همه این مباحث در سمپوزیوم علمی صرع مقاوم به درمان مطرح شد.

گرجی با بیان اینکه حدود 70 درصد بیماران مبتلا به صرع با مصرف دارو بهبود می یابند، گفت: 10 تا 15 درصد از افراد با جراحی پیشرفته مغز کنترل می شوند که مهم ترین علت این بیماری ناشی از تصادفات جاده ای است که طی سال های پس از تصادف بیماران دچار تشنج می شوند.

وی با اشاره به آثار مشکلات روانی اجتماعی - بیماری صرع بیان داشت: عارضه صرع به دلیل طولانی و مادام العمر بودن، منجر به مشکلات روانی – اجتماعی، نبود احترام به خود، افسردگی، اضطراب، انزوای اجتماعی و ترس از مرگ در زمان حمله می شود. البته احساس انگشت نما شدن در جامعه، تبعیض، حذف از جامعه، مشکلات کار و اشتغال و رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی نیز از دیگر مشکلات این بیماران است.

داروهای جدید بیماری صرع از عوارض جانبی کمتری برخوردار است

مسول آزمایشگاه مرکز تحقیقات علوم اعصاب با اشاره به اینکه داروهای قدیمی که برای درمان بیماری صرع استفاده می شد بیماران را با عوارض بسیاری روبه رو می کرد، گفت:  طی سال های اخیر داروهای جدید با عوارض کمتر برای درمان صرع آمده است. البته جراحی هایی در بیمارستان خاتم الانبیا به عنوان یکی از پیشرفته ترین مراکز کشور صورت می گیرد که از بهترین تکنیک ها و دستگاه ها استفاده می شود.
گرجی افزود:  در حال حاضر جراحان قسمت‌های مشخص در مغز که عامل تشنج هستند، را جراحی می‌کنند این در حالی است که در این جراحی صدمه به مغز وارد نمی‌شود و تنها کانون تشنج برداشته می‌شود.

وی بیان داشت: همه بیماران مبتلا به صرع کاندیداهای خوبی برای جراحی نیستند و باید بررسی‌های خاصی بر روی این افراد شود ضمن آنکه هر بیماری که تشنج کند نیاز به جراحی ندارد.

مسوول آزمایشگاه مرکز تحقیقات علوم اعصاب افزود: از این بیماران نوار مغز ۲۴ ساعته گرفته می‌شود و هدف این است که تشخیص دهیم این بیماران مبتلا به صرع، مقاوم به درمان هستند یا خیر که در صورت مثبت بودن باید کانون تشنج را مشخص کنیم و اگر قابل جراحی باشد توسط جراحانی که در زمینه صرع کار کرده‌اند، جراحی می‌شوند.

جراحی صرع و تشنج مقاوم به درمان با همکاری تیم پزشکی از آلمان

گرجی در ادامه افزود: به طور معمول در دنیا جراحی صرع بر روی بیمارانی انجام می شود که نسبت به دارو مقاوم شده اند و تشنج آن ها تحت کنترل نیست. البته در همين راستا ضمن انجام تمام مراحل تشخيصي و مشاوره هاي فوق تخصصي لازم توسط متخصصين ورزيده اين مركز، پرونده پزشكي بيماران كانديد جراحي جهت بازبيني مجدد و ارائه بهترين و كامل ترين تشخيص درماني توسط تيم پزشكي از آلمان و تيم پزشكي بخش مانيتورينگ مغزي مركز انجام مي شود.
 
 در ششمین سمپوزیوم بین‌المللی صرع که از دوم شهریور آغاز شده و تا چهارم شهریور ادامه دارد و متخصصان و صاحب‌نظرانی از کشورهای آمریکا، آلمان و دانمارک حضور دارند.
 
 
 
 
 


کد مطلب: 2067

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2067/یکی-علل-شایع-صرع-ایران-ضربه-های-مغزی-ناشی-تصادفات

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com