۰

2 هزار کانال مجازی فروش دارو تعطیل شد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۲۰۶۱
2 هزار کانال مجازی فروش دارو تعطیل شد
سالم خبر: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازار دارو در فضای مجازی غیر قانونی است و در یک سال گذشته حدود 2 هزار سایت و کانال مجازی در رابطه با فروش دارو در اینترنت تعطیل شده اند.

به گزارش سالم خبر غلامرضا اصغری در گفت‌وگو با ایرنا درباره بازار مجازی دارو و فروش دارو در اینترنت افزود: این بازار وجود دارد، ولی غیرقانونی است؛ وقتی با چنین چیزی مواجه می‌شویم به محض اطلاع، به پلیس فتا منعکس می‌کنیم و این سایت‌ها تعطیل می‌شوند.همه نوع دارو در این فضاها فروخته می‌شود و هر سال با پیگیری سازمان غذا و دارو حدود 2 هزار سایت و کانال مجازی فعال در حوزه دارو تعطیل می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که گردش مالی این بازار چقدر است گفت: ارزیابی مشخصی درباره گردش مالی این نوع داروها وجود ندارد اما معمولا این موارد از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شده و در داخل کشور نیز زنجیره تامین آن توسط برخی افراد در داخل کشور شکل می‌گیرد و حتی می‌گویند که دارو را در منزل تحویل می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسی با مصرف این داروها دچار مشکلاتی شده اظهار داشت: تاکنون گزارشی درباره فوت ناشی از مصرف این داروها به سازمان غذا و دارو گزارش نشده است.

اصغری درباره احتمال ورود داروهای احتکار شده به بازار افزود: داروهای تاریخ گذشته یا تقلبی هیچ وقت به سیستم توزیع دارویی کشور در داروخانه ها وارد نمی‌شود. زیرا دارو یکی از منضبط‌ترین سیستم‌های توزیع را دارد. وقتی دارویی وارد یا تولید می‌شود، کد می‌گیرد و به سیستم توزیع رسمی وارد می‌شود. یعنی مشخص است چه میزان دارو وارد شده و به سیستم پخش داده شده و حتی چه کسی آن را مصرف کرده است. بنابراین از ابتدا تا انتها می‌توان روند عرضه دارو را کنترل، نظارت و رصد کرد.

وی افزود: اگر دارویی خارج از سیستم توزیع مثل مرزها یا قاچاق، وارد کشور شود دیگر به سیستم توزیع رسمی وارد نمی‌شود و ممکن است از روش‌های غیررسمی مثل فضای مجازی توزیع شود. این داروها ممکن است در جاهایی مثل ناصرخسرو و حاشیه داروخانه‌ها فروخته شوند. البته این قبیل داروها معمولا در فهرست دارویی کشور قرار ندارند و اصولا داروهای مخدر، جنسی، دوپینگ ورزشی و غیره دارند.

 تجویز داروهای خارجی توسط پزشکان

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تجویز داروهای خارجی توسط برخی پزشکان نیز گفت: در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و یکی از جاهایی که دشمن می‌تواند به ما ضربه بزند همین بحث دارو و تامین آن است.

وی افزود: برای تامین دارو باید اولا عرضه کنترل شود و دوم باید تقاضا را مد نظر قرار بدهیم. در شرایط جنگ اقتصادی نمی‌توان رفتار شرایط عادی را داشت و اینکه در شرایط فعلی داروهای خارجی تجویز شوند منطقی نیست.
کد مطلب : ۲۰۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما