۰
خیرآبادی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی

در آمدهای حاصل از فروش دلار 4200 تومانی دولت کجا می روند؟

بخش دارو حدود شش هزار میلیارد تومان کسری اعتبار دارد
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۰۵۹
در آمدهای حاصل از فروش دلار 4200 تومانی دولت کجا می روند؟
سالم خبر: مشکل اصلی نقدینگی در جامعه داروسازی ما نه از تاخیر در پرداخت مطالبات بلکه فراتر از آن و از میزان اعتبارات دولت برای بخش دارو نشات می گیرد، اما کسی به آن توجه نمی کند.

مرتضی خیرآبادی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: مجموعه اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه کل کشور برای بخش دارو در بخش بهداشت و درمان، حدود 3600 میلیارد تومان است که حدود دو هزار میلیارد تومان آن از سوی سازمان بیمه سلامت و حدود  1600 میلیارد تومان آن از طریق یارانه ها تامین می شود.

وی افزود: از سوی دیگر آخرین برآوردهای بدست آمده از تامین اجتماعی نشان می دهند که این سازمان به طور مستقیم ( هزینه های دارویی در بیمارستان های ملکی و تابعه تامین اجتماعی) و غیر مستقیم (هزینه هایی که برای نسخ دارویی بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی انجام می شود) حدود 3800 تا چهار هزار میلیارد تومان
صرف پرداخت هزینه های دارویی خود می کند.

خیرآبادی ادامه داد: مجموع ارقام بالا، مبلغی است که دو سازمان بیمه گر برای دارو می پردازند. این در حالی است که برآوردهای سال گذشته نشان می دهند که میزان فروش دارو به قیمت توزیع به شرکت های پخش، حدود بیست هزار میلیارد تومان بوده است.

این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد: حال اگر قرار باشد که دولت، تامین حدود هفتاد درصد این مبلغ را به عهده بگیرد، پس در واقع بودجه و اعتبار بخش دارو باید 14 هزار میلیارد تومان باشد؛ ولی همانطور که گفتم مجموع بودجه ای که دولت در حال حاضر صرف بخش دارو می کند کمتر از هشت هزار میلیارد تومان است و این به معنی کسری شش هزار میلیاردی در این بخش است.

وی افزود: در واقع همه فکر می کنند که دولت بودجه بخش دارو را تامین نمی کند و پول سازمان های بیمه گر را نمی دهد اما در واقع مشکل ناشی از همین کسری بودجه و اعتبار
سازمان های بیمه گر برای پرداخت به بخش دارو و به طور کلی بخش دارو است.

خیرآبادی گفت: در واقع داروخانه ها و بیمارستان ها، نسخه های دارویی بیماران را برای سازمان های بیمه گری می فرستند که اصلا اعتبارات لازم برای این پرداخت ها را ندارند. نتیجه آنکه سازمان بیمه سلامت از دو سال گذشته حدود 5600 میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

وی افزود: حال در این مجموعه کم اعتبار همان پولی هم که قرار است پرداخت شود به صورت اوراق است که مشکلی از سیستم و نظام دارویی حل نمی کند.

خیرآبادی ادعا کرد: دولت در بودجه سال 97 قیمت دلار را 3700 تومان در نظر گرفت، حال آنکه امروز حدود ده میلیارد دلار از این اعتبارات را به قیمت 4200 و حدود 50 میلیارد دلار از آن را با قیمت های بالاتر می فروشد که این مابه التفاوت قیمتی، در بودجه دیده نشده و درآمد زیادی را نصیب دولت می کند. درآمدی که چندین برابر مبلغی است که توقع داریم به بخش دارو تزریق شود.

این
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد: طبق سخنان مقام معظم رهبری که فصل الخطاب هستند، سران سه قوه و ستاد اعتبارات ویژه می توانند از این درآمدها هزینه کنند. بنابراین باید حداقل حدود دو هزار میلیارد تومان از مجموع این درآمدها به صورت نقد به صنایع دارویی کشور اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه گفت: ما برای تحقق این خواسته تمام توان خود را به کار می بندیم و تا به حال هم به طرق مختلف تلاش کرده ایم که صدای خود را به گوش سران سه قوه و سایر مسوولان دست اندکار برسانیم. اما باید تاکید کنم دولت در حالی این اقدام را انجام خواهد داد که جامعه داروسازان، از تشکل ها و سندیکاهای مختلف همه با یکدیگر همراه و هم نظر شوند و ما تلاشمان بر این است که این وحدت نظر را ایجاد کنیم که اگر این اتفاق بیافتد مطمئن هستم که در ظرف مدت یک ماه بسیاری از مشکلات حال حاضر بخش دارو حل خواهند شد.

 
 
کد مطلب : ۲۰۵۹
نام شما

آدرس ايميل شما