۰
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

آنفلوانزای پرندگان همچنان بر سر کشور پر می‌کشد

تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۲۰۵
آنفلوانزای پرندگان همچنان بر سر کشور پر می‌کشد
سالم خبر: لاشه های پرندگان دریاچه خلیج فارس(چیتگر) پس از آزمایش های لازم مبتلا به آنفلوآنزای H5N8 تشخیص داده شدند اما مسوولان وزارت بهداشت اعلام اطمینان کردند که تاکنون مورد انسانی ناشی از این نوع ویروس نه تنها در کشور که درهیچ جای دنیا دیده نشده است.

اگر چه لاشه های پرندگان وحشی تالاب های استان گیلان براساس گزارش های مختلف دارای نوع جدید و خطرناکی  از ویروس آنفلوانزا بوده است که موارد انتقال و ابتلا به انسان نیز دارد اما تنها موارد ابتلا در کشور چین گزارش شده است. به همین دلیل با این فرض مسوولان بهداشتی و زیست محیطی هشدار داده اند که مردم باید از شکار، بازی، تماس و خرید لاشه پرندگان وحشی در بازارهای غیرمجاز خودداری کنند.

اما نوع دیگری از ویروس جهش یافته ی آنفلوانزا موجب نگرانی مسوولان بهداشتی شده است که به گزارش وبدا دکتر محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با هشدار جدی از پرهیز از تماس با لاشه ی هرگونه پرنده در مورد آن عنوان می کند که ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 عمدتا ویروسی است که پرندگان را گرفتار می کند اما با احتمال کمتر، ابتلای انسان نیز به این ویروس وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه بیماری انسانی ناشی از ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 در ایران دیده نشده است اما می افزاید که  ممکن است قدرت این ویروس بیشتر شود و انسان را مبتلا کند چنانچه در کشور چین یک سوم مبتلایان به آنفلوآنزای نوع H5N6 با وجود انجام اقدامات درمانی، جان خود را از دست داده اند.

دکتر گویا اگر چه اطمینان خاطر می دهد که درمان دارویی این نوع ویروس وجود دارد اما مساله مهم در درمان این بیماری زمان تشخیص آن است که  بسیار مهم است و باید به موقع باشد.
 
وی گفت: نکته قابل توجه این است که ویروس های آنفلوآنزا سریع تغییر می کند و تغییرات باعث می شود، بیماری زایی آنها هم شدت و ضعف پیدا کند.
 
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ممکن است ویروس آنفلوآنزایی که درحال حاضر خطر کمتری دارد، با تغییر کوچکی تبدیل به ویروس بزرگ و خطرناک تری شود.
 
وی ادامه داد: ما از ابتدای همه گیری آنفلوآنزای پرندگان همکاری تنگاتنگی با سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور داشته ایم، اما به عنوان بازوی سازمان دامپزشکی عمل کردیم، یعنی فرماندهی اصلی عملیات کنترلی علیه آنفلوآنزای پرندگان را سازمان دامپزشکی کشور برعهده دارد.
 
کد مطلب : ۲۰۵
نام شما

آدرس ايميل شما