۰
در مراسم روز داروساز مطرح شد:

اگر متولی صنعت دارو نیستید دست از سر آن بردارید

نبايد بگذاريم صنعت دارو به حال و روز ساختمان پلاسكو دچار شود
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۲۰۲۴
اگر متولی صنعت دارو نیستید دست از سر آن بردارید
سالم خبر: در آستانه فرا رسیدن پنجم شهریور ماه زادروز محمدبن زکریای رازی و روز داروساز، انجمن علمی داروسازان ایران، هفدهمین همایش سالانه خود را با موضوع درمان شناسی باروری، ناباروری و اختلالات جنسی، را از روز پنج شنبه، یکم شهریور ماه در مرکز همایش‌های بین المللی رازی آغاز کرد.

به گزارش سالم خبر، جشن روز داروساز نیز در حاشیه این همایش و به همت انجمن داروسازان تهران در روز جمعه دوم شهریور ماه، برگزار شد. حمید خویی، رییس انجمن داروسازان تهران در این مراسم گفت: حال جامعه داروسازي ايران اصلا خوب نيست و اين بدحالي تمام عرصه ها از جمله داروخانه ها، صنعت و ديگر بخش های مرتبط با دارو را گرفته است. سال ۹۶ برای نخستین بار شاخص‌های بورس در حوزه داروسازی ۲۴ درصد منفی شد که این طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه نبايد اجازه دهیم صنعت دارو به حال و روز ساختمان پلاسكو دچار شود، افزود: با وجود آنکه امروز صنعت داروسازی در حال فروپاشي است، اما همچنان مشكلات دارويي توسط مسوولان و به ویژه وزارت بهداشت
جدي گرفته نمي شود و چاره ای برای برون رفت از آن اندیشیده نمی شود.

خویی تاکید کرد: حوزه دارو امروز علاوه بر بی‌مهری‌ها با تنش‌های مالی و اقتصادی شدیدی هم مواجه است. اگر به بحران دارو دچار شويم نمي توانيم عرضه و تقاضا را متعادل نگه داريم و آسیب های ناشی از چنین وضعیتی متوجه همه جامعه خواهد شد. با این حال ما همچنان امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا مانع از وارد شدن به مرحله بحران دارویی شویم و وضعیت اقتصادی بخش دارو به حالت تعادل بازگردد تا مردم در دسترسی به داروهای خود دچار مشکل نشوند.

وی با انتقاد از عدم وجود حمایت های لازم از صادرات دارو گفت: از مجلس گلايه منديم كه هیچ حمايتي از صنعت دارويي ندارند و برای رسیدگی به وضعیت آن تلاشی نمی کنند.

رییس انجمن داروسازان تهران افزود: اگر جهاد داروسازان در سال ٦٠ نبود فرجام داروسازان به گونه اي ديگر رقم مي خورد. در حال حاضر ٢٣ هزار داروساز در كشور در حال ارايه خدمت هستند ولي در سال های اخیر نه تنها هيچ گونه حمايتي از داروسازان نشده بلکه متحمل بدترين توهين
ها هم بوده اند.

وی افزود: رييس سازمان غذا و دارو در جايي اعلام كرده بود ما متولي صنعت دارو نيستيم ، ما هم مي گوييم اگر متولي نيستيد پس دخالت در تمام ارکان آن را رها كنيد تا داروسازان و فعالان صنعت دارو خود را از اين بحران نجات دهند.

خویی پیش تر و در مراسم افتتاحیه این همایش هم با انتقاد از عدم حضور غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو در این برنامه گفته بود: هیچ گاه جامعه داروسازی ما مانند امروز و این چنین مورد جفای سیاست گذاران و تصمیم‌گیران کشور قرار نگرفته بود. نمونه این بی‌مهری عدم حضور آقای دکتر اصغری در مراسم افتتاحیه با وجود دعوت قبلی و هماهنگی‌های انجام شده است اما ایشان تنها نیم ساعت قبل از همایش به ما پیامک دادند که تهران نیستند و این نشانه بی‌مهری است.

این یک تجربه شکست خورده است

محمدرضا شانه‌ساز رییس انجمن علمی داروسازان ایران نیز در افتتاحیه این همایش با اشاره به مشکلات صنفی و حرفه ای جامعه داروسازی در سال های اخیر گفت: این مشکلات به طرز بی سابقه ای از سوی برخی مسوولان به جامعه
داروسازان تحمیل می شود. صنعت داروسازی ما هم‌اکنون تنها با ۱.۸ میلیارد دلار نیاز ارزی دارویی کشور را تامین می‌شود. حال آنکه اگر این صنعت طی سالیان گذشته پیشرفت نمی‌کرد، امروز برای واردات همین داروها حداقل به ۱۴ تا 24 میلیارد دلار ارز نیاز داشتیم.

وی با اشاره به اختصاص ارز یارانه ای به بخش دارو افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای داروسازی سهم مهلک است. این یک تجربه شکست خورده است.

شانه ساز با انتقاد از وضعیت قیمت گذاری دارو در کشور گفت: اگر آفرهای دارویی حذف شوند، اقتصاد داروخانه‌ها عملا با مشکل مواجه خواهد شد و فعالیت در این صنف، صرفه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.

رییس انجمن علمی داروسازان ایران تاکید کرد: کمبودهای دارویی که امروز در بازار بروز کرده اند ارتباطی به تحریم‌ها یا عملکرد صنعت دارو ندارد بلکه ناشی از سیاست گذاری های سال های اخیر در این بخش هستند و ما وقوع این وضعیت قابل پیش بینی را  طی سال‌های قبل بارها هشدار داده بودیم.

این همایش عصر امروز پایان خواهد یافت.


 
 
کد مطلب : ۲۰۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما