۰
رییس شبکه هپاتیت ایران در گفت و گو با سالم خبر اعلام کرد:

شیوع 7 درصدی کبد چرب در بین دانش آموزان کشور

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۹۲۸
شیوع 7 درصدی کبد چرب در بین دانش آموزان کشور
سالم خبر: رئیس شبکه هپاتیت ایران اعلام کرد: براساس آخرین تحقیقات شیوع 7 درصدی کبد چرب در بین دانش آموزان راهنمایی و متوسطه کشور محرز شده است.

سید موید علویان در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: 40 درصد جوامع بشری مبتلا به کبد چرب هستند که این بیماری در ابتدا هیچ علائمی ندارد و افراد دیرتر متوجه این بیماری و عامل بیماری‌های متابولیک می شوند.

وی با بیان اینکه کبد چرب یکی از انواع بیماری‌های رو به رشد است، گفت: این بیماری برخلاف هپاتیت B و هپاتیت C قابل کنترل است و در بزرگسالان و افراد بالای 40 سال دیده می شود. ضمن آنکه شیوع آن به میزان یاد شده در بین دانش آموزان نیز قابل تامل است

رییس شبکه هپاتیت ایران همچنین، افزود: افراد مبتلا به کبد چرب مستعد بیماری های متابولیک هستند. بنابراین باید همانطور که برای آینده فرزندانمان سرمایه گذاری می کنیم به فکر سلامتی و اصلاح تغذیه ای آن ها باشیم و آن ها را به جای صرف وقت طولانی برای بازی های کامپیوتری به تحرک بیشتر تشویق کنیم. چون در صورت پیشرفت بیماری طی 10 سال آینده با سایر بیماری ها همچون دیابت و سکته مغزی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در صورت درمان به موقع کبد چرب خطرناک نیست، بیان داشت: این بیماری همچون سایر بیماری های کبدی مزمن در صورت عدم درمان به موقع پیشرفت کرده و موجب رسوب مقادیر زیادی چربی در کبد می شود و منجر به سفتی کبد می‌شود. بنابراین نباید نسبت به این عارضه بی تفاوت باشیم.

علویان این بیماری را در ایران بیشتر در بیماران مبتلا به هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و معتادان تزریقی دانست و افزود: هپاتیت C از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند نارسایی‌های کبدی را به وجود بیاورد. متأسفانه بیماری‌های کبد چرب و هپاتیت B در مراحل اولیه، علائمی ندارند و افراد معمولا دیرتر و در مراحل پیشرفته متوجه ابتلا به این بیماری می‌شوند. به همین دلیل باید تلاش کرد تا چنین بیماری‌هایی را در مراحل اولیه درمان کرد. البته در مراحل بعدی که عوارضی مانند خستگی مفرط و نشانه‌های دیگر بروز کرد، فرد به پزشک مراجعه می‌کند که با تصویربرداری و آزمایش خون می‌توان به وجود بیماری پی برد.

یزدی ها صاحب چرب ترین کبد

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه کبد چرب ارتباط مستقیمی با چاقی و کم تحرکی دارد، بیان داشت: بالای 30 درصد استان های کشور همچون یزد به دلیل کم تحرکی و چاقی مبتلا به کبد چرب هستند که راه نجات از این بیماری تحرک، کاهش وزن و اصلاح تغذیه ای است. البته خودداری از مصرف غذاهای چرب، استفاده از مواد نشاسته‌ای به مقدار محدودتر، دوری از مصرف الکل و استعمال دخانیات و اعتیاد نیز می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از این بیماری‌ها داشته باشد و در نتیجه، کبد ما سالم‌تر بماند.

مصرف روزانه 8 لیوان آب را جدی بگیرید

علویان با بیان اینکه روزانه نوشیدن 8 لیوان آب را جدی بگیرید، گفت: زمانی که احساس گرسنگی می کنید سریع سراغ غذا نروید بلکه ابتدا یک لیوان آب بخورید. چون آب خوردن احساس ضعف در بدن را کاهش می دهد 
وی بهترین روغن برای مصرف را روغن زیتون یا روغن های حاوی امگا برای مبارزه با کبد چرب دانست و افزود: البته نباید در مصرف این روغن ها زیاده روی کرد. چون کبد چرب را تشدید می‌کند.

نقش ادارات دولتی در پیشگیری از کبد چرب

علویان با اشاره به اینکه سایر بیماری ها در کمین افراد مبتلا به کبد چرب است، تصریح کرد: ادارات دولتی می توانند با وضع یکسری قوانین و
تشویق در قراردادها به سلامتی کارمندان توجه داشته باشند بطوریکه در قراردادکارمندان کاهش وزن و سلامتی این افراد را به عنوان یکی از مواد قانونی ادارات ذکر کنند.

وی بر نقش رسانه ملی در راستای تغییر عملکرد رفتار جهت جلوگیری از کبد چرب تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه تغییر عملکرد رفتار افراد کار آسانی نیست اما آموزش هایی که از سوی صدا و سیما و سایر  در راستای اصلاح چاقی و... ارائه می شود تا حدودی جلوی ابتلای مردم به کبد چرب را می گیرد اما باز هم کافی نیست.  

رئیس شبکه هپاتیت ایران در ادامه ارائه آموزش های عمومی و ارتباط با مردم از طریق رسانه ها را مهمترین فعالیت های وزارت بهداشت دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این بیماری‌ها و درمان مبتلایان نیز از دیگر برنامه‌های همیشگی وزارت بهداشت است.
 
 
کد مطلب : ۱۹۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما