افسردگی و خشم سالانه یک هزار میلیارد هزینه روی دست جهان می گذارد

21 مرداد 1397 ساعت 12:45


سالم خبر: براساس آخرین برآوردها پیش بینی می شود بالغ بر 147 میلیارد دلار در جهان طی فاصله سال های 2018 تا 2030 برای خرید داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، کنترل خشم و بیماریهای روانی ساده صرف خواهد شد.
 
به گزارش سالم خبر، براساس گزارشی که در نتیجه بررسی وضعیت روانی انسانها در ۳۶ کشور جهان تهیه شده است در صورتی که این منابع مالی برای درمان بیماران صرف شود در آینده شاهد افزایش ۵ درصدی شمار نیروی کار فعال در  جهان خواهیم بود . افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و افزایش بهره وری نیروی کار از دیگر مسایلی است که می تواند به دنبال اصلاح عملکرد روانی انسانها در دنیا ایجاد شود. در صورتی که انسانها بتوانند سلامت روانی خود را بازیابند ، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۹۹ میلیارد دلار به ارزش  اقتصاد جهان افزوده می شود.در صورت صرف این هزینه  بر شمار نیروهای فعال در دنیا ۴۳ میلیون نفر اضافه می شود .
 
 یکی از بیماریهایی که اخیرا  شمار زیادی از مردم کشور ما را درگیر کرده است ، افسردگی و بیماریهای روانی و خشم است که با توجه به گزارشهای اخیر سازمانهای بین المللی ، بحران سلامتی تنها در ایران نیست بلکه در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد.
 
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی درمان نامناسب اختلالات عصبی و افسردگی مشکلات اقتصادی زیادی را در دنیا ایجاد می کند و در مسیر توسعه انسانی اخلال ایجاد خواهد کرد. طبق براوردهای این سازمان در سالهای اخیر هزینه ای که این بیماریهای روانی  به اقتصاد دنیا تحمیل کرده است برابر با ۱ هزار میلیارد دلار در هر سال است  ولی مرگ و ناتوانی ناشی از  این بیماریها در محاسبه هزینه این بیماریها لحاظ نشده است.
 
مایک ساکسانا یکی از تحلیل گران و پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی در این مورد می گوید:از نظر وضعیت روانی  هیچ یک از کشورهای دنیا وضعیتی بهتر ازدیگران ندارند. در واقع تمامی کشورها در رده کشورهای در حال توسعه  از نظر سلامت روانی و تلاش برای ارتقای ان قرار دارند. یکی از معیارهای مهم برای حصول سلامت روانی این است که افراد از نظر فرهنگی ارتباط با روان پزشک را امری صحیح بدانند. از طرف دیگر وجود شمار کافی از روان پزشکان و روانشناسان  در کشورها هم فاکتور دیگری در تضمین سلامت روانی افراد است.  در بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته به ازای هر دو هزار نفر از ساکنان کشور یک روانشناس وجود دارد ولی برای رسیدن به سلامت روانی پایدار در جامعه باید این  نسبت دو برابر شود.
 
جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی  بر این باور است که با توجه به پروژه هایی که سازمان بهداشت جهانی برای ارتقای سطح سلامت روانی کشورهای مختلف در دست دارد، حصول این نتیجه امکان پذیر است . از سوی دیگر  باید در نظر داشت که ارتقای سطح سلامت روانی افراد تنها یک مساله مرتبط با سلامت جامعه نیست بلکه موضوعی مرتبط با توسعه است . ما باید به سرعت وارد عمل شویم  تا در نتیجه این بحران سلامتی بهره وری اقتصاد دنیا کاهش پیدا نکند . باید در نظر داشت که اقتصاد دنیا که به تازگی از رکود خارج شده است نمی تواند با بحرانی دیگر روبه رو شود و هزینه های مواجهه با افت بهره وری اقتصادی به دلیل آسیب های روانی به افراد مختلف بسیار  زیاد است.
 
 


کد مطلب: 1915

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/1915/افسردگی-خشم-سالانه-یک-هزار-میلیارد-هزینه-روی-دست-جهان-می-گذارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com