۰

شمار معلولان تصادف‌های جاده ای هرسال 60 هزار نفر افزایش می‌یابد

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۱۹۰۸
شمار معلولان تصادف‌های جاده ای هرسال 60 هزار نفر افزایش می‌یابد
سالم خبر: شمار معلولان ناشی از تصادفات جاده ای در کشور در حالی رو به افزایش است که افراد دارای معلولیت در حال حاضر با کمبود تجهیزات پزشکی، توانبخشی و دارو دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمود کاری، مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه بیشترین معلولیت های کشور ناشی از تصادفات است، گفت: سالیانه در تصادفات وسایل نقلیه حدود 18 هزارنفر کشته و 60 هزار نفر دچار معلولیت شامل معلولیت ذهنی و جسمی دائم می‌شوند.

وی با بیان اینکه علت 90 درصد قطع نخاعی ها تصادفات جاده ای است، عنوان کرد: یک ضربه خفیف در اتصال بین گردن و جمجمه می تواند فرد را به کما ببرد و عوارض رفتاری و روانی برای او ایجاد کند.

کاری افزود: البته زایمان های زودرس ، عوامل ژنتیکی و تزریق واکسن فلج اطفال در زمان تعیین شده معلولیت را در افراد ایجاد کند.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران معلولیت های ناشی از سوانح و تصادفات مردان را سه و نیم برابر زنان دانست و گفت:  در حال حاضر به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی در رانندگی همچون استفاده موتورسواران و دوچرخه سواران از کلاه ایمنی و... شمار معلولیت افراد به ویژه در رده سنی نوجوانان و جوانان رو به افزایش است.

زنان 35 درصد و مردان 65 درصد از معلولان کشور را تشکیل می‌دهند

وی 35 درصد معلولان را زنان و 65 درصد آن ها را مردان عنوان کرد و گفت: این افراد نیازمند دریافت خدمات توانبخشی هستند که نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد اعم از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در راستای مناسب‌سازی معابر و جاده‌ها و همچنین وزارت ارشاد و سازمان صدا وسیما نیز می‌توانند نقش مهم و به سزایی داشته باشند.

کاری همچنین با اشاره به کمبود تجهیزات پزشکی برای معلولان گفت: تجهیزات پزشکی، توانبخشی  و داروها باید در دسترس افراد دارای معلولیت قرار بگیرد در غیراینصورت بر مشکلات جسمی آن ها افزوده می شود. معلولی که پا یا دست خود را از دست داده است نیاز به توانمندسازی و تجهیزات پزشکی دارد که این تجهیزات باید در اختیار افراد دارای معلولیت قرار گیرد تا بتوانند مشکلات خود را رفع کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت علاوه بر اینکه با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه هستند، بیمه ها نیز هزینه های دارویی این افراد را تامین نمی کند، بیان داشت: وزارت رفاه، سازمان هلال احمر و بهزیستی مکلف هستند که تجهیزات پزشکی و توانبخشی و داروها را با رعایت استانداردهای جهانی و تامین هزینه از طریق بیمه در اختیارمعلولان قرار دهد تا بتوانند با آرامش به زندگی خود ادامه دهند اما هر معلولی مجبور به صرف هزینه های هنگفت جهت فراهم آوردن پروتز موردنیاز است که این مساله نشان از کم لطفی بیمه ها است.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران هزینه تهیه پروتز های افراد دارای معلولیت را بیش از 10 میلیون تومان دانست که این افراد مجبور هستند هزینه های هنگفت جهت فراهم آوردن پروتز های مورد نیاز بپردازند.

کاری در ادامه افزود: در حال حاضر جمعیت هلال احمر لوازم کمک پزشکی و توانبخشی همچون ویلچر را به صورت آزاد به افراد دارای معلولیت می فروشد و همچنین داروخانه ها داروهای موردنیاز را به طور آزاد در اختیار این افراد قرار می دهند در صورتی که این افراد نتوانند داروها را فراهم کنند دچار ضعف های عضلانی می شوند و بیماری شان پیشرفت می کند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته اعتباراتی را برای خرید وسایل کمک توانبخشی داشت که هر سه تا پنج سال یک بار ویلچر را به صورت رایگان به افراد تحت پوشش ارائه می‌کرد، گفت: اما برخی معلولان ترجیح می‌دهند به دلیل بی‌کیفیت بودن این ویلچرها از خدمات بهزیستی استفاده نکنند.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران بیان داشت: با توجه به تبلیغات بهزیستی مبنی بر اینکه ویلچرها را به موقع تحویل معلولان می دهیم این کار انجام نشده است و آنان مجبور به تهیه ویلچر با وام و قرض به صورت آزاد از بازار می شوند.  

کاری ادامه داد: زمانی که از مشکلات معلولان حرف می‌زنیم با واکنش هایی روبه رو می‌شویم، مبنی بر اینکه این خبرها درست نیست، اما مساله ویلچر صحیح است و ویلچر به سختی در اختیار افراد دارای معلولیت قرار می‌گیرد و پروسه واگذاری طولانی و حتی تا ۴ سال به طول می‌انجامد.

وی بر خرید ویلچرهای با کیفیت از سوی سازمان بهزیستی برای معلولان تاکید کرد تا این قشر از جامعه بتوانند بخش مهمی از مشکلات خود را تسهیل کنند.
 
 



 
 
کد مطلب : ۱۹۰۸
نام شما

آدرس ايميل شما