۱
همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

محموله های دارو در گمرک ها معطل مانده اند

واردکنندگان دارو درپرداخت حقوق گمرکی دچار مشکل هستند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۹۰
محموله های دارو در گمرک ها معطل مانده اند
سالم خبر: چرخه معیوب و بیمار مالی در حوزه صنعت داروی کشور موجب شده است محموله های دارو در ورودی گمرک های کشور معطل بمانند. یکی از دلایل عدم ارائه مجوز برای ورود این داروها عدم پرداخت حقوق گمرکی عنوان شده است.

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خانه ملت، گفت: همه بخش های حوزه دارو ازجمله شرکت های پخش دارو، وارده کننده، تولید کننده و داروخانه ها دچار مشکلات مالی عدیده هستند، متاسفانه بیم آن وجود دارد که حوزه دارو درآینده ای نزدیک مشکلات جدی تری پیدا کنند.

این نماینده مجلس، افزود:‌ واردکنندگان دارو درحال حاضربه دلیل عدم منابع کافی در پرداخت حقوق گمرکات دچارمشکل شده و عمده واردات درگمرکات ترخیص نمی شوند، درهمین راستا چندی پیش فراکسیون سازمان غذا و دارو نامه ای به وزیراقتصاد ارسال کرد؛ مبنی براینکه اوراق مشارکتی که دولت به گرانندگان صنعت دارو اعطا کرده به عنوان حقوق گمرکی درمبادلات مورد قبول واقع شود، متاسفانه پس از3 هفته از ارسال این نامه هیچ پاسخی داده نشده است.

هاشمی با بیان اینکه توجه به این پیشنهادبسیاری از داروها در گمرکات را آزاد و ترخیص می کرد، تصریح کرد:‌ اینکه واردکنندگان دارو مجوز برای ترخیص دارو ازگمرک ندارند، به معنای احتکار دارو نبوده بلکه واردکنندگان درپرداخت حقوق گمرکی دچار مشکل هستند؛ بنابراین گمرک درارایه خدمات به واردکنندگان دارو به نوعی با موانعی روبه رو هستند، واردکنندگان دارو بایدبدهی خود به گمرک را پرداخت کنند؛ اما دولت به جای منابع نقدی اوراق دراختیارشرکت های دارویی قرارداده است که متاسفانه اوراق به عنوان پشتوانه مورد قبول اکثرنهادها نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه حوزه دارو دارای سه چرخه مالی و داد وستد است، گفت:‌ حوزه دارو از بانک ها وام دریافت کرده و داد و ستدهای درونی حوزه دارو و دیگری واردکنندگان با گمرک تعاملاتی دارند، به وزارت اقتصاد پیشنهاد شد که اوراق سازمان برنامه وبودجه را به عنوان اعتبارات نقدی مورد قبول واقع شود؛ اما هنوز این موضوع مورد قبول این وزارتخانه قرارنگرفته است؛ متاسفانه دارو درگمرکات به دلیل عدم پرداخت حقوق کمرگی توسط واردکنندگان باقی مانده است.
 
کد مطلب : ۱۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما