۰

شرایط حاضر برای واردکنندگان دارو 700 میلیارد تومان زیان به بار آورده است

محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۸۹۹
شرایط حاضر برای واردکنندگان دارو 700 میلیارد تومان زیان به بار آورده است
سالم خبر: شرکت های پخش دارو می توانند به مراکز و بیمارستان های دولتی که خوش حساب نیستند دارو نفروشند اما به دلیل آنکه برخی داروها، داروهای اورژانسی هستند به ویژه برخی در اتاق‌های عمل استفاده می‌شوند بخش صنعت دارویی کشور  با وجود بی مهری مسوولان، نمی‌خواهد مردم را درگیر کرده و در این شرایط سخت آنان را تنگنای مضاعف قرار دهد.

محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: در واقع اگر شرکت های پخش تصمیم بگیرند به بیمارستانی دارو نفروشند، کل اتاق های عمل آن بیمارستان تعطیل خواهد شد و به همین علت چنین کاری نمی کنند؛ اما بیمارستان ها از این فضا تا جای ممکن سوءاستفاده کرده و همواره پرداخت به بخش دارو را در آخرین مرحله از پرداخت های خود قرار می دهند. در واقع اگر چیزی ته حسابشان باقی بماند به بخش دارو می پردازند.  

وی افزود: این روند به گونه ای است که حتی نمایندگان مجلس هم بدان معترض اند و از رفتار غیر مسوولانه مدیریت این بیمارستان‌ها که به جای رفاه حال مردم، بیشتر به فکر توسعه زمین بیمارستان ها هستند انتقاد می کنند.

نجفی عرب گفت: بررسی عملکرد سه ماهه شرکت های دارویی حاضر در بورس نشان می دهد که عمده این شرکتها به زیان کشیده شده اند و این زیان های پی در پی، هزینه های مالی شرکت ها را که به طور متعارف باید حدود 3 یا 4 درصد باشد به حدود 35 درصد رسانده است. در واقع شرکت های دارویی امروز مجبورند برای بانک ها کار کنند و هر چه بدست می آورند دودستی تقدیم بانک ها کنند. ضمن این که با ادامه این روند حتی بانک ها هم به این شرکت ها وام نخواهد داد.

این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد: در این شرایط شرکت های تولیدکننده دارو نه می توانند هزینه های جاری خود را تامین کنند و نه به نیازهای توسعه ای خود پاسخ دهند. در حال حاضر خطوط تولید برخی داروها تعطیل و برخی شرکت ها مجبور به تعدیل نیرو شده اند و این در شرایطی که مردم ما با سختی معاش مواجه هستند، ظلم مضاعف به آنها است.

تحریم ها را هنوز در پیش رو داریم

وی افزود: شرکت های تولیدکننده دارو فرآورده ای را تولید می کنند که ضروری و استراتژیک است و بیمار نمی تواند در مصرف داروی خود صرفه‌جویی کند یا داروی خود را با داروی دیگری جایگزین کند. بنابراین ورشکستگی هر کدام از این شرکت ها هزینه بسیاری را هم بر دولت و هم بر مردم تحمیل می کند و این در حالی است که هنوز تحریم ها را نیز در پیش رو داریم.

نجفی عرب ادامه داد: برای مثال شرکت ال جی اعلام کرده است با شروع تحریم ها ارسال بخشی از مواد اولیه تولید ظرف سرم را به ایران متوقف خواهد کرد و بر این اساس روند تولید این محصول با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا واردات این ماده به طور انحصاری در اختیار شرکت ال جی قرار گرفته که امروز ما را تحت چنین فشاری قرار دهد گفت: پلی اتیلن فارگرید ماده ای نیست که نامحدود در دنیا تولید شود و شرکت ال جی سال هاست که این محصول را به ما می فروشد و مشکلی تا به امروز بوجود نیامده بوده است. البته منابع تامین کننده دیگری در جهان وجود دارد اما تا شرکت ها بخواهند منابع خود را تغییر دهند کمبودهایی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

مشکل عام و فراگیر است

نجفی عرب در پاسخ به این سوال که سوء مدیریت در شرکت های دارویی چقدر در ایجاد این وضع نابسامان در شرکت های دارویی موثر بوده است گفت: گفت شاید سوءمدیریت ممکن است در برخی واحدها وجود داشته باشد که حتما هست، اما وقتی مشکلی همه شرکت های داروسازی را درگیر کرده و سود و زیان های آنها به چالش کشیده شده، نشان می دهد مشکل، یک مشکل عام و فراگیر است.

وی افزود: در حال حاضر همه شرکت ها اعم از خصوصی و دولتی و شبه دولتی با مشکل مواجه هستند و فقط ممکن است درصد بروز مشکل برای هریک متفاوت باشد. در حوزه دولتی و شبه دولتی ها مشکلات بیشتر است که بخشی از آن به سوء مدیریت باز می‌گردد. اما شرکت های خصوصی موفق ما که امروز در ازای مطالبات یک سال پیش خود باید اوراقی که تماما زیان ده هستند، دریافت کنند هم کم کم با مشکل مواجه شده یا خواهند شد.

این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: حتی در این وضعیت شرکت های واردکننده دارو هم با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند و علاوه بر مطالبات معوق، تغییرات یکباره نرخ ارز، زیان 700 میلیارد تومانی برای این شرکت ها به بار آورده است و کسی هم در مقابل آن پاسخگو نیست. اگر همین شرکت ها ورشکست شوند و نتوانند داروهای حیاتی و خاص که تولید مشابه داخلی ندارند را وارد کنند بر مشکلات مردم افزوده خواهد شد.
 
 
 
کد مطلب : ۱۸۹۹
نام شما

آدرس ايميل شما