۰
رئیس جامعه جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن در گفت و گو با سالم‌خبر

ابتلا به عفونت HPV از فاکتورهای خطر سرطان سر و گردن است

اصلی ترین عامل سرطان گوش ، حلق و بینی مصرف همزمان دخانیات و الکل است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۱۸۷۰
ابتلا به عفونت HPV از فاکتورهای خطر سرطان سر و گردن است
سالم خبر: عفونت‌های ناشی از ویروس HPV از فاکتورهای خطر بروز ضایعات و بروز سرطان سر و گردن است.
 
مهدی خواجوی، رئیس جامعه جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: این عفونت از طریق داشتن تعدد شریک جنسی و روابط جنسی محافظت نشده به افراد منتقل می شود. فردی که به این عفونت مبتلا می شود در معرض ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان سر و گردن قرار می گیرد.

وی مصرف مشروبات الکی، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و هوای غبار آلود را نیز از دیگر فاکتورهای خطر این بیماری دانست و گفت: اصلی ترین عامل سرطان گوش ، حلق و بینی مصرف همزمان دخانیات و الکل است و  عوامل محیطی نیز می تواند اصلی ترین عامل ابتلا به سرطان در کشور باشد.

خواجوی همچنین افزود: سرطان حفره دهان و حلق در سنین بالا و افرادی که مواد دخانی و الکل و بویژه مواد مخدر شیمیایی جویدنی بطور همزمان مصرف می‌کنند، شیوع بالایی دارد. البته عوامل ژنتیک و ارثی نیز به بروز سرطان کمک می کند.

وی سیستم ایمنی بدن را دارای نقش مهمی در سرکوب سلول‌های سرطانی دانست وگفت: زمانی که استرس‌، اضطراب‌ و نگرانی سیستم ایمنی بدن را مختل کند و از قدرت دفاعی بدن بکاهد، بیماری‌های تضعیف کننده سیستم دفاعی بدن به ویژه بیماری‌های عفونی ویروسی همچون ایدز و آلودگی با ویروسی که بیشتر در طول آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد و به کار گیری عادات غلط زناشویی انتقال ‌می یابد، نمود پیدا می کند.

خواجوی با اشاره به روش های درمان سرطان سر و گردن، گفت: بر اساس اینکه کدام بخش از بدن همچون حنجره، نای، پشت حلق، زبان درگیر تومور شده باشد درمان متغیر است اما رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی از درمان ها ی این بیماری است که در برخی بیماران با یک روش درمان و برخی دیگر با درمان های ترکیبی درمان می شوند.

شیوع ضایعات سر و گردن بین مردان بیش از زنان است

رئیس جامعه جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن با اشاره به اینکه ضایعات سر و گردن را باید جدی بگیریم، بیان داشت:  باید درباره ضایعات مخاط داخلی دهان ، زبان ، ​کام و حنجره نیز دقیق باشیم و هر نوع اختلال در بلع یا تنفس و تغییر صدا را جدی بگیریم. تومورهای سر و گردن حدود ۳ تا ۵ درصد سرطان های بدخیم را تشکیل می دهند و شیوع آن در مردان بیش از زنان است.برای بررسی هر نوع ضایعه ای همچون تغییر شکل، رنگ و اندازه خال ها، زخم و خارش باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه تومورهای سر و گردن بیشتر از دهه پنجم به بعد زندگی بروز می کند، افزود: تومورهای سر و گردن به طور عمده با علائمی مانند گرفتگی و احساس پری در گوش و بینی یا زخم و توده داخل مخاط دهان یا زبان و بزرگی و تورم غیر دردناک غدد لنفاوی گردن ظاهر می‌شود که می تواند مرگ آفرین باشد.

خواجوی تومورهای سر و گردن را از عوامل اختلال بلع، بویایی، و تغییر صدا دانست و افزود:   به افراد توصیه می شود در صورت مشاهده علائم یاد شده برای بررسی علت دقیق بیماری به پزشک مراجعه کنند.

 برنامه های جدی غربالگری 

این متخصص در ادامه بیان داشت: با توجه به فقدان علائم قطعی و زودرس هشدار دهنده برای اغلب سرطان های سر و گردن ، نیاز اساسی به ارتقای معیارهای غربالگری و شناسایی جمعیت در معرض خطر برای ابتلا به سرطان سر و گردن و گنجاندن اینگونه افراد در برنامه های جدی غربالگری ضروری است که این مسئله  از راه  برآورد تعداد بیماران میسر می شود تا بدین ترتیب مشخص شود که آیا این اقدامات تفاوتی در روند آشکارسازی اغلب سرطان های مخفی سر و گردن در مراحل اولیه ایجاد می کنند یا خیر. 
 
کد مطلب : ۱۸۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما