۰
در نشست صاحبان صنایع دارویی با مسوولان غذا و دارو و بانک مرکزی مطرح شد:

اگر صنعت دارو زمین بخورد افتخار تامین 97درصد داروی تولید داخل هم از دست خواهد رفت

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۱۸۵۰
اگر صنعت دارو زمین بخورد افتخار تامین 97درصد داروی تولید داخل هم از دست خواهد رفت
سالم خبر: اعضاى سنديكاى صاحبان صنايع داروهاى انسانى ايران و صاحبان و دست اندرکاران صنایع دارویی کشور دیروز در نشستی با غلامرضا اصغرى رییس سازمان غذا و دارو، دکتر اکبر برندگی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل این سازمان ، دکتر هدایت زاده نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در بانک مرکزی و نمایندگانی از بانک های پارسیان و سامان، در خصوص مشكلات صنعت داروسازى در سالن کنفرانس کارخانجات داروپخش به بحث و گفت و گو نشستند.

به گزارش خبرنگار سالم خبر، اگر چه دکتر اصغری بنا بود تا پایان جلسه حضور داشته باشد و در جریان مشکلات شرکت ها قرار گرفته و در صورت لزوم به آنها پاسخ بگوید اما پس از صحبت های یکی از سخنرانان در ساعات میانی جلسه  به رغم اعتراض حاضران این جلسه را ترک گفت.

دكتر شيبانى، رييس سنديكاى صاحبان صنايع انسانى ايران در ابتدای اين نشست گفت: ما هرگز در صنعت دارو با شرایط بحرانی این چنینی مواجه نبوده ایم، ما هرگز تجربه تعطیلی کارخانه را به خاطر کمبود پوکه آمپول نداشتیم. دارو با تمام کالاها متفاوت است. در حال حاضر تا دارویی در بازار دچار کمبود می شود سریع واردات آن در دستور کار قرار می گیرد زیرا به نظر می رسد که راحت ترین کار واردات است؛ در حالی که متولیان امر باید از تولیدکنندگان ماده اولیه و داروی ساخته شده آن دارو دلیل این کمبود را جویا شوند و مشکلات مربوط به آن را حل کنند.

شیبانی گفت: درست نیست وقتی توان تولید داخل درخصوص دارویی وجود دارد، اجازه واردات آن دارو داده شود‌. به عنوان مثال درباره آموکسی‌سیلین چرا باید اجازه واردات داده شود. متاسفانه با وجود برگزاری جلسات متعدد درباره تهیه و تدوین آمارنامه دارویی، کار به نتیجه نرسید. در زمان جنگ کمبود های دارویی زیادی داشتیم اما با راهکارهای مختلف تلاش می کردیم تا واردات راه حل اول ما نباشد. انتظار این بود قیمت‌گذاری داروهای OTC همچون گذشته به صنعت واگذار شود که این اتفاق رخ نداد. در حالی که این کار هم‌اکنون در مورد مکمل‌ها در حال انجام است.

وضعیت امروز ما ناشی از تحریم ها نیست

در ادامه این نشست مهدی پیرصالحی مدیرعامل شرکت کارخانجات داروپخش در اين نشست بيان كرد: همه الان ادعا می کنیم کشور در حالت جنگی است و آمریکا به ما رسما اعلان جنگ کرده است اما ما نه تنها در وضعیت جنگ قرار نداریم که گویا
در بزم هستیم. اگر شرایط جنگی است پس ستاد جنگ ما کجاست ما هیچ اقدام فوری برای مواجه با شرایط پیش رو انجام نداده ایم. دو سال است که فریاد می زنیم صنعت دارو در حال مرگ است. مسوولان وزارت بهداشت هر بلایی دلشان خواست بر سر صنعت دارو آوردند و تازه امروز فهمیدند که ما با بحران مواجهیم. این بحران، بحرانی نیست که آمریکا برای ما درست کرده باشد. این بحرانی است که مسوولان برای ما درست کرده اند. بحران آمریکا تازه از ماه جاری آغاز می‌شود و وضعیت امروز ما ناشی از تحریم ها نیست ناشی از بی توجهی های این سال هاست.

وی افزود: دو سال است که به ما نقدینگی نمی دهند و قیمت گذاری درستی برای فرآورده هایمان نمی کنند. ما مانند بیماری هستیم که مدام داد می زنیم و در حال مرگ هستیم اما چون هنوز نمرده ایم به داد ما نمی رسند. شرایط صنعت به جایی رسیده که داد همه در آمده و اگر این صنعت زمین بخورد افتخار تامین 97 درصد از نیاز دارویی کشور توسط تولید داخل هم از دست خواهد رفت. 

پیرصالحی گفت: مشکل اول ما طرح شکست خورده تحول سلامت است که هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد و رفع مشکل نقدینگی تامین کنندگان دارو در حیطه اختیارات وزارت بهداشت است و از توان سارمان غذا و دارو خارج است. مشکلات تامین ارز ما هنوز پابرجاست و بر خلاف وعده ها هنوز در مسیر درست قرار ندارد.

مدیرعامل کارخانجات داروپخش تاکید کرد: دوره وصول مطالبات صنعت به بالای 350 روز رسیده است .در حالی که هزینه های مالی ما بالا رفته امروز دریافت اوراق را به جای نقدینگی ریالی به ما تحمیل می کنند زیرا نقد کردن اوراق حداقل ۱۶ درصد برای ما هزینه دارد و این هزینه در هیچ کجای سیستم قیمت گذاری دارو محاسبه نمی شود.

وی افزود: خطاب به کسانی که ادعا می کنند افزایش 9 درصدی قیمت دارو کافی است باید توجه داشته باشند به علت قیمت گذاری پایین تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی نمی توانند تولیدکنند و به راحتی همین داروهای ساده در بازار دچار کمبود می شوند. لوازم بسته بندی و جانبی تولید دارو امروز با افزایش قیمت های 200 تا 400 درصدی مواجه هستند.

پیرصالحی گفت: پیشنهاد می‌کنم همین امروز سندیکا تصمیم بگیرد که خودش تعیین‌کننده قیمت دارو باشد زیرا سازمان غذا و دارو با آنکه تلاش خود را کرده است اما بیش از این از عهده اش بر نمی آید. قیمت همه چیز در این مملکت افزایش یافته
اما دارو ذلیل شده است.

وی ادعا کرد: به علاوه ما در سبد محصولاتمان هم با افزایش 9 درصدی قیمت مواجه نیستیم و برای محصولات شرکت داروپخش این عدد تنها 6 درصد است. حتی در دوره ای مطرح شد که داروهایی که یک دوز آنها OTC است دوز دیگر آن را خود شرکت ها می توانند قیمت گذاری کنند. اما در حالی که ما بر اساس آن قیمت ها بودجه های خود را بستیم، آن قیمت ها امروز کاهش یافته اند.   

پیرصالحی گفت: داروهایی از شرکت های هندی وارد می کنیم که نه تنها کیفیت ندارند و حتی زمانی ما کل داروهای برخی از این شرکت ها را ریکال کردیم بلکه قیمت های به مراتب بالاتری از تولیدات شرکت های داخلی که می توانند با کیفیت بهتر تولید کنیم، به آنها داده می شود. بنابراین باید پرسید چرا شرکت های تولیدکننده داخلی حمایت نمی شود.

وی با نام بردن از برخی داروها اعلام کرد: این داروها دچار کمبود کشوری هستند اما باز مسوولان حاضر نیستند در قیمت گذاری ها تجدید نظر کنند تا تولیدکننده بتواند ان را تامین کند. برای مثال تولید یک دارو 67 هزار تومان هزینه دارد اما قیمت 35 هزار تومانی برای آن درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل کارخانجات داروپخش تاکید کرد: در زمان بحران نمی توان دارو تولید کرد؛ از الان بگویید برای سه ماه بعد چه داروهایی با کمبود روبرو می شوند تا بتوانیم برنامه ریزی و تولید کنیم. اما ما هیچ بازخوردی از سازمان غذا و دارو نداریم که بدانیم برای آینده باید چه برنامه ای در نظر بگیریم. بعد هم که کمبود ها بروز کرد دارو را در لیست داروهای فوریتی قرار می هیم تا با قیمت های بالا وارد شوند.

وی افزود: مساله دیگر شفاف سازی سهمیه های داروهای وارداتی است. چرا سازمان در مورد سهمیه شرکت های واردکننده دارو از واردات هر دارو را شفاف نمی کند. ضمن آنکه شرکت های تولیدکننده اصلا نمی دانند که از هر دارو چقدر باید تولید کنند و چه سهمی از بازار را باید تامین کنند که باید این موارد اصلاح شود.

پیرصالحی گفت: دو مشکل دیگری که وجود دارد یکی نبود آمارنامه دارویی است که موجب بروز ابهامات فراوانی در بازار دارو است و دوم سامانه تی تک است که فقط برای شرکت ها هزینه تولید می کند. سامانه تی تک اطلاعات از شرکت ها می گیرد ولی اطلاعاتی در اختیار ما قرار نمی دهد برای مثال ما نمی توانیم از طریق این سامانه کمبودها، موجودی ها و غیره را رصد کنیم. 

مدیرعامل
کارخانجات داروپخش تاکید کرد: چه معنی دارد وقتی با آمریکا در جنگ اقتصادی قرار داریم، همین الان واردات مکمل از این کشور را متوقف نکنیم و این کار را به پایان امسال موکول می‌کنیم.

وی در پایان از رییس سازمان غذا و دارو خواست تا از مصاحبه های بی مورد سخنگوی وزارت بهداشت در مورد دارو جلوگیری کند زیرا با مصاحبه های خود فضای داروخانه را متشنج کرده است و مراجعان ادعا می کنند چرا در حالی که مسوولان گفته اند دارو افزایش قیمت ندارد، پس چرا قیمت ها افزایش دارند.

از بحث های هیجانی و تنش زا بپرهیزیم

غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو در ادامه این نشست و در پاسخ به انتقادات وارد شده گفت: در زمان جنگ نرم اقتصادی باید متوجه باشیم که از ابزار این جنگ ایجاد بحث های روانی است. در حالی که ما باید با ایجاد فضای آرام و منطقی به بحث در مورد مشکلات و ارایه راهکار بپردازیم و از بحث های هیجانی و تنش زا بپرهیزیم.

وی افزود: برای مقابله با شرایط موجود دولت ستاد مقابله با تحریم تشکیل داده است و یکی از مسایل مطرح شده در این ستاد مشکلات مربوط به تامین ارز مورد نیاز برای بخش های مختلف است. در این وضع ما نسبت به سایر حوزه ها بهتر است و سهم 3.5 میلیارد دلاری برای ما در نظر گرفته شده است که با اولویت بندی مناسب تخصیص داده خواهد شد.  

اصغری گفت: برنامه ما این است که ما تا پایان مهر ماه از کل سهمیه ارزی، حداقل تا مرحله تخصیص استفاده کنیم تا با رسیدن آبان ماه و آغاز تحریم‌ها دچار کمترین مشکل شویم. حدود ۲۲۰ میلیون دلار سهمیه ارزی به مواد اولیه؛ ۳۴۰ میلیون دلار به داروهای ساخته شده و ۵۰۰ میلیون دلار به تجهیزات و غیره اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان کرد: در تعامل با بانک های مختلف امن ترین و پایدارترین راه برای تامین ارز واردات دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط تحریم و به میزان 3.5 میلیارد دلار در نظر گرفته شده که مربوط به ارز فروش گاز به ترکیه است. زیرا احتمال قطع شدن آن بسیار کم است و این میزان تا نه تنها نیاز امسال، بلکه نیاز تا پایان سال آینده را هم تامین کرده باشیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: تلاشمان این است که تا پایان مهر ماه کل ارز را تخصیص دهیم ۹۷ درصد مشکلات دارو به وسیله همین جمع شرکت های دارویی حل می شود ولی این باور باید در سازمان غذا و دارو وجود داشته باشد.
 
کد مطلب : ۱۸۵۰
نام شما

آدرس ايميل شما