وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با سالم خبر:

قرار نیست تسهیلات ویژه ای برای شرکت های دولتی و شبه دولتی در نظر گرفته شود

وقتی بخش خصوصی واقعی فعال است نیازی به بخش های دولتی و شبه دولتی نیست

6 مرداد 1397 ساعت 13:25


سالم خبر: در هفته ای که گذشت نامه ای از سوی بانک مرکزی در رسانه ها منتشر شد که در آن قید شده بود بنابر در خواست وزیر بهداشت و با توجه به توسعه روزافزون تحریم ها و امکان ایجاد کمبودهای دارویی، شرکت های دارویی برکت، شفا و تامین، از سایر شرکت های دارویی مستثنی و به مدت شش ماه از تسهیلات ویژه بانکی بهره مند شود. همچنین چندی پیش وزارت بهداشت اعلام کرد به بهانه ناکارامدی و سودجویی بخش خصوصی فعال در حوزه واردات دارو، بخشی از تامین داروی مورد نیاز کشور را تحت عنوان خرید راهبردی دارو، به شرکت های دولتی خواهد سپرد تا به زعم خود از بروز بحران های دارویی در کشور جلوگیری کند و از تعداد اقلام دارویی که دچار کمبود در بازار هستند بکاهد.

به عبارت دیگر باوجود آنکه مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از جمله شخص وزیر بهداشت بارها بر ناکارآمدی شرکت های دولتی و شبه دولتی دارویی اذعان داشته و بر حمایت از بخش خصوصی توانمند سخن گفته اند اما در عمل سیاست ها و حمایت ها، خلاف جهت موضع‌گیری ها و صحبت ها رفته و بخش خصوصی مورد بی مهری و بی عدالتی قرار گرفته اند.

با این حال سید حسن قاضی زاده هاشمی در واکنش به این انتقادات در گفت و گو با سالم خبر گفت: اینکه  حرفی زده می شود اما بدان عمل نمی شود و سیاست ها در مسیر دیگری قرار می گیرند، اشکالی است که ابتدا به قانون و سپس به رویه و عملکرد مجریان امور، از جمله خود ما وارد است.

وی افزود: ما معتقدیم در بخش هایی که بخش خصوصی واقعی و نه بخش خصوصی صوری می توانند حضور داشته باشند نیازی به حضور بخش های دولتی و شبه دولتی نیست.

هاشمی با بیان اینکه سال هاست خصوصی سازی در اقتصاد موضوع بحث و گفت و گوی کارشناسان و مسوولان و متولیان امر بوده است گفت: اتفاقا قوانین خوبی هم برای عملیاتی شدن آن و کوچک کردن دولت وضع و تصویب شده اما این مجریان و متولیان امور هستند که عملکرد خوبی در این زمینه نداشته اند. به عبارت دیگر با وجود آنکه بر همگان روشن است که اداره دولتی بنگاه های اقتصادی پر هزینه و ناکارآمد است اما با این حال این رویه ادامه پیدا می کند و وقتی قرار بر واگذاری یک مجموعه ای می‌شود بخش ها و نهادهای شبه دولتی در اولویت قرار می گیرند.

وی تاکید کرد که با این حال قرار بر این نیست تسهیلات ویژه ای از سوی وزارت بهداشت برای شرکت های دولتی و شبه دولتی در نظر گرفته شود و تسهیلات ویژه ای که برای برخی از این شرکت ها در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی و خطاب به سایر بانک ها انجام شده است.

هاشمی افزود: این اقدام در حالی انجام می شود که این بانک ها موظف اند به همه شرکت ها به یک چشم نگاه کنند و در ارائه تسهیلات بین بخش های مختلف تفاوتی قائل نشوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بخش خصوصی در حوزه تولید دارو تا کنون توانسته خدمات ارزشمندی در جهت کارافرینی و کاهش وابستگی دارویی کشور به سایر کشورها انجام دهد، به طوری که سالانه تعداد قابل توجهی داروی جدید توسط همین بخش وارد بازار کشور می شود.  بنابراین ما موظفیم از این بخش توانمند، به ویژه در شرایط موجود حمایت کنیم و امیدواریم که سازمان برنامه و بودجه هم در این راستا و برای رفع مشکل نقدینگی بخش دارو و تجهیزات پزشکی، همکاری های لازم را با وزارت بهداشت داشته باشد.  
 


کد مطلب: 1765

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/1765/قرار-نیست-تسهیلات-ویژه-شرکت-های-دولتی-شبه-نظر-گرفته-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com