۰

پزشکان ترغیب کننده بیماران به مصرف تریاک مجازات می شوند

تاریخ انتشار :
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۷۶۳
پزشکان ترغیب کننده بیماران به مصرف تریاک مجازات می شوند
سالم خبر : پژوهشگر حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: در صورتی که اثبات شود پزشکی بیماری را به منظور درمان به مصرف تریاک ترغیب کرده است، طبق قانون به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم می شود.
 
هومان نارنجی ها به ایرنا گفت : نگرش مثبت به تریاک در بین پزشکان نیز رخنه کرده است و روزانه با بیمارانی روبرو می شویم که به توصیه پزشک خود به جای مصرف داروی مسکن یا آرامبخش به تریاک روی آورده اند. 

مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، از پزشکان خواست برای درمان قند خون، چربی خون و فشارخون بالا، مشکلات جنسی، اضطراب و درد فیزیکی به بیماران تریاک تجویز نکنند. 

تریاک اثر درمانی ندارد 

پژوهشگر حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: تریاک هیچ اثر درمانی در درمان بیماری ها ندارد و فقط نقش یک مسکن اعتیادآور را بازی می کند. 

نارنجی ها گفت: سال ها است تلاش می کنیم این توصیه غیرعلمی پزشکان را برطرف کنیم اما تاکنون چندان موفق نبوده ایم.
 
وی با تاکید بر اینکه تریاک موجود در بازار آلوده به سرب است، اظهار داشت: تریاک حتی اگر خالص هم باشد، دردی از بیماران دوا نمی کند و در نتیجه اعتیادی که از مصرف مواد مخدر در بیمار حاصل می شود، بر مشکلات او خواهد افزود. 

با وجود آگاهی بخشی به عموم جامعه راجع به مضرات مصرف تریاک اما هنوز باورهای غلطی از مصرف این ماده مخدر در جامعه رایج است و نسل به نسل منتقل می شود. 

نتیجه بررسی پژوهشگران فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر حاکی از آن است بسیاری از کسانی که به اعتیاد دچار شده اند، قبل از ابتلا به مواد اعتیادآور تحت تاثیر باور یا باورهای فرهنگی اشتباه قرار گرفته اند. 
برخی باورهای غلط در جامعه بر این اصل استوار است که تریاک مضر نیست بلکه درمان هر دردی است و باعث قوت قلب، کاهش فشار خون، قند و چربی خون، کاهش درد استخوان می شود و حتی طول عمر را زیاد می کند. 

عده دیگر هم بر این باورند که اگر مواد مخدر سنتی همچون تریاک درست و کنترل شده مصرف شود یا اگر در برخی مناسبت ها مورد مصرف قرار گیرد، فرد معتاد نمی شود؛ این در حالی است که به طور قطع موضوعی به نام مصرف صحیح مواد وجود ندارد. 

البته هنوز برخی طوایف استان های مرزی کشور، مصرف ماده مخدر را یک سرگرمی می دانند و آن را برای میهمانان خاص خود سرو می کنند. 

طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر 2 میلیون و 808 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد. 
کد مطلب : ۱۷۶۳
نام شما

آدرس ايميل شما