۰

راهکارهای کاهش نمک مصرفی با هدف پیشگیری از بیماری ها

تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۶۸۰
راهکارهای کاهش نمک مصرفی با هدف پیشگیری از بیماری ها
سالم خبر : کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، به منظور پیشگیری از بیماری های غیرواگیر راهکارهایی را برای کاهش نمک مصرفی ارائه داد.
 
به گزارش ایفدانا - به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، مهندس مریم قیاسی با اشاره به سیاست های کلان سازمان غذا و دارو مبنی بر کاهش مصرف نمک، چربی و قند، راهکارهای زیر را برای کاهش مصرف نمک برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر ارائه داد.
 
  • از مصرف غذا های فرآیند شده  از جمله سوسیس، كالباس، پیتزا، سیب زمینی های سرخ شده، سس گوجه فرنگی، گوشت های نمك زده، كنسروها و سوپ های آماده تا حد ممکن پرهیز کنید.

    از غذاهای خانگی استفاده کنید: پختن غذاها در منزل باعث كنترل نمك در هنگام پخت می شود.

    استفاده بیشتر از سبزی ها و میوه ها: سبزی ها و میوه ها به طور طبیعی سدیم كمتری دارند بهتر است در كنار هر وعده غذایی از سبزی ها استفاده شود و در میان وعده از میوه ها استفاده شود.

    لبنیات و غذاهای پروتئینی را در برنامه غذایی قرار دهید: لبنیات مانند شیر و ماست كم چربی را به جای پنیر بیشتر مصرف كنید. پنیر حاوی سدیم بیشتری است. گوشت گاو، مرغ، غذاهای دریایی تازه را به جای غذاهای نمك سود شده انتخاب كنید. سوسیس، پیتزا و ....دارای نمك بیشتر است. از مغزهای بی نمك استفاده شود.

    تغییر ذایقه غذایی:  نمك را كم كم كاهش دهید. توجه­تان را بیشتر به طعم طبیعی مواد غذایی داشته باشید. سعی کنید ذایقه فرزندانتان را از همان کودکی به غذاهای کم نمک عادت دهید.

    صرفه نظر از نمك: هنگام آماده کردن غذا سعی كنید به آن نمك نزنید. نمك را از روی میز غذا حذف و از پودر سیر، سبزیجات خشك، ‌آب لیموی تازه یا لیمو ترش، رزماری، زنجبیل، فلفل سیاه و قرمز  و ادویه ها در غذا استفاده كنید.
    خواندن برچسب ها اطلاعات غذایی:  برچسب اطلاعات غذایی(نشانگرهای رنگی) را مطالعه و سعی كنید مواد غذایی با برچسب كم نمك و بی نمك را انتخاب کنید.

    توجه به ادویه و فلفل: غذاهایی مثل سس سویا، كچاپ، ترشی، زیتون، سس سالاد دارای بیشترین نمك هستند. سس های كم نمك انتخاب کرده و  به جای ترشی و زیتون از یك قطعه هویج یا كرفس خام استفاده كنید.

    افزایش مواد غذایی حاوی پتاسیم: مواد غذایی حاوی پتاسیم كه در پایین آوردن فشار خون كمك می كند را انتخاب كنید. پتاسیم در میوه ها، سبزی هایی مثل سیب زمینی، آب گوجه فرنگی، آلو بخارا، گلابی و موز وجود دارد. منابع دیگر پتاسیم ماهی، ماست و شیر ، خرما و آب پرتقال است.
کد مطلب : ۱۶۸۰
برچسب ها
نمک
نام شما

آدرس ايميل شما