۰

اثرات سرطان زایی تابش مستقیم نور آفتاب بر مواد غذایی

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۱۶۶۲
اثرات سرطان زایی تابش مستقیم نور آفتاب بر مواد غذایی
سالم خبر : تابش طیف گسترده مستقیم امواج نور خورشید بالاخص اشعه ماوراء بنفش بر مواد غذایی ، قابلیت تغییر ماهیت شیمیایی و بیوشیمیایی را دارد و در نتیجه باعث فساد مواد غذایی می گردد.
 
به گزارش ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران : تابش طیف گسترده مستقیم امواج نور خورشید بالاخص اشعه ماوراء بنفش بر مواد غذایی ، قابلیت تغییر ماهیت شیمیایی و بیوشیمیایی را دارد و در نتیجه باعث فساد مواد غذایی می گردد.

دکتر محمدی کارشناس تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران  ضمن اشاره به  اثرات مضر و سرطان زایی تابش مستقیم نور آفتاب بر روی موادغذایی و چگونگی نحوه شرایط نگهداری موادغذایی گفت : به عنوان نمونه قراردادن بطری های آب معدنی در معرض مستقیم تابش نور خورشید باعث آزادسازی مواد شیمیایی موجود در بطری و ورود به آب آشامیدنی شده وباعث ایجاد سرطان شده و در معرض خطر جدی قرار گرفتن سلامت مصرف کنندگان می شود.

همچنین قراردادن فرآورده هایی حجیم شده مانند چیپس، پفک و...مقابل نور آفتاب، به دلیل لایه های آلومینیومی که در بسته بندی استفاده شده ، منجر به فساد چربی داخل این فرآورده ها شده و کلسترول موجود در آنها را افزایش میدهد.

دکتر محمدی در ادامه عنوان کرد : به جز فساد مواد غذایی ناشی از تابش مستقیم نور آفتاب، فساد ناشی از عدم رعایت شرایط مناسب نگهداری نیز خواهد بود. هر ماده غذایی شرایط نگهداری خاص خود را دارد برخی نیاز به نگهداری در یخچال و برخی دیگر باید در دمای خشک و خنک نگهداشته شوند، اما با قاطعیت باید اظهار داشت که نگهداری مواد غذایی در معرض تابش مستقیم نور خورشید ، به سرعت آنها را فاسد و مسموم می سازد.  فساد ناشی از عدم رعایت شرایط نگهداری، منفک از فساد ناشی از تابیدن مستقیم نور آفتاب است

وی در خصوص مشخصه بارز فساد کلیه مواد غذایی ادامه داد و گفت : مشخصه بارز فشاد مواد غذایی تغییر در طعم و رنگ آنهاست. مواد غذایی و تنقلات خریداری شده از سوپرمارکت ها که در خارج از فروشگاهها جهت تبلیغ در دید عموم قرار می گیرند، فسادپذیری آنها را افزایش میدهد .

مواد غذایی مانند سس مایونز که حاوی تخم مرغ هستند با وجود پلمپ بودن درب ظرف ، نیاز به نگهداری در یخچال دارند لذا پلمپ بودن و باز نشدن درب بسته های غذایی ، بهانه ای جهت نگهداری در خارج از یخچال برای آن دسته از مواد غذایی که نیاز به رعایت زنجیره دمایی دارند نمی باشد.لذا اکیداً توصیه میشود در هنگام انتخاب و خرید مواد غذایی به رعایت شرایط نگهداری آنها مطابق با آنچه روی بسته بندی درج شده است توجه نمایند.
کد مطلب : ۱۶۶۲
نام شما

آدرس ايميل شما