۱
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

کمبود های دارویی کشور به 65 قلم رسیده است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۵۶
کمبود های دارویی کشور به 65 قلم رسیده است
سالم خبر:  رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه در حال حاضر 60 تا 65 قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد عنوان کرد که این رقم از کمبود مشکل ساز نیست.

 غلامرضا اصغری در نشست خبری دستاوردهای سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب؛ دلایل کمبود دارو را تجویز داروهای خارجی پزشکان و ترخیص دیرهنگام دارو از گمرکات دانست و افزود: این کمبودهای دارویی به سه علت وجود دارد، علت اول این است که برخی بیماران و پزشکان به استفاده از داروی خارجی اصرار دارند.

وی تصریح کرد: سیاست سازمان غذا و دارو این است که 10 درصد سهم بازار را به داروهای خارجی مشابه تولید داخل، اختصاص می دهد بنابراین بطورقطع کمبود داروی خارجی وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره علت دیگر کمبود دارویی اظهارکرد: برخی اقلام دارویی در توزیع ،مشکل دارند مثلا در بارش برف اخیر، برخی اقلام
دارویی بیمارستان ها کم شد چراکه برای توزیع کنندگان مشکل پیدا شده بود یا ممکن است توزیع در استان های مختلف به دلیل ترابری دچار مشکل شود.

اصغری افزود: برخی اقلام دارویی نیز دچار کمبود واقعی شده اند چون سیستم در تنظیم بازار آن دچار مشکل می شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف برخی داروها بیشتر از برآورد است یا ماده اولیه آن به هر دلیلی مثلا ترخیص نشدن از گمرک یا نداشتن استاندارد های لازم رد می شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: گاهی داروها از کارخانه دیگری وارد کشور می شوند که این داروها نیز رد می شوند و تا زمان جایگزینی دارو، کمبود به وجود می آید.

اصغری تاکید کرد: با داروهای حیاتی ، حساسیت ویژه ای داریم و سعی می شود ذخیره کافی 6 ماهه برای مواقع ضروری مانند زلزله درباره این داروها داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 96 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود،اما در عین حال برای چهار درصد داروی مورد نیاز که از خارج وارد می شود، یک میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه می شود.
 
بیشتر مواد خام غذایی از خارج کشور وارد می شود

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بیشتر مواد خام محصولات غذایی ما از خارج کشور وارد می شود.متاسفانه ارقام چند میلیاردی شکر، روغن، چای و برنج وارد کشور می شود. 12 میلیارد دلار در تولید این محصولات داخل کشور عقب هستیم.

اصغری افزود: متاسفانه فقط کمتر از 50 درصد میزان مورد نیاز فرآورده های آرایشی و بهداشتی داخل کشور تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد:محصولاتی که توسط صنایع غذایی تولید می شود، کافی است و بخش قابل توجهی از آنها صادر می شود و امیدواریم بازار صادراتی ما، نیاز کشورهای منطقه و همجوار را پوشش دهد.
 
محصولات تراریخته باید برچسب داشته باشند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: محصولات تراریخته باید برچسب داشته باشند و در ایران علاوه بر آزمایشگاه ستادی، هشت آزمایشگاه محصولات تراریخته وجود دارد.

اصغری در پاسخ به سئوال در مورد انجام یک طرح تحقیقاتی در یزد افزود: در این طرح، دانشجویی برای پایان نامه خود به تعداد ی حیوان، محصولات تراریخته خورانده و سپس ارگانهای آنها را بررسی کرده بود و نتیجه گرفته بود که ارگانها سالم هستند پس تراریخته مضر نیست.
وی ادامه داد: روش آزمایش این طرح، مورد قبول نیست و چون این طرح به بحث طرفداران و مخالفان تراریخته دامن زد، دانشگاه تذکرات لازم را داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ژن محصول تراریخته، درست در همان محل تعیین شده، تغییر کرده باشد، در کشور تولید کننده مصرف شود و مورد تایید اتحادیه اروپا هم باشد، اجازه مصرف در ایران را دارد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کارخانه ها را ملزم کردیم که نصب برچسب محصولات تراریخته را رعایت کنند، فقط روغن در ایران، تراریخته است.
 
موضوع خروج داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه، منتفی است

رئیس سازمان غذا و دارو اظهارداشت: خروج داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه ، هیچ صرفه ای برای این سازمان ندارد و این موضوع در شورای عالی بیمه مصوب شد اما در هیات دولت تصویب نشد و کلا منتفی شده است.
اصغری افزود: نظر ما این بود که اگر پولی از این محل ذخیره شود برای بیماران صعب العلاج هزینه شود و به همین دلیل از آن دفاع می کردیم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: چهار هزار میلیارد تومان به مطالبات دارویی اختصاص یافت که فعلا فقط دو هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

اصغری افزود: از دو هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده، 400 میلیارد تومان آن بین داروخانه‌ها تقسیم شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مطالبات بیمه سلامت به داروخانه‌ها تا شهریور 96 تسویه شده است و امید است تامین اجتماعی نیز این کار را انجام دهد.

اصغری افزود: یکهزار و ششصد میلیارد تومان نیز برای پرداخت بدهی های دارویی و تجهیزات پزشکی بین دانشگاه های علوم پزشکی تقسیم شده که 60 درصد آن برای بدهی دارویی و 40 درصد آن برای بدهی تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم اعتبار تقسیم شده بین دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان این هفته به شرکت های پخش دارویی و تجهیزات پزشکی داده شده باشد.

اصغری تصریح کرد: هر روز 700 میلیارد تومان به مطالبات دارویی افزوده می شود، از نظر ما معوقات تا چهار ماه، معمول است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: صندوق های بیمه خالی مانده اند و علت آن، این است که دولت تعداد زیادی را رایگان بیمه کرده است و علاوه برآن، 23 میلیون نفر روستایی نیز پولی بابت بیمه نمی پردازند.

این مقام افزود: قرار بوده دولت پول اینها را از محل حذف یارانه ها تامین کند که محقق نشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبود تجهیزات پزشکی وجود دارد چون بیمارستان ها به دلیل مشکل نقدینگی توان خرید تجهیزات پزشکی گران قیمت را ندارند و بیماران را در نوبت می گذارند.

اصغری افزود: چون پرداخت شرکت های تجهیزات پزشکی عقب افتاده است، دیگر نسیه نمی فروشند.
وی درباره تفویض امور تجهیزات پزشکی به سازمان استاندارد نیز گفت: وظایف سازمان غذا و دارو در بخش تجهیزات پزشکی به قوت خود باقی است اما به سازمان استاندارد نیز تفویض شده و به شکل موازی انجام می شود.
 
کد مطلب : ۱۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما