۰

نویدى تازه براى بیماران سرطانى

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۵۵۲
نویدى تازه براى بیماران سرطانى
سالم خبر : مسئول بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی رویان در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان برخى سرطان‌ها توضیحاتی داد.
 
به گزارش سالم خبر از خبرنگاران جوان ؛ سلول‌های بنیادی سلول‌های ریزی هستند که در بدن با تقسیم، تولید و تکثیر می‌شوند، این سلو‌ل‌ها چند سالی است که به کمک محققان آمده‌اند تا  بسیاری از بیماری‌ها را درمان کنند؛ این سلول‌های مفید تقريبا در  تمام بافت‌های بدن يافت می‌شوند و به نوعی مسئول ترميم این بافت‌ها به شمار می‌روند.

پژوهشگاه رویان با استفاده از این سلول‌های بنیادی موفق به درمان و بهبودی برخی بیماری‌ها شده است؛ بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی از جمله بخش‌هایی است که در پژوهشگاه رویان  فعالیت می‌کند و به برخی نتایج علمی دست یافته است.

بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی پژوهشگاه رویان به منظور خدمات رسانی به افرادی که مبتلا به بیماری‌های مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان هوچکین، آنمی آپلاستیک، لوسمی حاد لنفوئیدی، آنمی سلول داسی شکل و غیره هستند را آغاز کرده است.

 منیره محمد مسئول بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی رویان در خصوص استفاده از سلول بنیادی در بانک خون محیطی اظهار کرد: بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در اوایل سال 1387 برنامه انجماد و ذخيره سازی خون محیطی را به منظور خدمات رسانی به افرادی که مبتلا به بیماری‌های مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان هوچکین، آنمی آپلاستیک، لوسمی حاد لنفوئیدی، آنمی سلول داسی شکل و غیره  هستند را به طور رسمی در پژوهشگاه رویان آغاز کرد که از سال 1396 این خدمات توسط شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در حال ارائه است.

استفاده از سلول‌های بنیادی در روش شیمی درمانی

مسئول بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی رویان بیان کرد: در بانک خون محیطی انواع مختلفی از سلو‌‌ل‌ها شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و سلول‌های پیش‌ساز خون‌ساز وجود دارند؛ ،شيمى درمانی و پرتو درمانی بر سرعت تقسیم سلول تاثیر می‌گذارد.

محمد ادامه داد: سلول‌های مغز استخوان توسط شیمی درمانی و پرتو درمانی از بین می‌روند و برای بازیابی این سلول‌های از دست رفته، سلو‌‌ل‌های بنیادی فراخوانده می‌شوند؛ سلو‌‌ل‌های بنیادی فراخوانی شده به خون محیطی، می‌توانند منبع مفیدی برای احیاء سیستم خون‌ساز و سیستم ایمنی فرد بیمار پس از شیمی درمانی‌های شدید باشند.

سلول بنیادی در ترمیم تومورهای جامد جانشین شیمی درمانی می‌شود

وی افزود: امروزه از پیوند اتولوگ سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی به صورت گسترده‌ای در درمان سرطان‌هایی که با دوز بالا شیمی درمانی می‌شوند، استفاده می‌شود؛ این روش نه تنها برای انواع سرطان‌های خونی استفاده می‌شود بلکه برای تومورهای جامد که حساس به روش شیمی درمانی هستند از جمله سرطان سینه و سرطان سلو‌‌ل‌های کوچک ریوی نیز کاربرد دارد، همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند تزریق متوالی سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی می‌تواند باعث افزایش شدت و قدرت شیمی درمانی شود.

مسئول بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی رویان تشریح کرد: در حال حاضر مرکز پیوند بیمارستانها و موسسات بسیاری  از روش درمانی سلول بنیادی در بانک خون محیطی استفاده می‌کنند و قابل ذکر است ارائه خدمات از طرف بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی رویان به تمام مراکز پیوند در کشور که آمادگی لازم را داشته باشند قابل انجام خواهد بود.

محمد در خصوص خدمات قابل ارائه بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی رویان، گفت: این خدمات شامل جداسازی RBC، Osteoclast، Osteoblast، Adipose از مغز استخوان،  فریز و نگهداری سلو‌‌ل‌های بنیادی مغز استخوان، جداسازی RBC از خون محیطی، فریز و نگهداری سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی است.

وی در پایان یاد آور شد: هدف سلول بنیادی در بانک خون محیطی، انجماد این سلول‌های بنیادی است که یک روش درمانی مناسب برای ذخیره سازی طولانی مدت این سلول‌ها  به منظور کمک به بیماران به شمار می‌رود.
کد مطلب : ۱۵۵۲
نام شما

آدرس ايميل شما