۰

سالانه 11 هزار نفر در کشور با مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۱۵۳۹
سالانه 11 هزار نفر در کشور با مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند
سالم خبر: عضو کمیته علمی هیجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی اعلام کرد: براساس آمار موجود سالانه 11 هزار نفر در کشور به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند این درحالیست که حدود 11 درصد از مردم در کشور سیگاری هستند.

رامین ابریشمی در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه براساس آمار جهانی 70 درصد مرگ های ناشی از سیگار در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، افزود: در ایران سالیانه حدود 55 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که علاوه بر هزینه های مستقیم به طور تقریبی حدود 30 هزار میلیارد تومان جهت درمان بیماری های ناشی از سیگار هزینه می شود.

وی ادامه داد: براساس آمار جهانی 70 درصد مرگ های ناشی از سیگار در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد و در دنیا سالیانه 5 میلیون نفر به دلیل مصرف سیگار از بین می روند.

ابریشمی علل مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری های انسدادی مزمن ریه همچون برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری های عروقی کرونر و سکته مغزی دانست و گفت: سیگار کشیدن قابل پیشگیری ترین علت مرگ در دنیا است و موجب آسیب به بخش های مختلف بدن همچون چشم، ریزش مو، پیرشدن و چروک پوست، بیماری های ریه، اختلالات جنسی در زنان و مردان، پوکی استخوان، سرطان های مختلف اعم از معده، مثانه،  کلیه، رحم، ریه، دهانه رحم و... می شود.

70 درصد سیگاری ها تمایل به ترک دارند

ابریشمی با بیان اینکه 70 درصد سیگاری ها تمایل به ترک دارند، بیان کرد: نیمی از این تعداد طی یکسال گذشته اقدام به ترک سیگار کرده اند. چون ترک سیگار خطر مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با سیگار را کاهش می دهد و روش های مختلفی برای ترک سیگار همچون ترک ساده، ترک به کمک دارو درمانی و روان درمانی وجود دارد.

وی سیاست هایی همچون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، آموزش همگانی، افزایش قیمت سیگار و مالیات بر دخانیات، رسانه های جمعی و ممنوعیت استعمال دخانیات از سوی شرکت ها و محیط های شغلی می تواند بر کاهش مصرف دخانیات تاثیرگذار باشد.

داروسازان آموزش دیده به افراد سیگاری می توانند کمک کنند

عضو کمیته علمی هیجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی گفت: براساس مطالعات انجام شده داروسازان در زمینه ترک سیگار آموزش کافی دیده اند می توانند بر ترک سیگار افراد سیگاری کمک کنند. چون یک داروساز آموزش دیده می تواند با تسلط کافی بر شرایط بیمار همچون مدت زمان اعتیاد به سیگار روزانه، سایر بیماری های فرد، عوارض جانبی و تداخلات دارویی بهترین رژیم درمانی مناسب را لحاظ کند.

ابریشمی ادامه داد: پایش روند ترک سیگار و رفع مشکلات ایجاد شده جهت ترک موفق تر، آسان‌تر خواهد بود و در این راستا لازم است مسوولان امر قوانین و تسهیلات لازم را برای ایجاد کلینیک های ترک سیگار که از سوی داروسازان مدیریت می شود را ایجاد کنند.
 
 
کد مطلب : ۱۵۳۹
نام شما

آدرس ايميل شما