۰

کاهش حمایت بیمه ای از 24 داروی بیماری خاص صحت ندارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۴۸۴
کاهش حمایت بیمه ای از 24 داروی بیماری خاص صحت ندارد
سالم خبر: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کاهش حمایت بیمه ای از 24 داروی بیماران خاص صحت ندارد.

دقایقی پیش نامه ای در سطح رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه رییس سازمان غذا و دارو در نامه ای خطاب به وزیر بهداشت خواستار کاهش پوشش بیمه ای برای 24 قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج از 10 تا 90 درصد به 30 تا 70 درصد شد.

کیانوش جهانپور درگفت و گو با سالم خبر با کذب خواندن این خبر اعلام کرد: این نامه قدیمی و مربوط به سه ماه پیش است ضمن آنکه مربوطه به داروهایی می شود که طی بحث ها و بررسی های کارشناسی انجام شده تعرفه آنها می تواند تغییر کند.

وی افزود: وقتی طبق بررسی های کارشناسی در دنیا ثابت می کنند که برخی داروها تفاوت درمانی و اثربخشی قابل توجهی با سایر داروهای هم گروه درمانی و مشابه خود ندارند، دلیلی وجود ندارد که هزینه بیشتری برای آنها داده شود و به جز در موارد خاص، باید مانند بقیه داروها از پوشش بیمه ای معمول برخوردار باشند.

جهانپور تاکید کرد: این نامه که حاصل یک کارشناسی گسترده و زمان بر، بر اساس شواهد علمی معتبر در جهان و نه فقط در ایران بود، در شورای عالی بیمه بررسی  و مطرح شد و در نهایت از میان این 24 قلم، تنها سه مورد آن مورد تایید و به هیات وزیران پیشنهاد شد که اگر دولت قبول کند، آن سه مورد اجرایی شوند، اما هنوز همین سه مورد هم قطعی و ابلاغ نشده اند.

وی افزود: اما در مورد 21 قلم داروی دیگر، شواهد دارویی موجود پس از بررسی مجدد در این شورا رد و تصمیم بر آن شد که کماکان حمایت های بیمه 10 تا 90 درصد از آنها ادامه پیدا کند.  

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه قرار نیست هر دارویی از حداکثر حمایت دارویی برخوردار شود، گفت: دارویی باید حمایت حداکثری داشته باشد که هزینه اثربخشی لازم را داشته باشد، ضمن آنکه باید این هزینه اثربخشی در مقایسه با سایر درمان ها و داروهای مشابه به طور چشم گیری برتری داشته باشد.

وی افزود: انتشار این نامه کارشناسی پس از سه ماه که ده ها فرایند طی این مدت بر روی آن انجام شده، در رسانه ها و در شرایط فعلی که جامعه نیاز به آرامش دارد اتفاق پسندیده ای نبود.

با این حال هرچند پس از وقوع چنین شیطنت هایی که از دل خود سازمان های دولتی بیرون می آید، انگ نهایی بر پیشانی رسانه ها می خورد، اما باید مسوولان را به این نتیجه برساند که در روزگاری که هیچ مساله ای از دید عموم پنهان نمی ماند باید با مردم شفاف تر و صادق تر برخورد کنند. 
 
کد مطلب : ۱۴۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما