۰

معجزه‌ای به نام HLA در پیوند اعضا

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۴۸۰
معجزه‌ای به نام HLA در پیوند اعضا
سالم خبر : پانسمان‌هایی از جنس سلول‌های بنیادی خدمتی که با استفاده از فناوری‌های داخلی بسیاری از درد‌ها را تسکین می‌دهند.
 
به گزارش سالم خبر پژوهشگاه رویان با استفاده از سلول‌های بنیادی توانسته‌ به  بسیاری از اهداف امید بخش در بهبودی حال بیماران صعب العلاج دست پیدا کند؛ یکی از این هدف‌ها استفاده از بانک خون بندناف است که پژوهشگران با استفاده از سلول‌های بنیادین خون بند ناف  توانسته‌اند محصولات و خدمات دانش‌بنیان در حوزه سلامت‌محور را توسعه دهند.

طی تحقیقاتی در پژوهشگاه رویان، دانش فنی تولید پانسمان‌های بیولوژیک مشتق از پرده جنین در حال تکمیل شدن است و این پژوهشگاه موفق به کسب بسیاری از مزایای سلول‌های بنیادی در این راستا شده است؛ سلول‌های بنیادی که در پروژه‌های تحقیقاتی رویان استفاده می‌شوند خاصیت عمده‌ای دارند، این سلول‌ها می‌توانند سیستم ایمنی را ترمیم کنند و نقش واسطه‌ای بین بافت‌های آسیب دیده و سایر سلول‌ها داشته باشند.

اشکان مزدگیر مدیر توسعه محصولات و خدمات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان به خبرنگاران جوان گفت : شرکت فناوری بن یاخته های رویان از سال ١٣٨٤ ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و تاکنون موفق به ذخیره سازی بیش از 95  هزار نمونه شده است؛ با توجه به اینکه یکی از راهبردهای اصلی این مجموعه توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه سلامت انجام شده است، در سال‌های اخیر تلاش چشمگیری در راستای ارائه محصولات و خدمات نوین با تکیه بر دانش و توان داخلی صورت پذیرفته است.

مزدگیر ادامه داد: در این راستا در 2 سال اخیر این مجموعه موفق به تولید پانسمان‌های بیولوژیک مشتق از پرده آمنیوتیک جنینی شده است، به علاوه ارائه خدمات ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی همچنین تعیین شاخص‌های ژنتیکی بیماران و سایر متقاضیان از دیگر خدمات نوین قابل ارائه توسط این مجموعه محسوب می شو

تولید پانسمان‌های بیولوژیکی مشتق از پرده آمنیوتیک

این مدیر توسعه محصولات در خصوص پانسمان‌های بیولوژیکی مشتق از پرده آمنیوتیک تشریح کرد: پرده آمنیوتیک (آمنیون) داخلی‌ترین لایه جفت است و آستر حفره کیسه آمنیوتیک محسوب می شود؛ پرده آمنیون از بافت خارج جنینی تشکیل شده و حاوی ترکیبات جنین و مادر است که از یک لایه سلول‌های پوششی، یک غشاء پایه و ماتریکس بافت پیوندی بدون عروق تشکیل شده است.

مزدگیر افزود: پرده آمنیون به عنوان یک پوشش زیستی طبیعی و یک ماتریکس کلاژنی خارج سلولی عمل کرده و به حرکت سلول‌ها کمک می‌کند، آمنیون در کاربردهای درمانی مختلفی، به خصوص در درمان سوختگی‌های پوستی، ممانعت از چسبیدگی بافت در جراحی سر، گردن، شکم، اندام تناسلی ، ادراری و حنجره استفاده می شود.
وی بیان کرد: آمنیون در ابتدا برای پیوند پوست در سال 1910 مورد استفاده قرار گرفت، متعاقباً آمنیون در درمان سوختگی‌ها، ایجاد پانسمان‌‎های جراحی و ترمیم حفره دهانی، مثانه، واژن و غیره مفید تشخیص داده شد، پرده آمنیون به عنوان پوشش برای ترمیم زخم‌های مزمن ناحیه پا در بیماران دیابتی  همچنین به عنوان یک پوشش بیولوژیک برای سوختگی‌ها استفاده شده است.

این مدیر توسعه محصولات با اشاره به کارایی آمنیون گفت: آمنیون وقتی قبل از پیوند، بر روی زخم‌های مزمن قرار می گیرد، تاثیر مثبت بر پیوند پوست می‌گذارد که این مربوط به ویژگی جلوگیری از رگزایی آمنیون است، ویژگی‌های متفاوت آمنیون مثل کاهش التهاب،کاهش ورم، مهار رگزایی و غیره آن را ابزاری مفید برای کاربردهای چشم پزشکی کرده است.

مزدگیر با بیان اینکه سه نوع کاربرد برای پیوند آمنیون انسانی در بازسازی سطح چشم وجود دارد، افزود: از جمله کاربردهای این ماده در چشم پزشکی، می‌توان به بازسازی سطح رابط (جراحی ناخنک، برداشتن تومور رابط، ترمیم ترشح تاول، ذوب صلبیه، تشکیل فورنیکس، سوختگی شیمیایی) و بازسازی سطح قرنیه (نقص مخاطی مزمن، بافت بنیادی غیر قابل درمان،کمبود سلول های بنیادی لیمبوس جزئی و کلی، تاول دردناک) اشاره کرد.

ارائه خدمات بانک سلول‌های بنیادی خون محیط

وی اظهار کرد: پیوند اتولوگ سلول‌های بنیادی خون محیطی، به صورت گسترده‌ای در درمان سرطان‌ها با دوز بالای شیمی درمانی استفاده می‌شود؛ این روش نه تنها برای انواع سرطان‌های خونی استفاده دارد، بلکه برای تومورهای جامد که حساس به روش شیمی درمانی هستند از جمله سرطان سینه و سرطان سلول‌های کوچک ریوی نیز کاربرد دارد، همچنین تزریق متوالی سلول‌های بنیادی خون محیطی می‌تواند باعث افزایش شدت و قدرت شیمی درمانی شود.

این مدیر توسعه محصولات ادامه داد: علاوه بر این از پیوند اتولوگ این سلول‌ها برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان هوچکین، لوسمی میلوئیدی حاد، نوروبلاستوما، تومورهای زایا و انواع بیماری‌های اتوایمیون استفاده می‌شود؛ در اوایل سال 1387 برنامه انجماد و ذخيره سازی خون محیطی به منظور خدمات رسانی به بیمارانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان هوچکین، آنمی آپلاستیک، لوسمی حاد لنفوئیدی، آنمی سلول داسی شکل و غیره  بطور رسمی در پژوهشگاه رویان آغاز شد.
 مزدگیر تشریح کرد: از اواخر سال 1396 ارائه این خدمات به شکل وسیع به بیماران سراسر کشور توسط شرکت فناوری بن یاخته های رویان صورت می‌پذیرد.

ارائه خدمات تعیین HLA

وی بیان کرد: آنتی ژن‌های لکوسیت انسانی (Human Leukocyte Antigen‌)‌  یا آنتی ژن‌های مجموعه سازگار، بافت اصلی ملکول‌های پروتئینی روی سلول‌های مختلف بدن مثل گلبول‌های سفید، سایر سلول‌های بافت‌ مختلف بدن (مثل پوست، کلیه، قلب، ریه و سایر اعضاء) هستند؛ این آنتی ژن‌ها انواع مختلف دارند و در پیوند اعضا و پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز نقش دارند.

این مدیر توسعه محصولات ادامه داد: ژن‌های HLA در پیوند اعضا و مغز استخوان نقش حیاتی دارند، شرط اصلی گرفتن پیوند، یکسان بودن وضعیت ژن‌های HLA، به ویژه ژن‌های HLA کلاس II در فرد گیرنده و دهنده است؛ به همین دلیل تعیین دقیق ژنوتیپ این ژن‌ها با قدرت تفکیک بالا، در پیوند، فوق‌العاده ضروری خواهد بود.

مزدگیر افزود: از ابتدای سال 1396 ارائه خدمات تعیین HLA بر اساس درخواست پزشکان بر روی انواع نمونه‌های زیر در مجموعه شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ممکن شده است؛  تست‌های درخواستی بر روی انواع نمونه‌های خون بند ناف، خون محیطی، نمونه آسپیره مغز استخوان، بزاق دهان و  ژنوتیپ تمامی لکوس‌ها، تشخیص HLA در ارتباط با بیماری انجام شده است.
کد مطلب : ۱۴۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما