۰
تهدید بیماری های میکروبی جدی است

این سبزیجات طعم فاضلاب می دهند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۱۴۵۹
این سبزیجات طعم فاضلاب می دهند
سالم خبر: مصرف سبزیجاتی که با آب های آلوده و فاضلاب آبیاری می شوند، می تواند منجر به بروز بیماری های خطرناکی همچون اسهال و استفراغ و تب روده شود که تهدید جدی برای سلامت افراد تلقی می شود.

 بررسی ها نشان می دهد که یکی از راه های انتقال بیماری ها، از طریق مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که با استفاده از آب های آلوده و فاضلاب، تهیه شده اند. بطوریکه شایع ترین بیماری ناشی از مصرف سبزیجات و صیفی جات آبیاری شده با فاضلاب، اسهال و استفراغ و تب روده است. 

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با عنوان این مطلب که بخشی از مزارع جنوب تهران و استان البرز با فاضلاب خام و خطرناک آبیاری می شود، گفت: ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کشور با فاضلاب آبیاری می شود.

وی، بازچرخانی فاضلاب را راهکاری مهم برای مقابله با بحران آبی و استفاده از آن در کشاورزی برای پیشگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب دانست و افزود: بارها به سازمان حفاظت محیط زیست تذکر داده و از سازمان بازرسی خواستار ورود به این موضوع شدیم اما متاسفانه این معضل رفع نشده و نظارت دقیقی بر نحوه آبیاری مزارع صورت نمی گیرد.

پاپی زاده با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینکه خشکسالی و کمبود منابع آب در روی آوردن کشاورزان به استفاده از فاضلاب برای آبیاری موثر بوده است، ادامه داد: باید با تشدید نظارت ها از فعالیت مزارعی که با فاضلاب آبیاری می شوند جلوگیری کرد زیرا سلامت مردم در معرض تهدید قرار می گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، بر ضرورت ورود جدی تمامی دستگاه های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو، استاندارد، بازرسی قوه قضائیه به موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب تاکید کرد و گفت: صحت و سقم آبیاری مزارع جنوب با فاضلاب باید بررسی و اطلاع رسانی شود زیرا این موضوع با سلامت مردم سر و کار دارد.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفت و گو با مهر، به عوارض مصرف این نوع سبزیجات و صیفی جات که با آب های آلوده آبیاری شده اند، اشاره کرد و گفت: در فاضلاب و آب های آلوده، میکروب های مقاوم به درمان وجود دارد که باعث بیماری زایی می شود. همچنین وجود تخم انگل در این قبیل محصولات کشاورزی، می تواند خطراتی برای سلامت افراد مصرف کننده این محصولات به همراه داشته باشد.

وی افزود: وقتی تخم انگل به همراه سبزی و صیفی جات وارد بدن می شود، تبدیل به انگل شده و در نقاط مختلف بدن رشد می کند که می تواند مشکلات عدیده ای برای فرد به همراه بیاورد.

خسرونیا، خوردن سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب و آب های آلوده توسط دام ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه این دام ها نیز با خوردن این نوع سبزیجات، بیمار می شوند که مشکلاتی به همراه دارد.

وی با عنوان این مطلب که ما عادت داریم سبزیجات و صیفی جات را نشسته در یخچال قرار دهیم، افزود: این وضعیت، می تواند منجر به انتقال بیماری شود. ضمن اینکه با همان دست هایی که با سبزیجات آلوده تماس داشته اند، سایر مواد خوراکی و غذایی را آلوده می کنیم.

خسرونیا، افزایش ناگهانی موارد ابتلا به اسهال و استفراغ در شهرها را ناشی از مصرف سبزیجات و صیفی جات آلوده عنوان کرد و گفت: متاسفانه وقتی موارد این قبیل بیماری ها زیاد می شود، عنوان می کنند که علت ویروسی است، در حالی که علت بروز آن میکروب است.

وی ادامه داد: هندوانه ای که نشسته قاچ می کنیم، می تواند منشا انتقال آلودگی باشد. چون پوست این میوه بر روی زمین آلوده قرار داشته که حاوی میکروب های زیادی هستند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به مردم توصیه کرد که اولا در هنگام تهیه سبزی و صیفی جات مطمئن شوند که با آب آلوده و فاضلاب به عمل نیامده اند و اگر مطمئن نیستند، حتما آنها را ضدعفونی کنند.
خسرونیا با عنوان این مطلب که وجود تخم انگل بر روی محصولات کشاورزی همچون سبزیجات و کاهو، منشا انتقال آلودگی به بدن شده و منجر به ناراحتی روده ای می شود، افزود: اسهال و استفراغ و تب روده، از جمله بیماری های شایع ناشی از مصرف سبزیجات و صیفی جات آلوده است.

وی تاکید کرد: مصرف مداوم این قبیل سبزیجات و صیفی جات آلوده، باعث می شود که بدن به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده و در نتیجه، بیماری مزمن شود. 
کد مطلب : ۱۴۵۹
برچسب ها
سبزیجات فاضلاب
نام شما

آدرس ايميل شما