۰
ضرورت تکمیل برنامه واکسیناسیون آبله مرغان و زونا در جهان

استرس؛ ویروس خفته بیماری زونا را بیدار می‌کند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۴۴۹
استرس؛ ویروس خفته بیماری زونا را بیدار می‌کند
سالم خبر: ویروس واریسلا-زوستر (VZV) یا ویروسی که موجب ابتلا به آبله مرغان و زونا می‌شود در تمامی دنیا وجود دارد اما مساله با اهمیت برخلاف باورهای عمومی این است که تنها افرادی به زونا مبتلا می‌شوند که پیش تر به بیماری آبله مرغان مبتلا شده باشند.
 
به گزارش سالم خبر، شانس ابتلای افراد به بیماری زونا با بالا رفتن سن، افزایش پیدا می‌کند زیرا با افزایش سن سیستم ایمنی بدن افراد تضعیف می شود. اما شیوع این بیماری در کشورهای مختلف دنیا تقریبا یکسان است و به وضعیت آب و هوایی و حتی وضعیت ژنتیکی ارتباطی ندارد. با هر عاملی بیماری زونا به جوش های تاولی مانند دردناکی آغار می شود که می تواند به صورت خوشه ای روی هر قسمت از بدن ظاهر شود. اگر چه این جوش ها اطراف کمر بیشتر دیده شده است و سمت پیشانی و اطراف چشم را بیشتر نشانه می رود.
 
اصلی ترین فاکتور اثرگذار روی احتمال ابتلا به این بیماری،عملکرد سیستم ایمنی بدن است. هر چه سیستم ایمنی ضعیف تر باشد، شانس ابتلا به بیماری بیشتر است . افرادی که دارای ویروس خفته VZV هستند و در این دوره بارها با کودکان یا بزرگسالانی که  به بیماری آبله مرغان مبتلا شده اند برخورد می کنند، سیستم ایمنی قوی تری دارند . هر چه مواجهه این افراد با  افراد مبتلا به آبله مرغان بیشتر باشد، شانس ابتلای آنها در سالمندی به بیماری زونا کمتر خواهد شد.
 
یکی دیگر از فاکتورهایی که ریسک ابتلا به زونا را بیشتر می‌کند، وضعیت روانی فرد است. هرچه فرد دارای سطح بالاتری از استرس و مشکلات روانی باشد، احتمال ابتلای او به بیماری زونا بیشتر خواهد شد.
 
براساس مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کارولینای شمالی، هر چه فرد از نظر روانی در سلامت بالاتری باشد، شانس ابتلای او به این بیماری در سن سالمندی  کمتر است اما هیچ ارتباطی بین شانس ابتلا به این بیماری و وضعیت ژنتیک، جنسیت و محل زندگی یافت نشده است.
 
ارتباط ابتلا به زونا با تزریق واکسن آبله مرغان
 
مطالعات بسیاری بر نرخ ابتلا به بیماری زونا و هزینه های درمانی آن در سال‌های اخیر انجام شده است . این مطالعه نشان داد  از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون که  تزریق واکسن آبله مرغان در امریکا اجباری شد و در برنامه واکسیناسیون کودکان قرار گرفت، نرخ ابتلا به زونا در سالمندان این کشور افزایش یافته است که دلیل این مساله هم کمتر بودن ابتلای کودکان به آبله مرغان و افت سیستم ایمنی بدن بزرگسالان در برابر این ویروس و در نهایت بیشتر شدن شانس ابتلا به زونا است.
 
مطالعات اخیر در امریکا نشان داد از زمانی ‌که همه کودکان این کشور واکسن آبله مرغان را دریافت می‌کنند، هزینه‌های بیمارستانی برای درمان بیماران مبتلا به زونا سالانه ۷۰۰ میلیون دلار رشد کرده است.
 
مطالعه انجام شده توسط دانشگاه میشیگان نشان داده است به دنبال همگانی شدن واکسن آبله مرغان در امریکا، احتمال ابتلای کودکان به این بیماری کمتر و شمار مبتلایان به زونا در افراد بالای ۶۰ سال در امریکا ۹۰ درصد رشد کرده است. مساله مهم این است که با همه گیر شدن واکسن آبله مرغان در کشورهای بیشتری از دنیا، باید به تدریج شاهد افزایش شمار مبتلایان به زونا در دنیا باشیم. به خصوص که متوسط سنی جمعیت ساکن در دنیا هم رشد کرده است وهمین افزایش سن یک فاکتور بسیار مهم در ابتلا به زونا در دنیا است.
 
به همین دلیل است که دانشمندان در مورد ضرورت تکمیل برنامه واکسیناسیون در کشورها تاکید می کنند و بر این باورند که در صورتی‌که واکسن آبله مرغان برای کودکان اجباری می شود، باید  بزرگسالان به خصوص افرادی که بیش از۶۰ سال دارند در بازه های زمانی مشخص واکسن زونا را دریافت کنند . در این صورت است که شانس ابتلا به هر دو بیماری دردنیا کم  خواهد شد.
کد مطلب : ۱۴۴۹
نام شما

آدرس ايميل شما