۰
رئیس اداره مبارزه با سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

 سیستان و بلوچستان رتبه نخست در ابتلا به بیماری سل

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۴۴۵
 سیستان و بلوچستان رتبه نخست در ابتلا به بیماری سل
سالم خبر: رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت اعلام کرد: استان های سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، هرمزگان و خراسان بیشترین بیماران مبتلا به سل را در خود جای داده اند و دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان رتبه های نخست و دوم در ابتلای این بیماری قرار دارد.

مهشید ناصحی در گفت و گو با سالم خبر افزایش تردد در اماکن مختلف و حضور افاغنه را از عوامل تهدیدکننده و موجب شیوع بیماری سل دانست و گفت: میزان شیوع هر بیماری با یک مکانیسم و براساس بار آن بیماری سنجیده می شود. چنانچه بیماری های سل، وبا و مالاریا که جزو بیماری های واگیردار هستند براساس بار بیماری سنجیده می شوند که بر این اساس استان های سیستان و بلوچستان و گلستان در انتقال این بیماری در رتبه نخست و دوم قرار می گیرند. البته میزان بروز موارد سل در مرزهای ایران با کشورهای ترکیه، افغانستان، عراق و پاکستان به چشم می خورد که این همجواری و ترددهای مرزی در دهه‌ها و سال‌های گذشته می‌تواند بر میزان ابتلا به سل تاثیر داشته باشد.
وی ادامه داد: طبق آمارهای بدست آمده از بیماری سل که جزو بیماری های عفونی و واگیردار  است این بیماری انتقال پیدا نمی کند اما با این حال30 درصد از کشور مبتلا به سل هستند.

رئیس اداره مبارزه با سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اعتیاد و استعمال سیگار، دیابت، سوء تغذیه نارسایی کلیه پیوند، دریافت داروهای ضد سرطان و کورتون طولانی مدت و آلودگی ویروس    HIV را از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن دانست که احتمال ابتلا به سل را افزایش می دهند و بیمار را در شرایط خطرساز قرار می دهد.
                          
طول درمان کامل بیماری سل حداقل 6ماه است


وی در ادامه با اشاره با اینکه طول درمان کامل بیماری سل حداقل 6ماه است، افزود: از آنجا که در این بیماری پس از دو هفته درمان دارویی بخش قابل توجهی از میکروب ها (بیش از 90 درصد) از بین می روند، بیمار احساس بهبودی چشمگیری کرده و به اشتباه تصور بهبودی کامل یافته و داروھای خود را قطع می کند و متاسفانه این قطع خودسرانه دارو موجب بازگشت دوباره بیماری و تبدیل آن به  سل مقاوم به دارو می شود.

ناصحی با بیان اینکه سل یک بیماری واگیردار باکتریایی است که بر اثر تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل از نوع ریوی منتقل می شود، افزود: سل می تواند 10 تا 15 نفر را در سال آلوده کند، بنابر این تشخیص سریع این بیماری مانع انتشار آن را می‌شود در حال حاضر یک سوم جمعیت بشری به میکروب سل آلوده‌اند اما به این بیماری نیستند و آلودگی را انتقال نمی دهند، اما 5 تا 10 درصد این افراد احتمال ابتلا به بیماری به دلیل تضعیف سیستم ایمنی به هر دلیل در طول عمر خود دارند.
                        
نقش رسانه ها در اطلاع رسانی بیماری سل به مردم


وی بر نقش رسانه ها در اطلاع رسانی به آحاد جامعه که از بیماری سل و عوامل آن آگاهی ندارند تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه بیماری سل قابل درمان است اما هنوز تعدادی افراد تصور غلطی از این بیماری دارند و هیچ گونه آگاهی نسبت به آن ندارند که رسانه ها می توانند در این مورد کمک کنند.
 
 
کد مطلب : ۱۴۴۵
نام شما

آدرس ايميل شما