۰

درج برچسب روی محصولات با منشاء تراریخته الزامی است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۱۳۵۸
درج برچسب روی محصولات با منشاء تراریخته الزامی است
سالم خبر: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: درج برچسب، روی محصولات با منشاء تراریخته الزامی است و بر اساس ابلاغ این سازمان، محصولی که نمونه مشابه تراریخته در بازار دارد نیز ملزم به ثبت تراریخته نبودن در سامانه مربوطه است.

به گزارش سازمان غذا و دارو غلامرضا اصغری هر چند اظهارداشت که تاکنون محصول تراریخته داخلی خاص و جدیدی که مجاز به مرحله تولید باشد در کشور نداریم در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که هر تولید کننده که در سال ٩٧ به محصول با منشاء تراریخته خود، برچسب تراریخته نزده باشد تخلف کرده است و با او قاطعانه برخورد می شود.

وی خاطرنشان کرد: فعلا فقط برخی دانه های روغنی که برای روغن کشی استفاده می شود به همراه پنبه که بیشتر در صنایع نساجی مصرف می شود، تراریخته مجاز و البته اغلب وارداتی است.

اصغری اضافه کرد: از لحاظ قانونی بطور کلی مشکلی برای تولید این محصولات بشرط تایید ایمنی، ایمنی زیستی و سلامت آنها وجود ندارد و وفق مقررات، فرآورده های تراریخته ایرانی هم می تواند با احراز شرایط ایمنی زیستی و ایمنی و سلامت در آینده مجوز کشت و تولید بگیرد.

اصغری یاد آور شد:، البته در کشور حسب مقررات، بالقوه امکان تولید محصولات تراریخته وجود دارد و این باب با حفظ شرایط و رعایت مقررات و تایید سازمان‌های مسوول و احراز ایمنی زیستی و سلامت، مسدود نیست اما تا زمان حاضرهیچ محصول تراریخته مجوز گرفته ایرانی برای تولید در کشور وجود ندارد.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: نمونه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی محصولات تراریخته ایرانی ممکن است وجود داشته باشد، اما این محصولات مجوز کشت و تولید نگرفته است و تولید ندارد.

اصغری اظهارداشت: این سازمان یکی از ارگان های تایید ایمنی و سلامت به خصوص در زمینه محصولات و فرآورده های غذایی تراریخته محسوب می شود، اما ارگان های دیگری مانند سازمان محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی هم در تایید ایمنی زیستی آن قانونا نقش خواهند داشت.
گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که یک یا چند ژن محدود را از گونه‌های دیگری به جز خزانه ژنتیکی آن گیاه از طریق روش‌های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد. هدف از این کار، بهبود مقاومت گیاه نسبت به برخی از آفات یا بیماری‌های گیاهی (تنش‌های زیستی)، افزایش تحمل تنش‌های غیر زنده همچون شوری و کم‌آبی، بهبود کیفیت و بازارپسندی محصول، افزایش تولید و عملکرد گیاه، افزایش بهره‌وری در کشاورزی و در نهایت، افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع سموم و کودهای شیمیایی است. 
کد مطلب : ۱۳۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما