۰

۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در ایران داریم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۱۲۹۸
۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در ایران داریم
سالم خبر : مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون با تجلیل از پیشکسوتان اهدای خون و مروجان این فرهنگ زندگی بخش و ارائه گزارش از فعالیت های سازمان انتقال خون برگزار شد.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا دکترعلی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون در ایران در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون با بیان اینکه سال گذشته دو میلیون و ۱۰۰ هزار اهدای خون در کشور انجام شد، اظهار داشت: شاخص رشد متوسط اهدای خون در کشور ما دو برابر کشور‌های هم سطح خود است.
 
 وی در ادامه افزود: ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در ایران داریم، این افراد حداقل دوبار در سال خون اهدا می‌کنند که رقمی معادل ۵۶درصد اهداکنندگان را به خود اختصاص می‌دهند و تلاش داریم تا این آمار را به بیش از ۹۰ درصد برسانیم.
 
دکترپورفتح‌الله با بیان اینکه خون اهداکنندگان مستمر از سلامت بیشتری برخوردار و احتمال انتقال بیماری‌ها از طریق خون آن‌ها بسیار کمتر است، گفت: بدین منظور طرح ساماندهی و غربالگری اهداکنندگان بار اول در استان کردستان و برخی دیگر از نقاط کشور اجرا شد که نتیجه آن کاهش قابل توجه عوامل عفونی در خون اهدایی بود که نوید دهنده رسیدن به هدف خطر صفر در خون های اهدایی است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا سالانه ۹.۵میلیون پلاسمای حاصل از اهدای خون از بین می‌رود، تصریح کرد: خوشبختانه در ایران موفق شده‌ایم از پلاسمای مازاد با روش پالایش قراردادی پلاسما، دارو‌های مشتق از پلاسما همچون آلبومین، فاکتور۸ و  IVIG را تهیه کنیم.
 
دکترپورفتح‌الله، تاکید کرد: سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد پلاسما وارد چرخه تولید دارو‌های مشتق از پلاسما شد که این مساله نقش مهمی در کاهش ارزبری دارد و امیدواریم با راه‌اندازی و گسترش مراکز جامع صد درصد نیاز کشور به داروهای مشتق از پلاسما را از تولید داخل تامین کنیم.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون در ایران به آمار سالمندان اشاره کرد و گفت: جامعه ما امروزه به سمت سالمندی پیش می‌رود و مصرف خون با افزایش سالمندی بیشتر می‌شود، به طوری که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۷۰درصد خون‌های اهدایی برای افراد بالای ۴۰سال مصرف می‌شود.
 
وی ادامه داد: اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت بسیار حائز اهمیت است که ما در این زمینه آمار‌های خوبی داریم و ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر پتانسیل بزرگ تغییرات اجتماعی هستند که امیدواریم نهاد‌های اجتماعی قدر آن‌ها را بدانند.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ، افزود: با همکاری شهرداری تهران در بهترین نقاط توانسته‌ایم فضا‌هایی را برای راه‌اندازی مراکز جامع در نظر گیریم که بانک صنعت و معدن نیز کار ساخت آن را برعهده گرفت و اکنون در چهار نقطه دسترسی مردم فراهم است. امیدواریم این مشارکت‌ها روز به روز بیشتر شود.
 
 وی در ادامه به چالش‌های پیش روی سازمان انتقال خون پرداخت و اظهار داشت: از چالش‌هایی که امروزه سازمان انتقال خون با آن مواجه است، مسن شدن اهداکنندگان مستمر است که اغلب آنان ۵۰ تا ۶۰سال هستند. این افراد اغلب برای اولین بار در دوران جنگ تحمیلی که حس همبستگی بسیار زیاد بود، خون اهدا کرده اند و اکنون در آستانه بازنشستگی از اهدای خون قرار دارند، بنابراین باید اهداکنندگان جوان جایگزین این افراد شوند.
 
دکتر پورفتح‌الله بیان کرد: از سال ۷۳ برنامه واکسیناسیون هپاتیتB  انجام شد که این مساله موفقیت‌های بسیاری در حوزه سلامت خون به همراه داشت. امیداریم شاهد برداشتن گام‌های بیشتر در این زمینه باشیم. جذب اهداکنندگانی که پس از این برنامه متولد شده اند می تواند سلامت خون را از نظر آلودگی به هپاتیت Bتضمین کند.
 
 در ادامه این همایش سید مرتضی طباطبایی، مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه از جمله برنامه‌های روز جهانی اهداکنندگان خون، افزایش آگاهی برای ارتقای سلامت اهداکنندگان و فرآورده‌های خون است، گفت: ما برنامه‌هایی را برای این کار در نظر داریم، چرا که نیاز ما به خون همیشگی است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه انتقال خون به سمت این پیش می‌رود که یک کارخانه داروسازی از دارو‌های مشتق از خون را راه‌اندازی کند، تاکید کرد: این دارو‌ها از خون عزیزانی است که دارای سالمترین خون در خاورمیانه هستند. همچنین در سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر به سازمان انتقال خون استان تهران مراجعه کردند که حدود ۳۲۰ هزار نفر موفق به اهدا شدند.حدود پنج هزار نفر پلاکت و شش هزار واحد پلاسما نیز اهدا شد.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز جامع اهدای خون، گفت: دو مرکز در خیابان ستاری ورودی باغ فیض و یک مرکز در منطقه چهار در کنار پارک پلیس به کمک شهرداری تهران و خیرین انتقال خون راه‌اندازی شده و دو مرکز دیگر نیز به زودی راه‌اندازی می‌شوند.
 
در پایان این مراسم از مروجین اهدای خون و تعدادی از اهداکنندگان دارای سابقه بالای صد بار اهدای خون تجلیل شد.
کد مطلب : ۱۲۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما