۰
مدیرعامل انجمن ام اس ایران در گفت و گو با سالم خبر:

بیماری ام اس در تهران رشد چشمگیری داشته است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۱۲۷۳
بیماری ام اس در تهران رشد چشمگیری داشته است
سالم خبر: مدیرعامل انجمن ام اس ایران اعلام کرد: بیماران ام اس نگران هزینه داروهای مصرفی خود نباشند چون قیمت این داروها افزایش نیافته است و براساس روال گذشته به عرضه و به فروش می رسد.

عبدالحسین هوشمند در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: تغییری در نرخ داروهای بیماران ام اس نداریم و طبق روال قبل عرضه می شود و با توجه به پیگیری های انجام شده، دولت و وزارت بهداشت اهتمام می ورزند تا داروها و امکانات موردنیاز  این بیماران فراهم باشد.

وی ادامه داد: اجرای طرح تحول سلامت هزینه های بیماران بستری مبتلا به ام اس را کاهش داد و در حال حاضر یک سوم مبلغی که در گذشته پرداخت می کردند را می پردازند. به طوری که بسیاری از داروهای موردنیاز بیماران به شکل رایگان در اغلب شهرستان ها و تعدادی از داروخانه‌های تهران توزیع می شود.

مدیرعامل انجمن ام اس ایران افزود: طی سال های 89 تا 91 بیماران ام اس به سختی داروهای موردنیاز خود را تهیه می کردند و در مواردی موفق به تهیه آن نمی شدند اما پس از اجرای طرح تحول سلامت داروها به راحتی و برخی از آن ها به طور رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفت.

80 درصد از داروهای مورد مصرف بیماران ام اس ایرانی است

هوشمند با بیان اینکه بیماران ام اس از 80 درصد داروهای ایرانی مصرف می کنند، گفت: دو سوم بیماران از داروهای تولید کشور استفاده می کنند که بیماری شان با مصرف این داروها به شکل مطلوبی کنترل می شود و به راحتی در اختیار بیماران قرار می گیرد. البته بخشی از داروها نیز رایگان است.

وی افزود: تاکنون در مصرف داروهای تولید داخلی ام اس با مشکلی همچون حساسیت ها مواجه نبوده ایم.

5 هزار و 800 بیمار ام اس در کشور

مدیرعامل انجمن ام اس ایران تعداد بیماران ام اس در کشور را 5 هزار و 800 اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیمار 800 نفر از آنان را در تهران  است و با توجه به این رقم طی چند سال اخیر بیماری ام اس با رشد چشمگیری مواجه بوده است.
 
هوشمند خطر ابتلای زنان به بیماری ام اس را حدود 2 برابر مردان دانست و افزود: این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند اما شیوع آن در افراد بین 15 تا 60 سال بیشتر و در افرادی که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند شایع تر است.

وی با اشاره به عوامل مبتلا به بیماری ام اس اعلام کرد: علت مبتلا به ام اس در برخی افراد مشخص نیست اما به نظر می رسد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این امر دخیل باشد. به طوری که اگر یکی از والدین، خواهر یا برادر به این بیماری مبتلا بوده اند، احتمال ابتلا افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل انجمن ام اس ایران بیشترین بیماران ام اس را به لحاظ جغرافیایی در استان های تهران، فارس، آذربایجان شرقی و غربی و اراک دانست که این بیماران تحت کنترل انجمن ام اس ایران هستند و خدمات دریافت می کنند.

هوشمند گرفتگی یا اسپاسم عضلانی، فلج در پاها، مشکلات مرتبط به مثانه، روده ها و فعالیت های جنسی و تغییرات ذهنی همچون فراموشی را از عوارض افراد مبتلا به بیماری ام اس اعلام کرد.

ضرورت آموزش، اشتغال و کارآفرینی بیماران ام ‌اس

وی با اشاره به فعالیت انجمن ام اس ایران در خصوص آموزش، اشتغال و کارآفرینی بیماران ام اس اظهارداشت: این انجمن به عنوان یک نهاد و تشکل فعال برای مبتلایان ام اس در یک اقدام جالب دست به ابتکار جالبی زد. این انجمن با  توجه به هزینه های بالای درمانی و خدماتی برای بیماران ام اس در کشور تلاش می کند تا به گونه ای زمینه های کارآفرینی و اشتغال این افراد را فراهم کند.

مدیرعامل انجمن ام اس ایران، سازمان رفاه و خدمات عمومی شهرداری تهران و مرکز اطلاع رسانی بازارکار جهاد دانشگاهی در این هدف  مشترک و هماهنگ تلاش کردند توجه جامعه را به بحث اشتغال و کارآفرینی و حل بخشی از مشکلات و معضلات جامعه ام اس معطوف کنند.

هوشمند به ضرورت مشارکت مردم در اشتغال و کارآفرینی بیماران ام اس اشاره کرد و گفت:  مشارکت مردمی و خدمات نهادهای خودجوش و حضور افراد نیکوکار و کارآفرین با اهداف عام‌المنفعه و وجود سازمان‌های مردمی از ضرورت‌های توسعه اجتماعی و مدنــی در نظام‌اسلامـی تلقی می‌شود و نقش برجسته متخصصان و کارشناسان، خانواده‌ها، همراهان و همچنین خود بیماران در این نوع مؤسسات حمایتی و بشردوستانه بسیار چشمگیر بوده و می تواند بسیاری از مشکلات را برای این افراد حل و فصل می کند. به نظر می رسد در کنار نبود اطلاعات کافی برای افراد جامعه در زمینه این بیماری، کمبود آموزش و مشاوره عمومی برای بیماران و خانواده آنان و همچنین عموم افراد جامعه و بحث اشتغال از مباحث مهم برای مبتلایان به ام اس است.
 
 
 
کد مطلب : ۱۲۷۳
نام شما

آدرس ايميل شما