۰

امسال هیچ مورد وبا نداشتیم

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۲۶۰
امسال هیچ مورد وبا نداشتیم
سالم خبر : معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال موردی از بیماری وبا در سراسر کشور گزارش نشده است.
 
محمود نبوی به ایرنا گفت : وبا یکی از بیماریهای واگیر عفونی بوده که عامل بیماریزایی آن یک باکتری به نام ویبریو کلرا است و این بیماری در اثر سم تولید شده و به صورت باکتری در روده کوچک تکثیر می‌ یابد.

وی با بیان اینکه عامل بیماری وبا به مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آبهای زیر زمینی آن بالاست، بیشتر شایع است، اظهار داشت: بیشتر عامل بیماریزا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است و وبا از طریق خوردن آب ناسالم، سبزیجات و صیفی جات آلوده به انسان نفوذ می یابد.

نبوی ادامه داد: با توجه به اینکه 98 درصد آب آشامیدنی کشور کلرینه می‌شود و سیستم لوله کشی و تصفیه آب در کشور وجود دارد اما در فصل گرما بیماری وبا شیوع می یابد و اسهال آبکی از مهمترین علائم این بیماری است.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه افراد باید از آب آشامیدنی سالم در سفرها و اماکن عمومی استفاده کنند، تصریح کرد: باید سبزیجات را حتما قبل از مصرف ضدعفونی کرد، مایع ظرفشویی به دلیل اینکه حساسیت زاست، برای این کار مناسب نیست و باید از مواد ضدعفونی کننده آن هم به مقدار کم استفاده کرد.
به گفته نبوی، اگر افراد ضدعفونی کردن سبزیجات برایشان مقدور نیست باید از سبزیجات پخته استفاده کنند.

وی افزود: میوه هایی مانند خیار، گوجه فرنگی، انگور، توت فرهنگی، خربزه و هندوانه نیز باید شسشوی خوب داده شوند و با توجه به اینکه کاهو برای سالاد بیشتر استفاده می شود و انتقال وبا در آن وجود دارد، بهتر است افراد سالاد شیرازی مصرف کنند.

نبوی خاطرنشان کرد: اسهال شدید آبکی، استفراغ بدون احساس تهوع قبلی و عطش فراوان از علائم بیماری وبا هستند و افراد در صورت داشتن این علائم حتما به پزشک مراجعه کرده و از تجویز خودسرانه بپرهیزند.
کد مطلب : ۱۲۶۰
نام شما

آدرس ايميل شما