۰
تاکید سازمان بهداشت جهانی بر تشخیص زودرس سرطان

8میلیون و 800 هزار نفر بازی زندگی را به سرطان باختند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۱۲۶
8میلیون و 800 هزار نفر بازی زندگی را به سرطان باختند
سالم خبر: سرطان کشنده ترین بیماری در جهان شناخته شده است. براساس تازه ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی طی سال 2015 انواع سرطان جان 8 میلیون و800 هزار نفر را گرفته است . در این گزارش پنج سرطان کشنده تن میلیون ها زن و مرد نخست چلانده و بعد جان آنان را تصاحب کرده است.سرطان ریه در جایگاه نخست جان یک میلیون و 69 هزار نفر، سرطان کبد جان 788 هزار نفر را گرفته است. سرطان روده همچنین 774 هزار و سرطان معده 754 هزار قربانی گرفته است . براثرسرطان پستان نیز در یکسال گذشته 571 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

آمار کشنده سرطان در جهان در حالیست که از دیگر سو بقا در سرطان نیز به گفته محققان افزایش یافته است و با تشخی ص به موقع، این بیماری از پای در آمده است. یکی از مشخصه های سرطان نداشتن علائم در زمان طلایی شناسایی زودهنگام و اقدام برای درمان آن است. براساس آخرین آمار انواع سرطان های رایج ریه ، پستان و پروستات با آزمایش اولیه و تشخیص به موقع  درمان شده است .

غربالگری منظم در تشخیص سرطان بسیار موثر است اگر از آن طفره نرویم بسیاری از سرطان ها  علائم مشخصی ندارند، بنابراین بررسی ها و معاینه ها باید منظم و مهم باشند. انواع  سرطان های رایج در میان انسان ها را می توان به سرطان های ریه، پستان و پروستات  اشاره کرد که با آزمایش های اولیه قابل تشخیص هستند . غربالگری منظم می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان و درمان آن منجر شود. پس با رصد کوچکترین تغییر در هر نقطه از بدن هر دردی را جدی بگیریم و اقدام به آزمایش های غربالگری کنیم.

سرطان برخی اوقات بدون هیچ نشانی؛ خاموش برتن می نشیند. پس آزمایش ها و چکاپ های سالیانه و در صورت سابقه ی خانوادگی دوره ای می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

چه هنگام باید به غربالگری مراجعه کنید و تا چه مدت باید آن را ادامه دهید:

 
نوع سرطان سن ابتلا روش تشخیص تعداد دفعات آزمایش (غربال گری)
       
سرطان پستان 18 سال به بالا روش(CBE) ( روش تشخیص بالینی) هرسال
  40 سال به بالا ماموگرافی                   هرسال
       
سرطان دهانه رحم زنان 21 سال به بالا معاینه لگن خاصره هر سال
  زنان 21 تا 29 سال      تست نوک پستان   هر3 سال     
  زنان 30 تا 65 سال تست نوک پستان         هر3 سال یا هر 5 سال همراه با آزمایش HPV 
سرطان روده زنان ومردان 50 سال به بالا تست FIT(تست ایمونو شیمی مدفوع) یا آزمایش کلونوسکوپی هر 10 سال  
سرطان ریه          زنان و مردان بین 55 و 80 سال که به مدت 30 سال روزی یک پاکت سیگار می کشند ومی کشیدند  یا به مدت 15 سال روزی 2 پاکت سیگار می کشیدند

در حال حاضر سیگار
می کشند یا سیگار را به مدت 15 سال ترک کردند     
 
 
 آزمایش سی تی اسکن با دوزپایین                         بابت آزمایش غربال گری برای تشخیص سرطان از دکتر خود مشاوره بگیرید 
سرطان پروستات متوسط خطر:مردان 50 سال به بالا                            
بیشترین ریسک ابتلا : مردان سیاه پوست  40 سال به بالا         
 
 تست آنتی ژن اختصاصی پروستات همراه با آزمایش دیجیتالی معاینه مقعد         بابت آزمایش غربال گری برای تشخیص سرطان از دکتر خود مشاوره بگیرید 
 

 
کد مطلب : ۱۲۶
نام شما

آدرس ايميل شما