۰
محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران:

پرداخت 400 تومان مابه التفاوت نرخ ارز به واردکنندگان دارو منتفی شده است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۲۲۷
پرداخت 400 تومان مابه التفاوت نرخ ارز به واردکنندگان دارو منتفی شده است
سالم خبر: شرکت هایی که پیش از این با نرخ کمتر ارز دارو وارد کرده اند اما آن را با قیمت گذشته فروخته اند، باید وام را براساس نرخ 4 هزار و 200تومان برای دلار پرداخت کنند. این روند زیان هنگفتی را به شرکت های دارویی اعم از واردکننده و تولیدکننده تحمیل می کند.

به گزارش سالم خبر از سایت رسمی اتاق بازرگانی تهران، محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان این مطلب بیان کرد: ارز مورد نیاز دارو از محل ارز حاصل از صادرات نفت که در اختیار بانک مرکزی است تخصیص داده می شود. اکنون واردات دارو با ارز 4 هزار و 200 تومان برای خریدهای جدید در جریان است و بنا بر اعلام دولت شرکت ها می توانند با پرداخت 20 درصد از هزینه با بانک عامل همکاری کنند.

وی افزود: برای واردات دارو و مواد اولیه آن مشکلی نیست اما سخت دارو علاوه بر مواد اولیه به اقلام دیگری نیاز دارد. مواد جانبی، بسته بندی و ماشین آلات مورد نیاز برای توسعه این صنعت از دیگر ضروریاتی است که شرایط خرید و واردات آن رونش نشده است. دولت از سامانه نیما در این باره می گوید اما تا جایی که من اطلاع دارم این سامانه فعال نیست چراکه ظاهرا ارز آن تامین نشده و از طریق صرافی ها فعالیت ارزی انجام نمی شود.

تاکنون اصلاح قیمتی در بازار دارو انجام نشده است

دیگر چالش صنعت دارو مسئله اعتبارات اسنادی است که از قبل گشایش یافته و خریدهایی که از طریق یوزانس انجام شده است.

نجفی عرب در این باره نیز گفت: اکنون وقت پرداخت وام هاست که البته هم در زمینه خرید مواد اولیه و هم بسته بندی و دیگر اقلام مورد نیاز صنعت دارو رقم بزرگی است. آخرین ارزی که دارو از آن استفاده کرده ارز 3 هزار و 800 تومان است. از ابتدای سال 96 که نرخ ارز حدود 3 هزار و 300 تومان بود تاکنون اصلاح قیمتی در بازار دارو انجام نشده است.

وی تاکید کرد: شرکت هایی که پیش از این با نرخ کمتر ارز دارو وارد کرده اند اما آن را با قیمت گذشته فروخته اند، باید وام را براساس نرخ 4 هزار و 200تومانی برای دلار پرداخت کنند. این روند زیان هنگفتی را به شرکت های دارویی اعم از واردکننده و تولیدکننده تحمیل می کند. این مشکل در مورد تجهیزات دارو هم پابرجاست. این امید وجود دارد که وزارت بهداشت و بانک مرکزی در این زمینه تمهیداتی را در نظر بگیرند. وزارت بهداشت در این باره قول هایی داده است و فهرست فرآورده هایی که مدت دار خریداری می شود، تهیه شده و به بانک مرکزی تحویل داده شده است.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه پرداخت 400 تومان مابه التفاوت نرخ ارز به واردکنندگان دارو منتفی شده است گفت:  قرار است این مبلغ به یارانه قبلی دارو که برای بیمه ها بود اضافه شود تا قیمت داروهای خاص افزایش پیدا نکند. سایر داروها به طور میانگین 9 رصد افزایش قیمت خواهند داشت اما بخش های صنعت و تجارت در زمینه دارو به این بخش اعتراض دارند چراکه این میزان افزایش قیمت برای جبران فاصله ای که در نرخ ارز وجود دارد کافی نیست. از جمله دلایل دیگر اعتراض به این میزان افزایش تغییر نرخ ارز در سال 96، افزایش دستمزدها و دیگر هزینه های سربار است. با توجه به این میزان افزایش قیمت داروسازان و تجار در این زمینه در سال 97 با مشکلات مالی رو به رو خواهند شد.
 
 
کد مطلب : ۱۲۲۷
نام شما

آدرس ايميل شما