۰
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی اعلام کرد:

وزیر بهداشت استعفا نداده شایعه است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۱۲۰۷
وزیر بهداشت استعفا نداده شایعه است
سالم خبر: سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشست خبری امروز خود ابتدا به سوالات و ابهامات بسیاری در پی شایعات استعفای وزیر بهداشت و حتی جایگزین شدن رییس هلال احمر به جای او، پاسخ گفت.

به گزارش سالم خبر ایرج حریرچی این شایعه را بیشتر شبیه دروغ های سیزده بدر دانست و گفت: وزیر بهداشت قدرتمندتر از گذشته مشغول فعالیت است و رابطه او با رئیس جمهوری هم در بالاترین سطح طی 5 سال گذشته است.
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد که عده‌ای شایعه‌سازی می‌کنند، اما وزارت بهداشت برای حفظ سلامتی مردم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

اما موضوع مهم دیگری که در این نشست مطرح شد واکسن HPV و حاشیه های مطرح شده ی آن طی روزهای اخیر بود. حریرچی در این باره با اشاره به انجام مطالعات ابتدایی تولید واکسن HPV در ایران اظهار داشت: به دنبال تولید این واکسن در داخل هستیم در حال حاضر این واکسن در کشور موجود است و باید در سه بازه زمانی تزریق شود.

او تاکید کرد که قیمت قانونی واکسن HPV برای هر بار تزریق 273 هزار تومان است و برخی مراکز خصوصی تا چند صد هزار تومان هم بیشتر دریافت می‌کنند.

همه استطاعت مالی تزریق این واکسن را ندارند

حریرچی گفت: اکثریت جامعه استطاعت مالی تزریق واکسن HPV را ندارند و راه درست تولید این واکسن در داخل کشور است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حواشی‌های به وجود آمده در رابطه با واکسن HPV تصریح کرد: باید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کنند را گسترش دهیم و یکی از این واکسن‌های مورد توصیه جهانی واکسن HPV است که در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد.

او افزود: HPV دو بیماری مهم ا یجاد می‌کند که یکی از این بیماری‌ها زگیل ناحیه تناسلی و دیگری نیز موجب سرطان‌های مربوط به این ناحیه مانند سرطان دهانه رحم می‌شود. بیش از صد نوع از این ویروس وجود دارد که برخی از آ‌نها عامل زگیل و برخی هم عامل سرطان هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه سرطان دهانه رحم دوازدهمین سرطان شایع در زنان است، تاکید کرد که سالانه 927 مورد ابتلا به این سرطان گزارش می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که 5 درصد مردم در طول عمر خود به زگیل‌های ناحیه تناسلی متبلا می‌شوند و بروز آن بیشتر در زنان کمتر از 24 سال و مردان بین 25 تا 29 سال است که عوارض متعددی داشته و می‌تواند در مراودات جنسی اختلال ایجاد کند حتی مطالعاتی انجام شده که نشان دهنده این است که این مشکل منجر به طلاق شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در پزشکی قانونی اجازه طلاق به دلیل ابتلا به بیماری لاعلاج صادر می‌شود، گفت: احتمال بهبودی افراد مبتلا بعد از گذشت یک تا دو سال کم و درمان آن پرهزینه است و از طرفی عوارض متعدد روانی مثل افسردگی و اضطراب نیز از طریق این بیماری ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به اختلاف در روابط زناشویی شود.

حریرچی در ادامه در رابطه با راه انتقال HPV گفت: راه اصلی این بیماری از طریق ارتباط جنسی است هر نوع تماس نزدیک پوست و مخاط امکان انتقال این ویروس را ایجاد می‌کند.

او تاکید کرد که انتقال ویروس فقط در روابط غیررسمی و غیراخلاقی نیست بلکه در روابط زناشویی هم امکان‌پذیر است.

موضوع واکسن برای مقام رهبری بسیار مهم بود

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امسال رهبری موافقت کردند تا برای تولید دو واکسن مهم در کشور صد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به وزارت بهداشت اختصاص یابد، گفت: درباره واکسن HPV هم به محض اینکه بتوانیم آن را تولید کنیم از آن استفاده خواهیم کرد دانشمندان ایرانی قادر به تولید این واکسن هستند و در حال حاضر انستیتو پاستور ایران مسئولیت تولید این واکسن را بر عهده گرفته است.

او تاکید کرد که تولید هر واکسن معمولا توانایی تولید چند واکسن دیگر را هم ایجاد می‌کند در دنیا بازار قابل توجهی برای واکسن HPV وجود دارد و قیمت دلاری آن هم گران است بنابراین رقابتی برای تولید ارزان این واکسن در دنیا وجود دارد و به دنبال تولید آن هستیم تا بازار صادراتی خوبی هم برای این واکسن ایجاد کنیم.

او در ادامه گفت: موضوع واکسن به حدی جدی است که رهبری اجازه دادند از صندوق ذخیره ارزی اعتباری برای دو واکسن دو تا ویروس روتا و پنوموکوک اختصاص داده شود.

واکسن HPV مردان را عقیم نمی کند

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با اینکه گفته می شود تزریق واکسن HPV مردها را عقیم می‌کند، اظهار داشت: باید در این زمینه افراد علمی اظهار نظر کنند، اگر گزارش علمی در این زمینه وجود دارد به ما ارائه کنید اما در دنیا چنین گزارشاتی وجود ندارد و این واکسن در 54 کشور استفاده شده و در برخی کشورها هم اجباری است.

اگر تخلفی در لیزردرمانی ببینیم برخورد می کنیم

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با ممنوعیت لیزردرمانی توسط پزشکان عمومی گفت: در دوره‌های مختلف بخشنامه‌هایی مطابق با صلاح و موازین علمی برای ارائه خدمات مختلف بهداشتی و درمانی در کشور تصویب و با توجه به اختیارات قانونی اجرا می‌شود. از طرفی وزارت بهداشت قصد دارد حداکثر منافع را برای مردم و ارائه کنندگان خدمات محقق کند در این زمینه به دیوان عدالت اداری شکایت شده بود که دیوان شکایت درخواست ابطال این بخشنامه را وارد ندانست، بنابراین اگر در بازدیدها تخلفی در این رابطه ببینیم با آن برخورد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه جلسه در رابطه با نظارت وزارت بهداشت بر استخرهای عمومی بیان داشت: مراجعه مردم  به استخرهای عمومی بعد از ماه مبارک رمضان افزایش پیدا می‌کند. نظارت وزارت بهداشت بر استخرهای شنا انجام می‌شود چرا که آب محیط خوبی برای انتقال برخی عفونت‌ها است.

او با اشاره به اینکه 1805 استخر فعال وجود دارد که در سال 96 ، 31 هزار و 210 بار از این استخرها نمونه‌‌برداری میکروبی صورت گرفته است بیان داشت: 14 هزار و 546 بازدید از این استخرها انجام شد یعنی هر استخر هشت بار مورد بازدید قرار گرفته است و در این نمونه‌برداری‌ها 95.25 درصد مطلوبیت وجود دارد.

حریرچی به مردم توصیه کرد که اگر بیماری گوارشی یا پوستی دارند به استخر عمومی مراجعه نکنند و در صورت مراجعه حتما از وسایل از وسایل شخصی خود استفاده کرده و قبل از ورود به استخر و بعد از آن دوش بگیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد که باید به کودکان آموزش داد تا ترشحات بدن مثل آب دهان و بینی را در آب نریزند و در نهایت اگر مردم در استخرها تخلفی دیدند آن را به سامانه وزارت بهداشت اطلاع دهند.

او در ادامه گفت: در دهه اول انقلاب پیشرفت خوبی در زمینه گسترش واکسن داشتیم این پیشگامی در دو دهه گذشته مقداری دچار مشکل شد اما در دوره اخیر توانستیم واکسن پنتاوالان را به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه کنیم همچنین واکسن هپاتیت را در گروه‌های سنی مختلف توسعه داده‌ایم و میزان پوشش واکسن‌ها هم به بیش از 98 درصد افزایش پیدا کرده است اما در هر صورت در این زمینه کمبود اعتبار داریم و تامین این  واکسن‌ها هم متوسط تامین امکانات است چرا که اعتبارات ما کفاف آن را نمی‌دهد حال اگر نهادهای خیر ورود پیدا کنند استقبال می‌کنیم و این کمک‌ها را برای واردات هزینه نمی‌کنیم بلکه برای تولید ملی و رفع نیاز کشور هزینه می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه 678 خیریه مرتبط با سلامت در کشور وجود دارد، بیان داشت: این خیریه‌ها از سوی وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های ذیربط نظارت می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اجازه تاسیس داروخانه در کنار درمانگاه‌ها گفت: پروانه داروخانه به صورت مستقل داده می‌شود و بر همین اساس برخی از درمانگاه‌ها در کنارشان داروخانه مستقل هم دارند بنابراین مجوز تاسیس داروخانه بر اساس پروانه داروساز داده می‌شود البته ما خوشحال می‌شویم که در کنار کلینیک‌های ویژه درمانگاه‌ها و محل‌های تجمع بیماران داروخانه هم وجود داشته باشد تا بیمار داروی خود را به راحتی تامین کند.
 
کد مطلب : ۱۲۰۷
نام شما

آدرس ايميل شما