موفقیتی تلخ برای صنعت سلامت آمریکا

امریکا رکورد دار اهدای عضو در دنیاست

19 خرداد 1397 ساعت 10:15


سالم خبر: امریکا در میان کشورهای  دنیا بیشترین شمار اهداکنندگان عضو را دارد. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۴ هزارو ۷۶۸ پیوند عضو در این کشور انجام شد که ۱۰۶.۱۸ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است.در این سال شمار پیوندهای انجام شده در دنیا برابر با ۱۲۱ هزارو ۱۲۹ نفر بوده است که معادل ۲۸.۷۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است. در سال ۲۰۱۶ میلادی۲۹ درصد از کل پیوندهای انجام شده در امریکا انجام شد و این کشور توانست بار دیگر جایگاه اول دنیا در اهدای عضو و پیوند اعضای بدن را به خود اختصاص دهد.
 
به گزارش سالم خبر سازمان اهدای عضو امریکا گزارشی در ابتدای سال ۲۰۱۸ منتشر کرد  مبنی بر آنکه در سال 2016 تعداد 34 هزار و 768 پیوند عضو انجام شده است که رکوردی بی سابقه برای  امریکا محسوب می شود . این پیوندها به کمک اعضای اهدا شده توسط ۱۰هزار 281 فرد انجام شد که ۹ هزار و ۹۷۰ نفر از آنها جان خود را از دست داده بودند و بقیه اهدا کنندگان زنده بودند که کلیه یا بخشی از کبد خود را به بیماران اهدا کردند.
 
براساس آمار ارایه شده توسط این سازمان، شمار افرادی که در فهرست اهدای عضو قرار داشتند و در این سال اعضای خود را به دیگران اهدا کردند ۳ درصد نسبت به سال قبل از آن و ۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۰۷ رشد کرد که از یک سو آماری مثبت و از سوی دیگر آماری نگران کننده است.
 
این بالاترین شمار اهدای عضو سالانه در امریکا بود و سازمان پیوند اعضای این  کشور از آمار ارایه شده به عنوان موفقیتی تلخ برای  صنعت سلامت آمریکا نام برده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، اعضای افرادی که دارای هپاتیت سی بودند هم با موفقیت به متقاضیان عضو پیوند زده شد و فرد دریافت کننده  عضو از یک دوره دارو درمانی برای برطرف شدن نشانه های این  بیماری استفاده  کرد که در اکثر موارد هم نتیجه بخش بوده است.
 
یک دلیل دیگر برای افزایش شمار پیوندهای اعضا در سال قبل ، افزایش شمار افرادی بود که در اثر overdose یا استفاده بیش از حد از مواد مخدر در کشور جام خود را از دست داده اند. دکتر جان کلاسن، یکی از پژوهشگران مرکز پیوند اعضای امریکا می گوید:این افراد می توانند بهترین گزینه ها برای اهدای عضو باشند  زیرا اغلب  آنها جوان و سالم هستند. در واقع با پیوند اعضای این افراد به بیماران متقاضی یک  اتفاق بسیار بد در جامعه امریکا را به یک موقعیت خوب تبدیل می کنیم. البته باید دلیل این بحران رفتاری در میان جوانان امریکایی شناسایی شود  و برای مقابله با ان سیاست های لازم اتخاذ شود.
 
باید در نظر داشت سهم زیادی از مردم امریکا در لیست اهدای عضو قرار دارند و افزایش شمار اهدا کنندگان در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که تعداد بیشتری به دلیل  مسایل مختلف دچار مرگ مغزی شده اند و این آماری نگران کننده است.
 
 سومین دلیل افزایش شمار اهدا کنندگان، افزایش مرگ و میر در میان افراد بالاتر از ۵۰ سال در امریکا به دلیل نارسایی  قلب و ریه است. این افراد نمی توانند تمامی اعضای بدنشان را اهدا کنند ولی اعضای سالم و دارای کارایی بالا توسط  آنها اهدا می شود.
 
با وجود افزایش شمار  اهدا کنندگان عضو در امریکا، هنوز شمار افرادی که در لیست انتظار دریافت عضو قرار دارند بسیاربالاتر از افرادی است که عضوشان را اهدا می کنند. در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۱۵ هزار و ۳۹۸ نفر در امریکا در لیست انتظار دریافت عضو قرار داشتند.

 
شمار پیوندهای انجام شده در امریکا در سال ۲۰۱۶(عدد داخل پرانتز نسبت پیوند به هر یک میلیون جمعیت را نشان می دهد)
تعداد عنوان
۹۹۷۰(۳۰.۷۶) تعداد اهدا کنندگان عضو پس از مرگ
۸۲۸۶(۲۵.۵۷) تعداد اهدا کنندگان بعد از مرگ مغزی
۱۶۸۴(۵.۲) تعداد اهدا کنندگان بعد از توقف گردش خون
۱۹۸۵۸(۶۱.۲۷) تعداد پیوند کلیه
۷۸۴۱(۲۴.۱۹) تعداد پیوند کبد
۳۲۰۹(۹.۹) تعداد پیوند قلب
۲۳۴۵(۷.۲۴) پیوند ریه
۱۰۱۳(۳.۱۳) تعداد پیوندپانکراس
۳۴۴۱۳(۱۰۶.۱۸) تعداد کل پیوندهای اعضا
 
 
 


کد مطلب: 1151

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/1151/امریکا-رکورد-دار-اهدای-عضو-دنیاست

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com