۱
مشاور شیردهی انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر در گفت و گو با سالم خبر:

کاهش 50 درصدی ریسک ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان با تغذیه با شیرمادر

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۱۴۸
کاهش 50 درصدی ریسک ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان با تغذیه با شیرمادر
سالم خبر: مشاور شیردهی انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر گفت: تغذیه با شیر مادر ریسک ابتـلا به سـندرم مـرگ ناگهانـی نوزادان را به میزان ۵۰ درصد کاهـش می دهد ضمن آنکه ریسک ابتلا کودکان به برخی سرطان های دوران کودکی را نیز به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

مریم ضمیری در گفت و گو با سالم خبر،افزود: علاوه بـر تأمیـن سـلامت کـودک با تغذیه شیر مادر، همچنین سلامت کودکان در مدت زمان طولانی تری تضمین خواهد شد.شیرخوارانی که  با شـیرمادر تغذیه می‌‌شـوند در ارتباط بـا وزن، مشـکلات کمتـری خواهند داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه امـروزه، مزایـای شـیردهی مادر بـه صـورت گسـترده شـناخته شـده اسـت، عنوان کرد: بـدن یـک خانـم بـه صـورت بیولوژیـک جهـت تهیه و تولید شـیری کامـل و مغذی بـرای شـیرخوار طراحی شـده و هر دو، هم مـادر و هم شـیرخوار از ایـن تغذیـه و رابطـه عاطفی متقابل سـود می برنـد کـه می توانـد در تمام طـول زندگی هـم ادامه داشـته باشد.

وی با بیان اینکه علم جدیدنشان می دهدتغذیه باشیرمادر،درچندماه اول پس از تولد، تأثیر عمیقی بر ترکیب، تنوع و ثبات میکروبی روده دارد، افزود: پژوهشـگران دانشـکده پزشـکی و کالـج UNC علـوم و هنـر دریافته انـد که رژیم غذایـی کودک در اوایـل زندگی بر توانایی او در اسـتفاده از غذاهای جامد، تأثیر بسـزایی دارد.

مشاور شیردهی انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر درباره فعالیت انجمن گفت: این انجمن مشاورانی را جهت ترویج شیردهی مادر آموزش می دهد به در اختیار بیمارستان ها و مراکز بهداشتی قرار می دهد تا نحوه صحیح شیردهی را به مادران نشان دهند. البته انجمن مشاوره تلفنی به طور رایگان انجام می دهد و در صورت لزوم مادر می تواند حضوری نیز در انجمن مشاوره بگیرد.

وی تاکید کرد که مادران می توانند با شماره های 70-88811169 به طور تلفنی از مشاوره های  رایگان و نحوه شیردهی به نوزاد خود بهره ببرند.

هرگونه تبلیغ شیر خشک و سرپستانک ممنوع

مشاور شیردهی انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر همچنین با بیان اینکه  براساس قانون ترویج شیرمادر هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم انواع شیرخشک و استفاده از پستانک منع شده است گفت: درصورت مشاهده مکاتبات و اقدامات لازم از سوی این انجمن انجام خواهد شد.

وی در خصوص فرهنگ سازی تغذیه نوزاد از طریق شیرمادر گفت: رسانه ها و برنامه های آموزشی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی به ترویج تغذیه کودک با شیرمادر کمک می کند البته این آموزش ها و دستورالعمل ها از سوی وزارت بهداشت تهیه شده است و بیمارستان های دوستدارکودک در زمینه تغذیه نوزاد بازرسی می شوند.

وی با بیان اینکه قانون ترویج شیرمادر هرگونه تبلیغ شیرخشک و پستانک را منع کرده است، عنوان کرد: متاسفانه برخی پزشکان کودکان و زنان به مادران نوزاد توصیه می کنند برای بعد از زایمان شیر خشک را به همراه خود به بیمارستان بیاورند که این کار کاملا اشتباه است.

مشاور شیردهی انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر افزود: مادر باید با حضور جلسات مشاوره به علم شیر مادر اعتقاد پیدا کند و از ابتدای تولد، نوزاد باید به طور مکرر و صحیح به زیر پستان گذاشته شود و شیر مادر را تغذیه کند و از جملات منفی همچون کمبود شیر در پستان و... دوری کند.

تغذیه نوزاد با شیرمادر هر 2 تا 3 و ساعت نیم

ضمیری با بیان اینکه یک نوزاد روزانه باید حداقل بین 8 تا 12 مرتبه هر 2 تا 3 ساعت و نیم زیر پستان مادر گذاشته و تغذیه شود، گفت: در روزهای ابتدایی تولد حجم معده نوزاد پایین است و نوزاد متناسب با حجم شیر تولید شده در پستان مادر تغذیه می شود.

وی به مضرات مصرف شیرخشک اشاره کرد و افزود: شیرخشک از شیر گاو تهیه شده و به عنوان ماده خارجی وارد بدن نوزاد می شود و زمینه ایجاد آلرژی و مشکلات بعدی را برای نوزاد فراهم می کند که مادران توصیه می شود حتی شیر خود را بدوشند و با قاشق وارد دهان نوزاد کنند نه با شیشه شیر. چون نوزاد با مکیدن پستان و شیشه شیر دچار سردرگمی می شود و تمایل به استفاده از شیشه شیر پیدا می کند.
 
شیرمادر در جلوگیـری از اتصـال پاتوژن هـا نقـش مؤثـری دارند

دکتر آندریا پریل، دانشیار بخش بیولوژی سلولی و فیزیولوژی معتقد است که ما دریافته ایم کودکانی که فقط با شیرمادر تغذیه می شوند یک تجمع میکروبی روده ای دارند که آنان را برای آشنایی با غذاهای ً با شیرمادر جامد آماده تر می کند و در کودکانی که انحصارا تغذیه نشده اند برای میکروبیوم های بدن کودک، انتقال به غذای جامد دشوارتر است. ما فکر می کنیم درد معده و کولیک در شیرخوارانی که به طور انحصاری با شیرمادر تغذیه نمی شوند بیشتر است.

شیرمادر به دلیل دارا بودن پروبیوتیکها سبب رشد واستقرار میکروب های سودمند می شود. شـیرمادر عـلاوه بـر باکتریهـای مفید شـامل تعدادی کربوهیدرات هـای پیچیـده، پروتئین های گلیکوزیله شـده، اسـت کـه توسـط شـیرخوار هضـم نمی شـوند ولی توسـط باکتری هایـی از جنـس بیفی دوباکتریـوم کـه در میکروبیـوم شـیرخوار غالـب هسـتند مـورد اسـتفاده قـرار می‌گیرند و براسـاس نظـر آکادمی میکروبیولـوژی آمریـکا در پوشـش رودهای و جلوگیـری از اتصـال پاتوژنهـا نقـش مؤثـری دارند.

سلولهای میکروبی (مفید) در بدن افرادی که شیرمادر خورده اند سه برابر است و میلیاردها میکروب، از جمله: باکتریها، قارچها، تک سلولی ها و ویروس ها هر کدام باخصوصیات ژنتیک منحصربه فرد، بدن انسان را احاطه کرده و ترکیبی به وجود می آورند که به عنوان یک میکروبی شناخته می شوند.
 
 
کد مطلب : ۱۱۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما