۰

پادتن مونوکلونال جایگزین مناسبی برای واکسیناسیون کرونا نیست

تاریخ انتشار :
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۱۱۰۴۰
پادتن مونوکلونال جایگزین مناسبی برای واکسیناسیون کرونا نیست
سالم خبر: هیچ روش درمانی موثری نمی‌تواند جایگزین تزریق واکسن کرونا شود.

به گزارش سالم خبر به نقل از ویب دابلیو، اگرچه بیش از یکسال از کشف واکسن کرونا در جهان می‌گذرد اما هنوز افرادی هستند که در برابر تزریق واکسن مقاومت کرده و می‌کوشند از راهکار‌های درمانی تایید نشده استفاده کنند.

راهکار‌هایی مانند استفاده از آنتی بادی مونوکلونال هم اینک به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای مقابله با کرونا تجویز می‌شود. آنتی بادی مونوکلونال یکی از انواع ایمنی درمانی است که به وسیله آن سلول‌های ایمنی و پروتئین‌های بدن برای مقابله و حمله به عامل بیماری زا تحریک می‌شوند. این آنتی بادی‌ها به وسیله استخراج سلول‌های لنفوسیت B از بدن افراد بهبود یافته از بیماری تهیه شده و در محیط آزمایشگاهی تکثیر می‌شوند.

این روش درمانی به طور گسترده برای افرادی که در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیری بیشتری دارند توصیه می‌شود. با این حال، آنتی بادی مونوکلونال تنها در مراحل ابتدایی بیماری که هنوز بدن به طور گسترده به ویروس آلوده نشده است می‌تواند به بیمار کمک کند. به همین دلیل گرچه این روش برای درمان کرونای خفیف تا متوسط مناسب است، اما اثربخشی کمتری در برابر کرونای شدید دارد.

متخصصان هشدار می‌دهند استفاده از آنتی بادی مونوکلونال جایگزین تزریق واکسن کرونا نیست.

ملینا کیتی، یکی از متخصصان آمریکایی در این رابطه می‌گوید: یکی از رایج‌ترین تفکرات اشتباه درباره کرونا این است که مردم تصور می‌کنند استفاده از آنتی بادی مونوکلونال می‌تواند جایگزین واکسن شود.

او می‌افزاید: در حقیقت واکسن کرونا باعث ایجاد پاسخ ایمنی در بدن فرد شده و مانع از ابتلای وی به کووید ۱۹ در بلند مدت می‌شود. با این حال، آنتی بادی مونوکلونال تنها برای درمان کرونا در افرادی که در خطر بالا قرار دارند، تجویز می‌شود. برای مثال، در افرادی که به دلایل مختلف مانند سرطان خون، دیابت و یا بیماری‌های مادرزادی از نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند پس از ابتلا به کرونا از آنتی بادی مونوکلونال برای درمان بهتر استفاده می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در نوامبر سال ۲۰۲۰ مجوز استفاده اضطراری از آنتی بادی مونوکلونال را در افراد دارای نقص سیستم ایمنی صادر کرد. مطالعات نشان داده است افراد دارای نقص سیستم ایمنی پاسخ ایمنی کافی به واکسن کرونا را نشان نمی‌دهند و در خطر بیشتری برای ابتلا به کرونای شدید قرار دارند. به این افراد توصیه می‌شود علاوه بر دریافت دوز تقویتی واکسن کرونا (دوز سوم)، در صورت ابتلا به کرونا در مراحل اولیه از آنتی بادی مونوکلونال بهره بگیرند.

 
کد مطلب : ۱۱۰۴۰
نام شما

آدرس ايميل شما