باید در مدارس سیستم رصد کرونا داشته باشیم

2 آذر 1400 ساعت 16:05

سالم خبر: باید در مدارس سیستم رصد داشته باشیم تا از شیوع بیماری کرونا در بین دانش‌آموزان پیشگیری کنیم.


سالم خبر: باید در مدارس سیستم رصد داشته باشیم تا از شیوع بیماری کرونا در بین دانش‌آموزان پیشگیری کنیم.

به گزارش سالم خبر، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه جلسه کمیته ۱۹ گفت: با توجه به این نکته که طی چند ماه اخیر سرعت بسیار خوبی در واکسیناسیون گروه هدف برای تزریق دوز اول و دوز دوم داشتیم، توانستیم جزو کشور‌هایی باشیم که عقب ماندگی سرعت واکسیناسیون را نسبت به قبل جبران کنیم.

او ادامه داد: افرادی که دوز اول را تزریق کرده بودند، برای تزریق دوز دوم واکسن نیز اقدام کرده اند. با توجه به اقناعی بودن مسئله واکسیناسیون از افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکرده اند برای واکسسیناسیون اقدام کنند تا کاهش سرعت واکسیناسیون با استقبال مردم جبران شود.

او گفت: در اروپا، آلمان، هلند و اتریش شاهد هستیم که افراد واکسینه نشده  به سرعت در حال ابتلا به ویروس کرونا هستند. روسیه در روز گذشته آمار ۱۲۰۰ بیمار فوتی ناشی از کرونا را تجربه کرد و تقریباً اکثر فوتی‌ها از بین افرادی بودند که واکسن را دریافت نکرده بودند.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت اعلام کرده افراد بالای ۶۰ سال که زمان زیادی از تزریق دوز دوم واکسن کرونا در آنها گذشته است باید هرچه زودتر دوز سوم واکسن را دریافت کنند و اگر بیش از ۶ ماه از تزریق آنها گذشته باشد، باید دوز یادآور را دریافت کنند، زیرا بالا نگه داشتن ایمنی بدن افراد بالای ۶۰ سال در این شرایط کرونایی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

او بیان کرد: مردم کشور‌هایی که واکسن خود را تزریق کرده‌اند و فاصله زیادی بین تزریق دوز‌های واکسن آن‌ها ایجاد شده است بیشتر از سایر کشور‌ها در شرف ابتلا به کرونا هستند، به همین دلیل با توجه به اینکه ما در شرایط خوبی از نظر آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم باید تمرکز خود را بر واکسیناسیون گروه‌هایی که تاکنون واکسن را دریافت نکرده اند، بگذاریم.

پیشگیری از ابتلای خوشه ای ویروس کرونا در استان‌ها

جان بابایی گفت: از آنجایی که تجربه ثابت کرده ویروس کرونا با گرفتاری‌های خوشه‌ای در شهر‌های مختلف آغاز می‌شود و گسترش پیدا می‌کند، موضوع دیگری که در جلسه امروز مطرح شد اهمیت مراقبت‌های کرونایی در استان‌ها بود. ما همچنان گرفتاری‌های خوشه‌ای در برخی از استان‌های کشور داریم. استان‌هایی که مشاغل فصلی تاثیرگذار دارند مثل سمنان و دامغان که به دلیل فصل برداشت پسته و زعفران موارد جدید ابتلا به وجود آمد و در حال حاضر مرتفع شده است. دلیل این ابتلاهای خوشه‌ای این بود که کارگران از شهر‌های مجاور در یک منطقه تجمع می‌کردند و میزان ابتلا و گردش ویروس افزایش پیدا می کرد.

جان بابایی گفت: ابتلای استانی ما به صورت خوشه‌ای در استان‌هایی مثل آذربایجان غربی و شرقی و در شهر‌های مجاور مثل جلفا، مرند و چایپاره صورت گرفته زیرا مسائلی مانند کاهش رعایت شیوه نامه‌ها و فعالیت‌های فصلی مثل برداشت میوه‌ها باعث تجمع افراد و در نتیجه شیوع ویروس و افزایش ابتلا می‌شود. برای مثال در استان خراسان بزرگ شهر‌هایی که بیشترین ابتلا را داشتند؛ بیرجند، فردوس، طبس از خراسان جنوبی و بردسکن، کاشمر و خلیل آباد در خراسان رضوی بودند که در مجاورت یکدیگر قرار داشتند. در حال حاضر شاهد کمترین میزان ابتلای منطقه ای در استان‌هایی مثل استان گیلان هستیم که واکسیناسیون پوشش بیشتری دارد. 

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که امروز در جلسه به آن پرداخته شد، واکسیناسیون مادران باردار بود. توصیه شده هر واکسن دارای مجوز می تواند به خانم‌های باردار تزریق شود اما به دلیل واکسن هراسی در کشور و به ویژه بین خانم‌های باردار، پوشش واکسیناسیون خانم‌های باردار فاصله زیادی با میانگین جامعه دارد.

او بیان کرد: تعداد قابل توجهی از مادران باردار را به خاطر ابتلا به کرونا از دست دادیم و این مسئله برای کشور ضایعه غیرقابل جبرانی است. کمیته علمی کرونا نیز، برنامه‌هایی برای کمپین واکسیناسیون مادران باردار در نظر دارد تا با روش‌های اقناعی و آموزش‌های لازم عقب ماندگی حوزه واکسیناسیون مادران باردار را جبران کنیم.

جان بابایی ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح شد و تا فردا کمیته علمی نظر خود را رسمی اعلام کرد مسئله بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست. اگر بازگشایی ها مدیریت شده نباشد و همه دانش آموزان در یک مدت طولانی در کلاس حاضر داشته باشند، موجب نگرانی خواهد شد. ما باید حتما از فرصت بازگشایی مدارس استفاده مطلوب کنیم زیرا مدرسه می‌تواند محلی برای آموزش واکسیناسیون کودکان و اعضای خانواده آن‌ها باشد. نکته مهم اینکه حتماً باید در مدارس سیستم رصد داشته باشیم تا از شیوع بیماری در بین دانش‌آموزان پیشگیری کنیم و باعث تعطیلی مجدد مدارس نشویم، زیرا این تعطیلی‌ها می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.

 


کد مطلب: 11026

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/11026/باید-مدارس-سیستم-رصد-کرونا-داشته-باشیم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com