آغاز آزمایش اولین واکسن استنشاقی برای بیماری آلزایمر

30 آبان 1400 ساعت 11:54

سالم خبر: محققان امیدوارند واکسن جدید بتواند راهی ایمن و موثر برای جلوگیری یا کُند کردن روند پیشرفت بیماری آلزایمر ارائه دهد.


سالم خبر: محققان امیدوارند واکسن جدید بتواند راهی ایمن و موثر برای جلوگیری یا کُند کردن روند پیشرفت بیماری آلزایمر ارائه دهد.

به گزارش سالم خبر به نقل از اِوری دی هلث، محققان بیمارستان بریگهام و زنان بوستون قرار است یک آزمایش بالینی را آغاز کنند که ایمنی و اثربخشی واکسن جدیدی را که از طریق بینی استفاده می‌شود و برای جلوگیری و کُند کردن روند پیشرفت بیماری آلزایمر ساخته شده است، آزمایش خواهد کرد.

«هاوارد ال. وینر»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «در طول دو دهه گذشته، ما شواهد پیش بالینی را جمع آوری کرده ایم که پتانسیل این واکسن بینی را برای بیماری آلزایمر نشان می‌دهد. اگر آزمایش‌های بالینی روی انسان نشان دهد که واکسن بی‌خطر و مؤثر است، این دستاورد می‌تواند یک درمان غیرسمی برای افراد مبتلا به آلزایمر باشد و همچنین می‌تواند برای کمک به پیشگیری از آلزایمر در افراد در معرض خطر، زودتر تجویز شود.»

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۵۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به زوال عقل هستند؛ اصطلاحی کلی که برای اختلال در توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن یا تصمیم گیری استفاده می‌شود. بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است و ممکن است ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد را تشکیل دهد.

این واکسن از تعدیل کننده ایمنی پروتولین استفاده می‌کند؛ پروتولین عامل داخل بینی است که از پروتئین‌های مشتق شده از باکتری‌ها ساخته شده و به طور ایمن در انسان به عنوان عامل کمکی برای سایر واکسن‌ها استفاده می‌شود.

به گفته محققان، پروتولین برای فعال کردن گلبول‌های سفید موجود در غدد لنفاوی در طرفین و پشت گردن طراحی شده است تا به مغز بروند و پلاک‌های آمیلوئید بتا را که یکی از نشانه‌های بیماری آلزایمر است، تحریک کند.

در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، میزان غیرطبیعی پروتئین آمیلوئید وجود دارد که به هم چسبیده و پلاک‌هایی را تشکیل می‌دهند. به گفته مؤسسه ملی پیری، این پروتئین‌ها بین نورون‌ها جمع شده و عملکرد سلول را مختل می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاهش آمیلوئیدها، از دست دادن حافظه و زوال شناختی را کاهش می‌دهد.

این کارآزمایی شامل ۱۶ شرکت‌کننده در رده سنی بین ۶۰ تا ۸۵ سال مبتلا به آلزایمر زودرس و علامت‌دار است. همه شرکت‌کنندگان از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند و هیچ گونه بیماری در مطالعه تداخلی نداشته و اسکن PET با آمیلوئید مثبت انجام داده‌اند.

هر یک از افراد دو دوز واکسن بینی دریافت می‌کنند که دوز دوم یک هفته پس از اولین دوز تزریق می‌شود. هدف اصلی این کارآزمایی این است که مشخص شود آیا واکسن ایمن و قابل تحمل است یا خیر، و تأثیر پروتولین بینی بر پاسخ ایمنی شرکت کنندگان، از جمله اثرات آن بر گلبول‌های سفید، نیز اندازه گیری خواهد شد.


کد مطلب: 11004

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/11004/آغاز-آزمایش-اولین-واکسن-استنشاقی-بیماری-آلزایمر

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com